Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 19-Ιουν-2020 08:00

    Φ. Ντρούντι (EKT): Ζωτικής σημασίας η συγκράτηση των NPLs – Να διερευνηθούν και άλλες λύσεις πέραν του "Ηρακλή"

    Φ. Ντρούντι (EKT): Ζωτικής σημασίας η συγκράτηση των NPLs – Να διερευνηθούν και άλλες λύσεις πέραν του "Ηρακλή"
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Συνέντευξη στις Δήμητρα Καδδά - Νένα Μαλλιάρα 

    Είναι "ζωτικής σημασίας" η λήψη κατάλληλων μέτρων για τη συγκράτηση των NPLs  επισημαίνει σε αποκλειστική συνέντευξή του στο Capital.gr ο Φραντσέσκο Ντρούντι, επικεφαλής της αποστολής της ΕΚΤ για την Ελλάδα. Εξηγεί πως όλες  οι προβλέψεις δείχνουν βαθιά ύφεση στη χώρα που πιθανόν να έχει αρνητικές επιπτώσεις για τις τράπεζες.  

    Καθιστά σαφές ότι ο αντίκτυπος από την υγειονομική κρίση "στην κερδοφορία και στη φερεγγυότητα των τραπεζών μπορεί να είναι ουσιώδης" αλλά και πως απαιτείται η εφαρμογή "σωστά στοχευμένων μέτρων στήριξης του τραπεζικού τομέα και της παροχής πιστώσεων γενικότερα".

    Ο ελληνικός τραπεζικός τομέας ξεκινά από μια λιγότερο ευνοϊκή θέση σε σχέση με άλλες χώρες, εξηγεί ο κ. Ντρούντι και συστήνει στην κυβέρνηση να συνεχίσει να παρακολουθεί την επάρκεια των μέτρων προκειμένου να διασφαλίσει την αδιάλειπτη παροχή πιστώσεων προς την οικονομία, αλλά και να προχωρήσει στη βελτίωση του πτωχευτικού δικαίου, του πλαισίου ηλεκτρονικών δημοπρασιών αλλά και στη διασφάλιση της αποδοτικής λειτουργίας του δικαστικού συστήματος.

    Η ΕΚΤ, όπως αναφέρει, υποστηρίζει πλήρως τη λήψη καλά σχεδιασμένων, στοχευμένων μέτρων κοινωνικής πολιτικής, αλλά και το σχέδιο "γέφυρα" για τα δάνεια που έχουν χορηγηθεί με εγγύηση την κύρια κατοικία ειδικά γιατί "αυτό το μέτρο στηρίζει, πρώτα από όλα, τους δανειολήπτες που εξυπηρετούν κανονικά τα δάνειά τους". Ζητά όμως "ισχυρές δικλείδες ασφαλείας προκειμένου να διασφαλιστεί ότι επιδοτούνται μόνο βιώσιμα δάνεια".

    Για τον νέο πτωχευτικό κώδικα επικροτεί "το γεγονός ότι έχουν καταβληθεί πολλές προσπάθειες για αυτό το νομοσχέδιο", επισημαίνει πως οι κοινωνικοί προβληματισμοί είναι ουσιώδεις και συμβουλεύει να απαντηθούν καταλλήλως, αλλά "να διαχωρίζονται σαφώς από τη συνολική λειτουργία του πλαισίου". 

    Για την πρόοδο του σχεδίου "Ηρακλής" εκτιμά πως μόλις η κατάσταση σταθεροποιηθεί η συνεχής δυνατότητα προσφυγής στο εργαλείο αυτό θα εξυπηρετεί τις τράπεζες. Ωστόσο καθιστά σαφές πως "πέραν του σχεδίου Ηρακλής, να διερευνηθούν διεξοδικά και άλλες πιθανές λύσεις για την οριστική ρύθμιση των ΜΕΔ". 

    Εκτιμά επίσης πως η ένταξη των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο πρόγραμμα PEPP έχει ήδη συμβάλει στη σταθεροποίηση των όρων χρηματοδότησης στην Ελλάδα. 

    Αποδίδει εύσημα στις αρχές για την έγκαιρη εφαρμογή μέτρων περιορισμού που  δημιουργούν καλές βάσεις για την ανάκαμψη, ενώ ειδικά για τη ναυτιλία εκτιμά πως θα ανακάμψει όταν επανεκκινηθεί το παγκόσμιο εμπόριο.  

