Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 23-Οκτ-2020 00:05

    Σε πλήρη εξέλιξη ο μετασχηματισμός της Τράπεζας Πειραιώς

    Σε πλήρη εξέλιξη ο μετασχηματισμός της Τράπεζας Πειραιώς
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Συνέντευξη στη Νένα Μαλλιάρα

    Με ένα διαφορετικό "πρόσωπο" θα περάσουν οι τράπεζες στην επόμενη μέρα για την οποία προετοιμάζονται με ταχύτατους ρυθμούς, παράλληλα βέβαια με την προσπάθεια που καταβάλλουν να στηρίξουν τους πελάτες και την οικονομία εν μέσω πανδημίας. Οι αλλαγές που ήδη είχαν ξεκινήσει αλλά τώρα επιταχύνονται είναι μεγάλες. Και μια από τις πιο σύνθετες προκλήσεις είναι αυτή του ανθρώπινου δυναμικού που τα τελευταία χρόνια αποχωρεί κατά χιλιάδες από τον κλάδο. 

    Για όσα συμβαίνουν και όσα έρχονται σε αυτή την γεμάτη προκλήσεις διαδρομή προς μια νέα πραγματικότητα, μιλάει στο Capital.gr ένα τραπεζικό στέλεχος με πολυετή εμπειρία σε πολλούς και διαφορετικούς χώρους δράσης της Τράπεζας Πειραιώς. Ο κ. Γιώργος Γεωργόπουλος είναι σήμερα Ανώτερος Γενικός Διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού της Τρ. Πειραιώς και διαχειρίζεται ορισμένα από τα πιο δύσκολα μέτωπα του μετασχηματισμού που ήδη υλοποιεί η Τράπεζα.

    - Κύριε Γεωργόπουλε, ο τραπεζικός κλάδος βρίσκεται τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο πολλαπλών κρίσεων με τελευταία αυτή που σχετίζεται με την πανδημία. Ποια είναι η εμπειρία σας από την τρέχουσα υγειονομική κρίση; 

    Η αποτίμηση της διαχείρισης των συνεπειών της πανδημίας είναι συνολικά θετική με την έννοια της άμεσης ανταπόκρισης της Τράπεζας αναφορικά με τις ενέργειες προστασίας των εργαζόμενων και των πελατών μας. Να σημειώσω ενδεικτικά ότι η επίτευξη ποσοστών τηλεργασίας σε πολλές περιπτώσεις έφτασε το 90% που για άλλη μια φορά ανέδειξε την εξαιρετική προσαρμοστικότητα της Τράπεζάς μας, ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθός μας. 

    Παρά το γεγονός ότι η Τράπεζα έχει καταφέρει και συνεχίζει την υλοποίηση του στρατηγικού της σχεδίου χωρίς ανατροπές, οι προκλήσεις παραμένουν.  Η κρίση έχει επιπτώσεις οι οποίες εν γένει είναι ελεγχόμενες και έχουν ήδη έχουν ενσωματωθεί στα εταιρικά μας αποτελέσματα. Δεν θα ήθελα όμως να σταθώ σε αυτό. Εκείνο που κατά την άποψη μου έχει ιδιαίτερη σημασία είναι πως ακριβώς μέσα σε αυτές τις συνθήκες έχουν αναδειχθεί νέες προκλήσεις που επιβεβαιώνουν την άποψη ότι κάθε κρίση εμπεριέχει ευκαιρίες, για αυτούς ασφαλώς που θα τις εντοπίσουν και θα τις αξιοποιήσουν. Και η Τράπεζα Πειραιώς αντιλαμβάνεται πλήρως τις επιταχυνόμενες αλλαγές στο περιβάλλον, τις αλλαγές στις ανάγκες και τη συναλλακτική συμπεριφορά των πελατών και προσαρμόζεται με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα.

    - Αυτά τα δεδομένα αλλάζουν τη στρατηγική σας;

    Αναμφίβολα, οι συνθήκες της πανδημίας και οι συνέπειές της επιταχύνουν αποφασιστικά και τις αλλαγές που έτσι και αλλιώς υπαγορεύονται από την στρατηγική μετάβασης της Τράπεζας Πειραιώς στο μέλλον. Η στρατηγική που έτσι και αλλιώς έχουμε αρχίσει να υλοποιούμε και η οποία αποδεικνύεται επιτυχημένη, περιλαμβάνει αρκετές δομικές αλλαγές. Αλλαγές και προσαρμογές που μας κατευθύνουν ταχύτατα σε νέα μοντέλα λειτουργίας, τόσο στο επίπεδο των δομών και της οργάνωσης, όσο και κυρίως στο επίπεδο των ανθρώπων. Οι νέες προσεγγίσεις περιλαμβάνουν διαφορετικές προτεραιότητες στην οργανωτική δομή, στην ανάπτυξη των υποδομών και των τεχνολογικών εφαρμογών, νέους ρόλους για τους ανθρώπους και εν γένει μια νέα αντίληψη για την τραπεζική. Αντίληψη που αφορά τόσο τους ανθρώπους της τράπεζας, όσο και τους πελάτες ώστε να συνεχίσουμε να ανταποκρινόμαστε στο ρόλο και την ευθύνη που μας αναλογεί ως ένας μεγάλος οργανισμός με κομβικό ρόλο στην ανάπτυξη της οικονομίας.

