Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 18-Μαρ-2008 08:35

    Σ. Χατζηιωάννου: Sky is the limit

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Ο Σάκης Χατζηιωάννου είναι ένας επιχειρηματίας προσηλωμένος στο στόχο του. Τόσο προσηλωμένος που παρά την οικονομική άνεση συνεχίζει με επιμονή να φορά μόνο ρούχα της επιχείρησής του επαναλαμβάνοντας το ρητό «οι έξυπνοι ψωνίζουν μόνο από τα Sprider». Πώς αλλιώς θα μπορούσε να πείσει τους καταναλωτές να προτιμήσουν τα ρούχα του έναντι του σκληρού ανταγωνισμού; Πώς θα έπειθε τους θεσμικούς να επενδύσουν στη μετοχή του και τελικά πώς θα δημιουργούσε μια εταιρεία με παρουσία στις περισσότερες χώρες της Νέας  Ευρώπης; Ο κ. Σάκης Χατζηιωάννου πρόεδρος της Sprider Stores μιλάει για την εντυπωσιακή ανάπτυξη της Sprider, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας Έλληνας επιχειρηματίας και δε διστάζει να πει ότι η Sprider θα γίνει η ελληνική Zara με παγκόσμια παρουσία.

    Αποσπάσματα από τη συνέντευξη στο Σταμάτη Ζαχαρό που δημοσιεύεται στο περιοδικό «Κεφάλαιο».

    – Κύριε Χατζηιωάννου, πρόσφατα η εταιρεία Χατζηιωάννου Holdings ολοκλήρωσε με επιτυχία την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 30 εκατ. ευρώ και μάλιστα σε μια δυσμενή για τις αγορές συγκυρία. Είναι νομίζετε κατάλληλος καιρός για περαιτέρω ανάπτυξη του ομίλου ή μήπως η διεθνής συγκυρία προκαλεί προβληματισμούς;


    Πράγματι η Χατζηιωάννου ολοκλήρωσε με επιτυχία την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και έτσι θα μπορέσει να αποπληρώσει το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεών της που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια με την εξαγορά της Sprider, τη δημιουργία παραγωγικών μονάδων στην Ξάνθη και γενικότερα την ανάπτυξη του ομίλου.  Το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων θα κατευθυνθεί προς τους πιστωτές μας για να μειώσουμε σημαντικά το δανεισμό. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας οι δανειακές υποχρεώσεις της Χατζηιωάννου θα περιορίζονται σε 8-10 εκατ. ευρώ και θα μπορούμε να κοιτάζουμε το μέλλον με αισιοδοξία και χωρίς προβλήματα. Εμείς πάντα κάνουμε σταθερά βήματα, η βιωσιμότητα των οποίων δε σχετίζεται με την πορεία των αγορών. 

    – Η Sprider που αναδεικνύεται σε κορωνίδα των επιχειρηματικών σας δραστηριοτήτων μπορεί να συνεχίσει την ανάπτυξή της χωρίς κεφαλαιακή ένεση; Επαρκούν τα χρήματα που παράγει για να στηρίξουν την ανάπτυξη που έχετε σχεδιάσει;

    Τα 20 καταστήματα που προβλέπει το επιχειρηματικό μας σχέδιο για το 2008 μπορούν να χρηματοδοτηθούν από την ίδια την εταιρεία. Σε ό,τι αφορά το μέλλον, έχουμε ήδη λάβει μια απόφαση να εκδώσουμε ένα ομολογιακό δάνειο έως 60 εκατ. ευρώ που ενδεχομένως θα χρειαστούν αργότερα στην εταιρεία για την περαιτέρω ανάπτυξη αλλά κυρίως για τη δημιουργία ενός μεγάλου logistics center που σχεδιάζουμε να κατασκευάσουμε και υπολογίζω ότι θα κοστίσει περίπου στα 30 εκατ. ευρώ αλλά το ποσό μπορεί να διαφοροποιηθεί σημαντικά, δεδομένου ότι βρισκόμαστε ακόμη στο στάδιο των μελετών. Η εταιρεία πάντως «παράγει» χρήματα, δεν έχει πρόβλημα cash flow και μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι, εκτός από τα χρήματα που θα απαιτηθούν για τη δημιουργία του logistics center, δε θα χρειαστεί άλλα χρήματα.  