    Θεωρεί επίσης επιτακτική την ανάγκη λόγω του υψηλού χρέους τα μέτρα στήριξης να είναι σωστά στοχευμένα και σχεδιασμένα ούτως ώστε να στηρίξουν την ανάπτυξη, αλλά και να συνοδεύονται από τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων. Συστήνει τη χρήση των πόρων του νέου σχεδίου ανάκαμψης "με σύνεση για τη στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης" κάτι που απαιτεί "την ενίσχυση της ικανότητας σχεδιασμού, κατανομής και απορρόφησης των δημόσιων επενδύσεων".

    Για την πορεία της χώρας στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας επισημαίνει πως δεδομένων των έκτακτων περιστάσεων η Ελλάδα έλαβε τα απαραίτητα μέτρα αλλά "προκειμένου να καλυφθούν οι καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί σε διάφορους τομείς, και λόγω της τρέχουσας κρίσης, είναι σημαντικό να επιταχυνθεί το συντομότερο δυνατόν ο ρυθμός υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων, ιδίως στον χρηματοπιστωτικό τομέα".

    - Κύριε Ντρούντι, τι σημαίνουν για την Ελλάδα οι αποφάσεις που ελήφθησαν πρόσφατα όσον αφορά την επέκταση και παράταση του έκτακτου προγράμματος αγοράς στοιχείων ενεργητικού λόγω πανδημίας (pandemic emergency purchase programme – PEPP) και όσον αφορά τις επανεπενδύσεις ποσών κεφαλαίου από την εξόφληση τίτλων αποκτηθέντων στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος κατά τη λήξη τους;

    Οι αποφάσεις νομισματικής πολιτικής που ανακοινώθηκαν στις 4 Ιουνίου θα πρέπει να εκληφθούν ως απάντηση στην προς τα κάτω αναθεώρηση του πληθωρισμού στη διάρκεια του χρονικού ορίζοντα προβολής λόγω της πανδημίας και θα οδηγήσουν σε περαιτέρω χαλάρωση της γενικής κατεύθυνσης της νομισματικής πολιτικής. Η χαλάρωση αυτή θα στηρίξει τις συνθήκες χρηματοδότησης στην πραγματική οικονομία, ιδίως για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά στη ζώνη του ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.

    Η ένταξη των ελληνικών κρατικών ομολόγων στο πρόγραμμα PEPP έχει ήδη συμβάλει στη σταθεροποίηση των όρων χρηματοδότησης στην Ελλάδα, καθώς οι διαφορές επιτοκίων έχουν μειωθεί σημαντικά μετά την έναρξη του προγράμματος και οι τιμές στις χρηματοπιστωτικές αγορές έχουν ανακάμψει. Ενδεικτικά, η διαφορά απόδοσης μεταξύ του 10ετούς ελληνικού κρατικού ομολόγου και του αντίστοιχου γερμανικού μειώθηκε κατά 240 μονάδες βάσης περίπου από τις 18 Μαρτίου, ημέρα κατά την οποία ανακοινώθηκε για πρώτη φορά το πρόγραμμα PEPP.
     
    - Πώς πιστεύετε ότι θα διαμορφωθεί η πορεία του ΑΕΠ στην Ελλάδα φέτος και το 2021; Οι επιπτώσεις από την κρίση υγείας θα είναι μεγαλύτερες στην Ελλάδα από ό,τι στον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ λόγω του τουρισμού; 

    Χάρη στην έγκαιρη εφαρμογή μέτρων περιορισμού, η Ελλάδα μπόρεσε να ανακόψει επιτυχώς την εξάπλωση του ιού, δημιουργώντας έτσι καλές βάσεις για την ανάκαμψη. Ταυτόχρονα, η ελληνική οικονομία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε κλάδους που έχουν πληγεί σοβαρά από την πανδημία, όπως ο τουρισμός και η ναυτιλία. Ο κλάδος της ελληνικής ναυτιλίας παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις διεθνώς και αναμένεται να ανακάμψει όταν επανεκκινηθεί το παγκόσμιο εμπόριο. Ελπίζουμε όλοι ότι η ευνοϊκή κατάσταση στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά την επιδημία και η σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων στην Ευρώπη θα επιτρέψουν στον κλάδο του τουρισμού στην Ελλάδα να έχει μια καλή θερινή περίοδο, η οποία συνήθως αποφέρει το 60% περίπου των εσόδων του έτους.