    Πιστεύω πως κάθε αλλαγή συνεπάγεται δυσκολίες αλλά συνιστά και πρόκληση. Μόνο οι αλλαγές φέρνουν εξέλιξη και αυτό ισχύει τόσο σε προσωπικό όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο. Σήμερα παίρνουμε αποφάσεις και χτίζουμε την επόμενη μέρα και είμαι αισιόδοξος ότι μπορούμε να πετύχουμε.

    - Συνήθως οι μεγάλες αλλαγές δημιουργούν αναταράξεις ή και αντιδράσεις. Σε τι συνίστανται οι αλλαγές αυτές;

    Η ουσία των αλλαγών θα έλεγα συνοπτικά πως είναι απόρροια της διεύρυνσης της ψηφιοποίησης των λειτουργιών και των συναλλαγών. Αυτό  το πλαίσιο λειτουργίας προϋποθέτει ποσοτικό, αλλά όχι και ποιοτικό περιορισμό του ανθρώπινου παράγοντα. Η προσέγγιση είναι ξεκάθαρη:  οι πελάτες προσεγγίζονται και εξυπηρετούνται με πολλαπλά μέσα, με ή χωρίς φυσική παρουσία στα καταστήματα. Είναι προφανές ότι σε ένα τέτοιο περιβάλλον επαναπροσδιορίζονται οι απαιτούμενες δεξιότητες των ανθρώπων και αυτό είναι κάτι που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε. Πρέπει ευθέως να επισημάνω  ότι δεν είναι δυνατόν να βιώνουμε όλες αυτές τις ραγδαίες εξελίξεις και να μην προσαρμοζόμαστε, επιμένοντας σε ξεπερασμένα μοντέλα εξυπηρέτησης των πελατών. Δεν μπορούμε να αδρανούμε  και να κωφεύουμε στις νέες ανάγκες. Για να σας αναφέρω ένα παράδειγμα, είναι επιβεβλημένο οι εργασίες που ψηφιοποιούνται να ψηφιοποιηθούν.  

    - Πράγμα που σημαίνει ότι η ψηφιοποίηση και  οι νέες τεχνολογίες θα αντικαταστήσουν τον ανθρώπινο παράγοντα;

    Κατηγορηματικά όχι. Όσο και αν εξελίσσεται η τεχνολογία, πιστεύω ότι δεν μπορεί να υπάρξει τραπεζικό κατάστημα χωρίς ανθρώπους. Αυτό που αλλάζει είναι ο ρόλος τους και το αντικείμενο  της δουλειάς τους.

    Με κίνδυνο να φανώ αιρετικός, σε σχέση με άκριτες νεωτεριστικές φωνές που πληθαίνουν, πιστεύω πως μια τράπεζα είναι και θα παραμείνει ένας οργανισμός παροχής υπηρεσιών στην καρδιά της οικονομίας, που θα έχει πάντα ανάγκη τους ανθρώπους. Αυτό που θα την διαφοροποιεί ουσιαστικά από τον ανταγωνισμό θα είναι η ποιότητα και οι δεξιότητες των ανθρώπων της.

    - Με βάση το νέο μοντέλο λειτουργίας που χτίζετε, ποιες είναι οι νέες/διαφορετικές δεξιότητες που απαιτούνται;

    Όταν μετασχηματίζεται ένας κλάδος είναι φυσικό και επόμενο να αλλάζουν και οι δεξιότητες. Και όπως βλέπουμε στην πανδημία, ο κόσμος αλλάζει και οι εξελίξεις είναι ταχύτερες. Αυτό δεν πρέπει να μας φοβίζει. Απλώς απαιτείται  μεγαλύτερη εξωστρέφεια και άνεση στη διαχείριση των αλλαγών, κάτι που σημαίνει αφενός πιο γρήγορα αντανακλαστικά και αφετέρου, υψηλή ικανότητα διαχείρισης του κινδύνου που φέρνει η ταχύτητα. 