    – Ήδη λειτουργούν περισσότερα από 60 καταστήματα Sprider Stores. Σε ποιο σημείο έχετε θέσει την οροφή της ανάπτυξης και πώς την έχετε ορίσει γεωγραφικά; 

    Να πω καταρχήν ότι με το πρόσφατο κατάστημα που άνοιξε στην Πολωνία, το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας στη χώρα, ο συνολικός αριθμός των σημείων πώλησης ανέρχεται σε 67. Αναλυτικότερα, λειτουργούν 56 στην Ελλάδα και 11 στο εξωτερικό. Ειλικρινά σας λέω ότι δεν έχει όριο η ανάπτυξη. Δεν υπάρχει όριο στο πόσα καταστήματα μπορεί να «σηκώσει» η συγκεκριμένη περιοχή της Ανατολικής ή αν θέλετε της Νέας Ευρώπης. Στην Ελλάδα έχουμε πει ότι θα φτάσουμε συνολικά τα 120 καταστήματα, οπότε υπάρχει σύμφωνα με τους σχεδιασμούς μας χώρος για περισσότερα από 60 επιπλέον καταστήματα. Η Aνατολική Ευρώπη κατοικείται από πολλά εκατομμύρια κόσμου που έχει ανάγκη να φορέσει σύγχρονα και ποιοτικά ρούχα. Αν συνυπολογίσουμε και την αύξηση του βιοτικού επιπέδου του πληθυσμού, τότε μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι δεν υπάρχει όριο στην ανάπτυξη.

    – Τα σχέδιά σας περιορίζονται μόνο στην Ανατολική Ευρώπη ή υπάρχουν σκέψεις και για επέκταση σε άλλες περιοχές;

    Τα σχέδια μπορεί να είναι μεγαλόπνοα, αλλά πραγματικά πιστεύω ότι για την επόμενη πενταετία δεν υπάρχει λόγος να επεκταθούμε σε άλλες περιοχές. Πρέπει απλώς να «τρέξουμε» γιατί οι χώρες που εντάχθηκαν πρόσφατα στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μεγάλες, παρουσιάζουν σημαντικές ευκαιρίες και τρομακτική ανάπτυξη. Η Sprider πρέπει να βρίσκεται εκεί και να ενισχύει την παρουσία της προς όφελος των μετόχων της. 
    – Μπορούμε να μιλάμε πλέον για ένα ελληνικό Zara που σταδιακά και με τη συσσώρευση δυνάμεων από περιοχές που παρουσιάζουν αλματώδη ανάπτυξη μπορεί να επεκταθεί σε όλο τον κόσμο;

    Γιατί όχι; Βεβαίως!

    – Η έλευση ξένων παικτών δημιούργησε προβλήματα στους εγχώριους «παίκτες», εσείς όμως επιβιώσατε και αναπτύσσεστε ταχύτατα. Ποια στοιχεία νομίζετε ότι σας διαφοροποίησαν από αντίστοιχες ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις του κλάδου της ένδυσης και σας έδωσαν τη δυνατότητα να ισχυροποιηθείτε;

    Καταρχήν να ξεκαθαρίσω ότι τα Sprider Stores δεν έχουν να φοβηθούν καμία αλυσίδα retail που έρχεται από το εξωτερικό και δεν τα απασχολεί η σύγκριση μαζί τους. Ήρθαν τα Zara και σε πολλές περιοχές τα καταστήματά μας είναι απέναντι. Ένας μπαίνει σε αυτούς, ένας σε εμάς. Στη συνέχεια ήρθαν τα H&M και πραγματικά δεν μπορούν να μας αγγίξουν, ούτε καν να μας δημιουργήσουν προβληματισμό. Στην ελληνική αγορά, όπως είναι διαμορφωμένη τώρα, υπάρχει χώρος για όλους. Υπάρχει χώρος για τη Zara, τα H&M και φυσικά άπλετος χώρος και για τα δικά μας καταστήματα. Κάθε επιχείρηση ειδικεύεται σε ένα συγκεκριμένο κοινό. 