    Η δομή της ελληνικής οικονομίας χαρακτηρίζεται επίσης από μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες είναι περισσότερο ευάλωτες στις ελλείψεις ρευστότητας που προκαλεί η συνεχιζόμενη ύφεση. Αυτό το πρόβλημα θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί με τη λήψη κατάλληλων μέτρων.

    Θα ήθελα επίσης να προσθέσω ότι οι επιδόσεις του τραπεζικού τομέα θα έχουν κρίσιμη σημασία για τη στήριξη της ανάκαμψης. Ο τραπεζικός τομέας ξεκινά από μια λιγότερο ευνοϊκή θέση σε σχέση με άλλες χώρες της ζώνης του ευρώ, δεδομένου ότι ο δείκτης των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) εξακολουθεί να βρίσκεται γύρω στο 40% περίπου. Οι ενδείξεις που έχουμε λάβει μέχρι σήμερα είναι θετικές, καθώς οι τράπεζες διατηρούν καλή ρευστότητα και σταθερή καταθετική βάση. Το πρόγραμμα PEPP, η δέσμη των νέων πράξεων αναχρηματοδότησης που θέσπισε η ΕΚΤ (οι πράξεις LTRO και PELTRO), η βελτίωση των όρων για τις στοχευμένες πράξεις πιο μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης (TLTRO III), τα μέτρα για τις παρεχόμενες εξασφαλίσεις συνέβαλαν στη διατήρηση ομαλής κατάστασης ρευστότητας με ευνοϊκούς όρους. Ωστόσο, είναι ζωτικής σημασίας η λήψη κατάλληλων μέτρων με σκοπό τον περιορισμό μιας ενδεχόμενης αύξησης των ΜΕΔ λόγω της ύφεσης καθώς και η επανεκκίνηση σε σύντομο χρονικό διάστημα της διαδικασίας μείωσής τους.

    - Πόση στήριξη θα παρέχουν στην οικονομία οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης; Αποτιμήσατε τα μέτρα στήριξης στο πλαίσιο της έκτης αξιολόγησης του προγράμματος ενισχυμένης εποπτείας. Πιστεύετε ότι είναι επαρκή; Συμφωνείτε με την άποψη ότι η ανάγκη επιστροφής σε πλεόνασμα και περιορισμού του δημόσιου χρέους μειώνει την ικανότητα της κυβέρνησης να ανταποκριθεί στην κρίση;

    Είναι σαφές ότι απαιτείται χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής ως απάντηση στον εξαιρετικά μεγάλο υφεσιακό κλυδωνισμό που προκάλεσε η πανδημία. Όλες οι χώρες στη ζώνη του ευρώ προσφεύγουν προς το παρόν σε δημοσιονομικά εργαλεία προκειμένου να ανταποκριθούν στις έκτακτες και οδυνηρές συνέπειες αυτής της πανδημίας που μας επηρεάζει όλους. Λόγω αυτής της κατάστασης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε συνεργασία με το Συμβούλιο ECOFIN, ενεργοποίησε τη γενική ρήτρα διαφυγής, η οποία επιτρέπει στα κράτη μέλη να παρεκκλίνουν προσωρινά από τους δημοσιονομικούς κανόνες. Η ίδια ευελιξία εκχωρήθηκε δικαίως και στην Ελλάδα, η οποία έχει τη δυνατότητα, και εντός του πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας, να παρεκκλίνει προσωρινά από τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν συμφωνηθεί με το Eurogroup. Η Ελλάδα μπορεί έτσι να ωφεληθεί από πρόσθετα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους και, ειδικά, από τη μεταβίβαση ποσών ισοδύναμου εισοδήματος στο πλαίσιο του προγράμματος SMP/της συμφωνίας ANFA, όπως αποτυπώνεται στην απόφαση που έλαβε το Εurogroup την προηγούμενη εβδομάδα.

