Συνέντευξη στον Νίκο Χρυσικόπουλο
Την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας του στο εξωτερικό και την αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης των μεγεθών στην εγχώρια αγορά επιδιώκει ο όμιλος Σαράντη. Ο Νίκος Ευαγγέλου, αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Σαράντης αναφέρεται στα επεκτατικά σχέδια της εταιρείας, στην πρόσφατη αλλαγή του μοντέλου δραστηριοποίησης στις αγορές της Ρωσίας, της Τουρκίας και της Ουκρανίας και προβλέπει ότι σταδιακά οι πωλήσεις από τις ξένες αγορές θα ξεπεράσουν το 60% του συνολικού τζίρου του ομίλου.
- Κύριε Ευαγγέλου, ο όμιλος αποφάσισε να εισέλθει αυτόνομα στη Ρωσία, την Τουρκία και την Ουκρανία, τρεις χώρες με τεράστια καταναλωτική βάση, στην πορεία όμως άλλαξε στρατηγική. Τι συνέβη;
Η απόφαση να επεκταθούμε προς ανατολάς -σε μια αχανή αγορά 270 εκατ. καταναλωτών- ήταν ορθή, το εμπορικό μοντέλο όμως δεν ήταν το κατάλληλο. Ο τρόπος με τον οποίο διεισδύσαμε στις αγορές αυτές, προϋπέθετε υψηλά κόστη λειτουργίας γιατί δημιουργήσαμε εταιρείες οι οποίες απαιτούσαν μεγάλες επενδύσεις και σταθερά έξοδα. Αναλάβαμε όλα τα κόστη της εισόδου και αντιμετωπίσαμε όλες τις δυσκολίες μιας καινούργιας εταιρείας σε αγορές με ήδη διαμορφωμένους κανόνες, πρακτικές και κουλτούρα που δεν γνωρίζαμε. Γιατί για να πουλήσεις τα προϊόντα σου σε μια ξένη χώρα δεν αρκεί μόνο να έχεις καλά προϊόντα, πρέπει να γνωρίζεις και την τοπική κουλτούρα των καταναλωτών.
- Πότε καταλάβατε ότι το μοντέλο που επιλέξατε δεν ήταν το κατάλληλο;
Ευτυχώς σχετικά νωρίς, πριν οι ζημιές από την εκεί δραστηριοποίησή μας βαρύνουν σημαντικά στα συνολικά μεγέθη του ομίλου. Αποφασίσαμε να αλλάξουμε κατεύθυνση και εστιάσαμε σε συνεργασίες με μεγάλους τοπικούς διανομείς σε κάθε χώρα ώστε να μειώσουμε τον κίνδυνο να αντιμετωπίσουμε μεγάλες οικονομικές απώλειες. Ήταν ένα δύσκολο έργο γιατί ταυτόχρονα έπρεπε σε τρεις χώρες να σταματούμε τις δικές μας δραστηριότητες, να βρίσκουμε αμέσως διανομείς για όλη την αγορά και την ίδια στιγμή να μην θορυβήσουμε τους συνεργάτες μας για την αλλαγή πολιτικής μας. Απολογιστικά, όλες αυτές οι κινήσεις έγιναν γρήγορα και στην ώρα τους και με κόστος που είχε προβλεφθεί στα αποτελέσματά μας. Εκτιμώ ότι από φέτος στις χώρες αυτές θα έχουμε ισοσκελισμένο ισολογισμό και πιθανόν κέρδη.
- Διαθέτετε παρουσία σε 11 χώρες μέσω θυγατρικών, όμως η Ελλάδα συνεισφέρει ακόμη ένα μεγάλο κομμάτι στα μεγέθη σας. Αυτό θα συνεχιστεί και στο μέλλον;
Εκτιμώ ότι θα αλλάξει σύντομα και θεαματικά. Οι υπόλοιπες χώρες εμφανίζουν υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από ό,τι η Ελλάδα που είναι πλέον ώριμη αγορά για εμάς. Ήδη το κομμάτι των ξένων αγορών έχει περάσει το 50% των συνολικών περυσινών πωλήσεων που έφθασαν τα 223 εκατ. ευρώ. Μέσα στην επόμενη τριετία το ποσοστό αυτό θα είναι αισθητά μεγαλύτερο.
- Η ενίσχυση αυτή θα έλθει μέσω εξαγορών;
Σε μεγάλο ποσοστό ναι. Ήδη προχωρήσαμε στην απόκτηση της ρουμανικής εταιρείας καλλυντικών Elmiplant, κίνηση που ενισχύει την κερδοφορία της θυγατρικής μας στη Ρουμανία και ενδυναμώνει την παρουσία μας στη συγκεκριμένη αγορά. Γνωρίζουμε και άλλες καλές εταιρείες που παράγουν συγγενή με τα δικά μας προϊόντα στις χώρες όπου είμαστε παρόντες. Είναι κάτι που το εξετάζουμε πάντοτε σοβαρά.
- Τι περιμένει η εταιρεία από την συνεργασία της στις ΗΠΑ με την Estee Lauder;
Ξεκινήσαμε με ένα προϊόν -το άρωμα Mustang- και πουλήσαμε ήδη 2,5 εκατ. τεμάχια. Τώρα προωθούμε και δεύτερο σε μεγάλα καταστήματα όπως τα Sears και τα Wal Mart, δηλαδή περίπου 20 χιλιάδες καταστήματα. Ακόμη και εάν πουληθεί ένα άρωμα την εβδομάδα, σημαίνει 80 χιλιάδες τεμάχια το μήνα και πάνω από 1 εκατ. τεμάχια το χρόνο. Υπάρχουν πολύ μεγάλες προοπτικές για τη Σαράντης στις ΗΠΑ αλλά και σε νέες γειτονικές αγορές.