    Τα Zara ειδικεύονται σε αυτό που ονομάζουμε «αμπιγιέ» ντύσιμο ενώ εμείς σε casual, σε ρούχα που φοράει καθημερινά ο κόσμος. Μπορούμε λοιπόν να συνυπάρχουμε με αυτούς αλλά και με οποιαδήποτε άλλη αλυσίδα έρθει στη χώρα μας. 

    Σε ό,τι αφορά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν μικρότερες επιχειρήσεις, πρέπει κανείς να δει κανείς πώς ήταν και συνεχίζει να είναι διαμορφωμένη η αγορά. Στη χώρα μας υπάρχουν 25.000 καταστήματα ειδών ένδυσης. Αυτό είναι πρωτοφανές και μοναδικό. Σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα δεν υπάρχουν τόσα πολλά και μεμονωμένα καταστήματα. Καθένας έπαιρνε ένα εφάπαξ από το δημόσιο και μαζί με τη σύζυγό του ή κάποιο συνέταιρο έφτιαχναν ένα κατάστημα. Έτσι γέμισε η χώρα με χιλιάδες μικρά καταστήματα. Τα μικρά καταστήματα, εκτός και αν έχουν εξειδικευμένο κοινό, δεν μπορούν να ανταγωνιστούν ούτε τη δική μας ούτε τις άλλες αλυσίδες. 

    Εμείς σχεδιάζουμε τα ρούχα μας μόνοι μας και πολλές φορές τα παράγουμε μόνοι μας ή τα δίνουμε σε παραγωγούς που δημιουργούν τα ρούχα ειδικά για εμάς. Δεν μπορούν λοιπόν οι μικρές επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν το δικό μας μέγεθος και τα συνακόλουθα αποτελέσματα του μεγέθους μας που σχετίζονται τόσο με την ποιότητα όσο και με την τιμή. Τα πράγματα είναι ιδιαίτερα δύσκολα για τις μικρές αυτές επιχειρήσεις και πιστεύω ότι θα γίνουν ακόμη πιο δύσκολα στο προσεχές διάστημα.

    – Σας έχουν γίνει προτάσεις για συνεργασία ή εξαγορά από κάποια πολυεθνική εταιρεία; Θα ήταν πιθανό να δούμε στο μετοχικό κεφάλαιο της Sprider, της Χατζηιωάννου ή κάποιας εκ των θυγατρικών κάποιο στρατηγικό εταίρο;

    Προς το παρόν θέλουμε να αναπτυχθούμε και να παραμείνουμε μόνοι μας. Δεν έχουμε ακόμη σκεφθεί τι θα κάναμε σε μια τέτοια περίπτωση καθώς δε μας έχει γίνει ακόμη καμία τέτοια πρόταση. Στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Sprider  έχουμε μεγάλους θεσμικούς επενδυτές όπως είναι η Fortis και άλλοι οίκοι του εξωτερικού με ποσοστά που φθάνουν το 8-10%. 

    Το μετοχικό κεφάλαιο της Sprider μέχρι πρότινος είχε συμμετοχές μόνο ξένων, τώρα τελευταία έχουν αρχίσει να «μπαίνουν» και Έλληνες. Αν λοιπόν έρθει μια σοβαρή παγκόσμια εταιρεία με κάποια πρόταση, τότε θα το σκεφτούμε σοβαρά. Μπορεί να μας βοηθήσει με την ανάπτυξη της αλυσίδας σε χώρες που προς το παρόν ούτε σκεπτόμαστε.

    – Το κράτος δε σας βοηθά στην επέκτασή σας στο εξωτερικό; Ακούμε εδώ και πολλά χρόνια για την εξωστρέφεια της οικονομίας, ποια είναι η δική σας εμπειρία;

    Δε μας βοηθά κανείς. Δεν υπάρχει καμία στρατηγική και κανένα αναπτυξιακό πρόγραμμα. Τώρα για παράδειγμα που εγκαθίσταται η εταιρεία στις πρώην ανατολικές χώρες, δεν υπάρχει κάνεις που να μας βοηθά και να μας υποδεικνύει ποιες είναι οι σωστές κινήσεις. Το γιατί; Δεν είναι δικό μας θέμα, αλλά νομίζω ότι πρέπει να απασχολήσει πολύ σοβαρά τους πολιτικούς μας.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