    Η Ελλάδα έχει υψηλή δανειακή επιβάρυνση, όμως τα δάνεια της έχουν μεγάλη διάρκεια και το κόστος δανεισμού της εξακολουθεί να είναι χαμηλό, όπως έδειξε και η πρόσφατη επιτυχής έκδοση ομολόγων. Αυτό επιτρέπει στην Ελλάδα να απαντήσει στις προκλήσεις της σημερινής κρίσης. Ωστόσο, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη τα μέτρα να είναι σωστά στοχευμένα και, εκτός από την κάλυψη των άμεσων αναγκών ρευστότητας, να είναι σωστά σχεδιασμένα ούτως ώστε να στηρίξουν την ανάπτυξη στη διάρκεια της ανάκαμψης και μετά. Προς τον σκοπό αυτό, τα σωστά στοχευμένα δημοσιονομικά μέτρα θα πρέπει να συνοδεύονται από τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων. Η διασφάλιση ότι η ανάπτυξη επιταχύνεται με βιώσιμο τρόπο θα οδηγήσει σε μείωση της δανειακής επιβάρυνσης με την πάροδο του χρόνου. Θα ήθελα να προσθέσω ότι θα ήταν επίσης πολύ σημαντικό οι πόροι που θα μπορούσαν να χορηγηθούν στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκαμψης που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο ονομάζεται "Επόμενη Γενιά ΕΕ" (Next Generation EU), να χρησιμοποιηθούν με σύνεση για τη στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης. Αυτό μπορεί να απαιτήσει την ενίσχυση της ικανότητας σχεδιασμού, κατανομής και απορρόφησης των δημόσιων επενδύσεων. Επικροτούμε τα σχέδια των αρχών να βελτιώσουν τον σχεδιασμό και την εκτέλεση αυτών των επενδύσεων. 

    - Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις της κρίσης του κορωνοϊού (COVID-19) για τις ελληνικές τράπεζες; Έχει γίνει εκτίμηση του ποσού των νέων ΜΕΔ που θα προκύψουν από αυτή την κρίση, ιδίως με δεδομένη την υψηλή έκθεση της ελληνικής οικονομίας στον τουρισμό και σε δραστηριότητες που συνδέονται με αυτόν; 

    Η κρίση επηρεάζει την ελληνική οικονομία όπως και κάθε άλλη οικονομία, με όλες τις προβλέψεις να δείχνουν βαθιά ύφεση που πιθανόν να έχει αρνητικές επιπτώσεις για τις τράπεζες. Η σοβαρότητα των επιπτώσεων αυτών εξαρτάται από τη διάρκεια της σημερινής κρίσης και συγκεκριμένα από τη μορφή της ανάκαμψης. Μια ταχεία ανάκαμψη θα ελαχιστοποιούσε τις ζημιές για την πραγματική οικονομία καθώς και για τις τράπεζες. 

    Ενώ είναι πολύ νωρίς για αξιόπιστες εκτιμήσεις όσον αφορά την άνοδο των ΜΕΔ, είναι σαφές ότι ο αντίκτυπος στην κερδοφορία και τη φερεγγυότητα των τραπεζών μπορεί να είναι ουσιώδης. Πιστεύουμε ότι, για να αντιμετωπισθεί σωστά η κατάσταση, θα είναι σημαντικό οι δράσεις να κινηθούν σε δύο άξονες. Πρώτον, να προχωρήσει ο σχεδιασμός και η εφαρμογή σωστά στοχευμένων μέτρων στήριξης του τραπεζικού τομέα και της παροχής πιστώσεων γενικότερα. Έχουν ληφθεί διάφορα θετικά μέτρα, από την άμεση παροχή πιστώσεων μέχρι μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας ή παροχή εγγυήσεων και επιδοτήσεων για την πληρωμή τόκων. Η έκταση των μέτρων στήριξης των τραπεζικών χορηγήσεων διαφέρει μεταξύ των χωρών της ζώνης του ευρώ, με ορισμένες χώρες να εφαρμόζουν πιο ολοκληρωμένες προσεγγίσεις σε σχέση με άλλες. Η Ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει να παρακολουθεί την επάρκεια των μέτρων προκειμένου να διασφαλίσει την αδιάλειπτη παροχή πιστώσεων προς την οικονομία. Δεύτερον, να ολοκληρωθούν οι μεταρρυθμίσεις για να υποστηριχθεί η διαδικασία μείωσης των ΜΕΔ που αναγκαστικά αδράνησε το πρώτο εξάμηνο του 2020 και θα πρέπει να ξαναρχίσει στη διάρκεια της ανάκαμψης, η οποία μπορεί να σημειωθεί ήδη το δεύτερο εξάμηνο του 2020. Αυτές οι δράσεις κυμαίνονται από τη βελτίωση της νομοθεσίας όσον αφορά την αφερεγγυότητα μέχρι τη βελτίωση του πλαισίου των ηλεκτρονικών δημοπρασιών και τη διασφάλιση της αποδοτικής λειτουργίας του δικαστικού συστήματος.

    - Θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της κατάστασης το σχέδιο της ελληνικής κυβέρνησης να παρατείνει την προστασία της κύριας κατοικίας και να επιδοτήσει δόσεις ενυπόθηκων δανείων;

    Οι ελληνικές αρχές παρέτειναν την προθεσμία υποβολής αίτησης και θέσπισαν νομοθετικά σύντομες αναστολές πληρωμών στο πλαίσιο του συστήματος προστασίας της κύριας κατοικίας μέχρι το τέλος Ιουλίου. Θεωρούμε αυτές τις ενέργειες καθαρά τεχνικές, επιβαλλόμενες από τη βραχυπρόθεσμη αναστάτωση που συνδέεται με την πανδημία, καθώς αυτό το μέσο δεν στοχεύει απευθείας στον περιορισμό του αντίκτυπου της πανδημίας COVID-19. 

    Ταυτόχρονα, υποστηρίζουμε πλήρως τη λήψη καλά σχεδιασμένων, στοχευμένων μέτρων κοινωνικής πολιτικής, όπως απαιτεί η τρέχουσα κατάσταση. Συμφωνούμε ότι τα δάνεια που έχουν χορηγηθεί με εγγύηση την κύρια κατοικία μπορεί να έχουν επηρεαστεί από την κρίση του COVID-19 και ότι κατάλληλα κυβερνητικά μέτρα θα πρέπει να αντιμετωπίσουν το θέμα αυτό κατά προτεραιότητα. Εν προκειμένω, οι ελληνικές αρχές ανακοίνωσαν νέο προσωρινό σύστημα για την επιδότηση ενυπόθηκων, καταναλωτικών και επιχειρηματικών δανείων τα οποία εξασφαλίζονται με κύριες κατοικίες για τους πολίτες που έχουν πληγεί από την κρίση.

    Αυτό είναι θετικό. Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι, ίσως για πρώτη φορά, αυτό το μέτρο στηρίζει, πρώτα από όλα, τους δανειολήπτες που εξυπηρετούν κανονικά τα δάνειά τους και αναγνωρίζει ότι και αυτοί δικαιούνται στήριξη. Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό να συμπεριληφθούν ισχυρές δικλίδες ασφαλείας προκειμένου να διασφαλιστεί ότι επιδοτούνται μόνο βιώσιμα δάνεια και ότι περιορίζεται ο δυνητικός αρνητικός αντίκτυπος στην πειθαρχία όσον αφορά την καταβολή πληρωμών.

    - Ποια είναι η γνώμη σας για τον νέο πτωχευτικό κώδικα που εκπονεί η ελληνική κυβέρνηση; Ποιες συνθήκες είναι απαραίτητες ούτως ώστε ο νόμος αυτός να ωφελήσει όχι μόνο τις τράπεζες αλλά και τη λειτουργία της αγοράς και της κοινωνίας;

    Κατανοούμε ότι το νέο πλαίσιο που δρομολογείται θα καλύψει τόσο την εταιρική όσο και την προσωπική αφερεγγυότητα. Εκτιμούμε το ότι η προπαρασκευαστική διαδικασία που οδηγεί σε αυτό το νομοσχέδιο βελτιώθηκε σημαντικά σε σύγκριση με το παρελθόν. Επικροτούμε το γεγονός ότι έχουν καταβληθεί πολλές προσπάθειες για αυτό το νομοσχέδιο, με το οποίο μεταφέρεται η ευρωπαϊκή οδηγία για την προληπτική αναδιάρθρωση στο ελληνικό δίκαιο. Το τρέχον νομοσχέδιο προβλέπει έναν ευπρόσδεκτο εκσυγχρονισμό του νόμου περί αφερεγγυότητας και αποσκοπεί στη βελτίωση και την επίσπευση των διαδικασιών πτώχευσης. Ένα σύγχρονο πλαίσιο θα είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που θα θέσει η ανάκαμψη μετά τον COVID-19, σ’ ένα περιβάλλον ήδη υψηλών δεικτών ΜΕΔ. 