    Επίσης απαιτείται τα τραπεζικά στελέχη να είναι τεχνολογικά και ψηφιακά όχι απλώς εξοικειωμένα, αλλά απολύτως καταρτισμένα. Μην ξεχνάμε ότι οι σημερινοί νέοι  που είναι οι αυριανοί πελάτες των τραπεζών θα θέλουν οι υπηρεσίες μας να είναι ψηφιακές, να μην χρειάζονται να έρθουν εκείνοι στην τράπεζα. Όλα αυτά σημαίνουν πως τα στελέχη που θα επιλέξουν σήμερα να παραμείνουν στον κλάδο, χρειάζεται να λειτουργούν ταυτόχρονα στο σήμερα και παράλληλα να προετοιμάζονται για το αύριο.   

    - Μπορούμε να καταλήξουμε λοιπόν στο συμπέρασμα πως οι εξελίξεις οδηγούν σε συρρίκνωση της απασχόλησης στον κλάδο;

    Θα σας απαντήσω με ειλικρίνεια.  Εδώ και χρόνια βρισκόμαστε σε συνεχή μείωση του αριθμού των ανθρώπων που απασχολούνται στον τραπεζικό κλάδο και αυτό θα συνεχιστεί. Αυτό γίνεται κυρίως μέσα από προγράμματα οικειοθελούς αποχώρησης που ανακοινώνουν οι τράπεζες. Η κινητικότητα όμως αυτή δημιουργεί νέα δεδομένα, συνολικά θετικά για την χώρα εν γένει. Δηλαδή, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για την παραγωγική και επιχειρηματική δραστηριότητα, είτε στον ιδιωτικό είτε στο δημόσιο τομέα. Γιατί η κινητικότητα και οι διαφορετικές εργασιακές εμπειρίες εξοπλίζουν τους ανθρώπους με διαφορετικές δεξιότητες, κάτι που λειτουργεί ευεργετικά τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για εμάς ως επαγγελματίες που μας κάνει πιο ανταγωνιστικούς στην αγορά εργασίας.

    Για παράδειγμα, τα τραπεζικά στελέχη που βγαίνουν στην αγορά εργασίας έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με εργαζόμενους άλλων κλάδων. Διότι τα χαρακτηριστικά και οι δεξιότητες που έχει ένας τραπεζικός στο DNA του,  σε γενικές γραμμές λείπουν από τον ευρύτερο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.  Και αναφέρομαι στην εμπειρία που διαθέτει σε θέματα 
    ·        οργάνωσης και διαχείρισης συστημάτων και ελεγκτικών διαδικασιών
    ·        στις γνώσεις των αρχών και του πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης
    ·        στις πωλήσεις προϊόντων με υψηλή ικανότητα διαπραγμάτευσης 
    ·        στην ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσεων με πελάτη
    και στην πολύ καλή γνώση και ανάλυση οικονομικών δεικτών και στοιχείων.

    Σκεφτείτε πόση αξία μπορεί να μεταφέρει ένα τέτοιο στέλεχος σε όποιο τομέα αποφασίσει να απασχοληθεί. 

    - Μιλώντας λοιπόν πάντα με τον ίδιο ρεαλισμό, πώς θα περιγράφατε την τράπεζα του μέλλοντος;

    Τολμώ να πω πως η  νέα πραγματικότητα είναι ήδη εδώ. Διότι η  πανδημία δημιούργησε συνθήκες επιτάχυνσης πολύ ουσιαστικών αλλαγών. Τόσο στο εσωτερικό των οργανισμών με την εφαρμογή νέων οργανωτικών δομών και συστημάτων, εργαλείων επικοινωνίας, νέων τρόπων συνεργασίας και επικοινωνίας όσο και σε ό,τι αφορά στην εξυπηρέτηση των πελατών. Την επόμενη ημέρα, τα στελέχη των καταστημάτων μας θα εστιάζουν σχεδόν αποκλειστικά στην εξατομικευμένη συνεργασία με τους πελάτες, θα έχουν ρόλο συμβουλευτικό, θα μπορούν να σχεδιάζουν και να προτείνουν λύσεις έτσι ώστε οι ανάγκες των πελατών, εταιριών και ιδιωτών, να αντιμετωπίζονται ολοκληρωμένα. 

    Εμείς στην Τράπεζα Πειραιώς, διαχρονικά έχουμε ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και αυτό είναι η πελατοκεντρική προσέγγιση των ανθρώπων μας προς την αγορά. Ας μη ξεχνάμε ότι, ιδιαίτερα σε έναν ψηφιοποιημένο κόσμο, ένα σύστημα, μια εφαρμογή, ένα προϊόν μπορεί εύκολα να αντιγραφεί. Οι άνθρωποι και  η κουλτούρα που διαμορφώνουν, δεν αντιγράφεται.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    Δειτε τα πρωτοσελιδα ολων των εφημεριδων