    Συνολικά το νέο πλαίσιο αφερεγγυότητας έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει σημαντικά την αποτελεσματικότητα των διαδικασιών αφερεγγυότητας, στον βαθμό που προβλέπει την αποτελεσματική ρευστοποίηση των εξασφαλίσεων, η οποία είναι καίριας σημασίας για τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Επομένως, η συμβουλή μας είναι οι κοινωνικοί προβληματισμοί, που είναι ουσιώδεις και πρέπει να απαντηθούν καταλλήλως, να διαχωρίζονται σαφώς από τη συνολική λειτουργία του πλαισίου. 

    - Πιστεύετε ότι οι ελληνικές τράπεζες θα καταφέρουν να χορηγήσουν νέα δάνεια σε επιχειρήσεις (ώστε να μπορέσει να ανακάμψει η οικονομία) διασφαλίζοντας παράλληλα και την ευρωστία των ισολογισμών τους έναντι του κινδύνου των ΜΕΔ;

    Πιστεύω ότι θα είναι δυνατόν, υπό την προϋπόθεση ότι τα μέτρα της ΕΚΤ, τα οποία αποδείχτηκαν κρίσιμα για τη σταθεροποίηση της χρηματοπιστωτικής κατάστασης της Ελλάδας, συνοδεύονται από τα απαραίτητα μέτρα της κυβέρνησης και υπό τον όρο ότι θα εφαρμόζεται ένα αποδοτικό νομικό πλαίσιο. Η πιο σημαντική προϋπόθεση θα είναι όλοι οι πόροι, δημόσιοι και ιδιωτικοί, να χρησιμοποιούνται με τον πιο αποδοτικό τρόπο για τη στήριξη της ανάκαμψης, που τελικά θα αποτελέσει τον βασικό παράγοντα για τη μείωση των ΜΕΔ.

    - Πώς αξιολογείτε την πρόοδο του σχεδίου Ηρακλής; Πιστεύετε ότι θα πρέπει να εφαρμοστεί λύση κακής τράπεζας / επιχειρήσεων διαχείρισης στοιχείων ενεργητικού στην Ελλάδα ή σε επίπεδο ΕΕ;

    Το σχέδιο Ηρακλής είναι ένα καλά σχεδιασμένο εργαλείο που αναμένεται να βοηθήσει τις ελληνικές τράπεζες να μειώσουν τα ΜΕΔ τους. Αν και η έξαρση του COVID-19 πιθανόν να προκαλέσει καθυστερήσεις στην εφαρμογή των πράξεων τιτλοποίησης των τραπεζών που χρησιμοποιούν το σχέδιο προστασίας στοιχείων ενεργητικού Ηρακλής, μόλις η κατάσταση σταθεροποιηθεί η συνεχής δυνατότητα προσφυγής στο εργαλείο αυτό θα εξυπηρετεί τις τράπεζες. Εν προκειμένω, είναι ουσιώδες, πέραν του σχεδίου Ηρακλής, να διερευνηθούν διεξοδικά και άλλες πιθανές λύσεις για την οριστική ρύθμιση των ΜΕΔ. 

    - Με βάση την έκτη αξιολόγηση στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας, θα λέγατε ότι έχει σημειωθεί επαρκής πρόοδος ως προς την υλοποίηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων; Τι περισσότερο μπορεί να γίνει ώστε να διασφαλιστεί η ανάκαμψη της οικονομίας; 

    Η Ελλάδα κατόρθωσε να περιορίσει την εξάπλωση του ιού, χάρη στην αποφασιστική εφαρμογή αυστηρών μέτρων, και αξίζει να δοθούν συγχαρητήρια στις αρχές για αυτήν την επιτυχία. Το Eurogroup ενέκρινε την περασμένη εβδομάδα το συμπέρασμα ότι, δεδομένων των έκτακτων περιστάσεων που έθεσε η έξαρση του κορωνοϊού, που εμπόδισε την ανάληψη ουσιαστικής δράσης σε διάφορους τομείς, η Ελλάδα έλαβε τα απαραίτητα μέτρα ώστε να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει για μεταρρυθμίσεις. Βάσει αυτού, προκειμένου να καλυφθούν οι καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί σε διάφορους τομείς, και λόγω της τρέχουσας κρίσης, είναι σημαντικό να επιταχυνθεί το συντομότερο δυνατόν ο ρυθμός υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων, ιδίως στον χρηματοπιστωτικό τομέα.
     


     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