Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 10-Ιουν-2020 08:00

    Κ. Πιερρακάκης: Η ψηφιακή "επανάσταση" συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό, ποια νέα εργαλεία και υπηρεσίες έρχονται

    Κ. Πιερρακάκης: Η ψηφιακή "επανάσταση" συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό, ποια νέα εργαλεία και υπηρεσίες έρχονται
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Συνέντευξη στον Κώστα Κετσιετζή

    "Αυτό που μας δίδαξε η πανδημία είναι ότι έχουμε τη δυνατότητα, έχουμε τους ανθρώπους, έχουμε τη βούληση και έχουμε το σχέδιο. Συνεπώς, αυτονόητα θα συνεχίσουμε σε αυτό το ρυθμό, αυξάνοντας τις υπηρεσίες που παρέχονται ψηφιακά, αφού πρώτα τις απλοποιήσουμε”, δηλώνει ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr.

    Δίνοντας συγκεκριμένα στοιχεία για τις ψηφιακές υπηρεσίες που ξεκίνησαν εν μέσω lockdown ο κ. Πιερρακάκης τονίζει ότι η "ετοιμότητα των πολιτών ξεπέρασε ακόμα και τις πιο θετικές μας προσδοκίες” καθώς όπως φάνηκε οι πολίτες "περίμεναν πότε θα τους δοθεί η δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες”.

    O υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης σημειώνει ακόμη ότι όλα τα έργα πληροφορικής προχωρούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και προσθέτει ότι άμεσα θα δημοπρατηθεί το έργο ανθρωπίνου δυναμικού του Δημοσίου, ενώ σύντομα θα ξεκινήσουν διαβουλεύσεις για τρία σημαντικά έργα, το ERP του Δημοσίου, της ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ ΙΙ και του media center. 

    Ακόμη δηλώνει ότι η δημοπρασία του 5G θα λάβει χώρα κανονικά βάσει χρονοδιαγράμματος πριν από το τέλος του έτους. "Το 5G δεν είναι "ένα επιπλέον G", γι’ αυτό και μεριμνούμε τόσο για τη μεγιστοποίηση των εσόδων από τη δημοπρασία του φάσματος, όσο και για τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος 5G”, τονίζει. 

    Μιλώντας, επίσης, για το κόστος των δεδομένων στην κινητή τηλεφωνία ο κ. Πιερρακάκης σημειώνει ότι "δεν είμαστε τόσο ακριβοί όσο αποτυπώνεται στις διεθνείς μετρήσεις” και εκτιμά ότι η συνολική προσέγγιση της κυβέρνησης και στο θέμα της φορολογίας θα επιδράσει "ευεργετικά στη αποκλιμάκωση των τιμών και στην αναβάθμιση των παρεχόμενων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών”.

    - Κύριε Πιερρακάκη, εν μέσω του lockdown είδαμε ένα μπαράζ νέων ψηφιακών υπηρεσιών του Δημοσίου. Θα συνεχίσετε με αυτό τον ρυθμό; Ποια είναι τα επόμενα βήματα;

    Από την πρώτη μέρα στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης η φιλοσοφία μας ήταν να κινηθούμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, ώστε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Η πανδημία προκάλεσε την ανάγκη να επισπεύσουμε ακόμα περισσότερο τη λειτουργία εκείνων των ψηφιακών εργαλείων που θα μας επέτρεπαν να διεκπεραιώνουμε υποθέσεις μας μένοντας σπίτι. Για το λόγο αυτό αλλάξαμε το χρονοδιάγραμμά μας, ώστε να μπορούν οι πολίτες να φροντίζουν τις υποθέσεις τους από το σπίτι τους.

    Αυτό που μας δίδαξε η πανδημία είναι ότι έχουμε τη δυνατότητα, έχουμε τους ανθρώπους, έχουμε τη βούληση και έχουμε το σχέδιο. Συνεπώς, αυτονόητα θα συνεχίσουμε σε αυτό το ρυθμό, αυξάνοντας τις υπηρεσίες που παρέχονται ψηφιακά, αφού πρώτα τις απλοποιήσουμε. Μια τέτοια περίπτωση θα είναι η διαδικασία δήλωσης απώλειας ζωής, για την οποία θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε περισσότερα μέσα στις επόμενες ημέρες. Επιπλέον, μέσω του Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης που πρόκειται να έρθει προς ψήφιση, θα ενοποιήσουμε θα εκσυγχρονίσουμε και θα ενισχύσουμε όλο το νομοθετικό πλαίσιο αναφορικά με θέματα του Υπουργείου μας.

    - Πώς διασφαλίζετε στην πράξη ότι οι ψηφιακές εφαρμογές οδηγούν σε πραγματική μεταρρύθμιση της λειτουργίας των υπηρεσιών του Δημοσίου και στη μείωση της γραφειοκρατίας;

    Την καλύτερη απάντηση στην ερώτησή σας την δίνουν οι ίδιοι οι πολίτες και η ανταπόκρισή τους: μέσα σε δύο μήνες πλησιάζουμε τις 4.500.000 επισκέψεις στο gov.gr, έχουν εκδοθεί περισσότερες από 310.000 υπεύθυνες δηλώσεις και 130.000 εξουσιοδοτήσεις, ενώ στην άυλη συνταγογράφηση έχουν εγγραφεί περισσότεροι από 400.000 πολίτες και έχουν εκδοθεί άυλα πάνω από 1.350.000 συνταγές. Αντίστοιχα, για την εγγραφή στα νηπιαγωγεία μέσα σε δέκα μέρες μετρήσαμε σχεδόν 99.000 ψηφιακές αιτήσεις.

    Η ετοιμότητα των πολιτών ξεπέρασε ακόμα και τις πιο θετικές μας προσδοκίες. Απέδειξε, όμως, και κάτι ακόμα: ότι οι πολίτες περίμεναν πότε θα τους δοθεί η δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν περισσότερες ψηφιακές υπηρεσίες. Οφείλουμε, λοιπόν, να ανταποδώσουμε αυτή την εμπιστοσύνη των πολιτών, συνεχίζοντας να εφαρμόζουμε το σχεδιασμό μας, βελτιώνοντάς τον διαρκώς.

    - Με το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης που ετοιμάζεστε να καταθέσετε θεσμοθετείται ο Προσωπικός Αριθμός (ΠΑ). Τι αλλάζει στην πράξη στη ζωή του πολίτη και πώς σχετίζεται με τις νέες ταυτότητες;

    Είχαμε πει εξαρχής ότι στόχος μας ήταν οι νέες ταυτότητες να μην είναι κατ’ όνομα ψηφιακές, αλλά να διαθέτουν ψηφιακή υποδομή – γι’ αυτό και το αρμόδιο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη προχώρησε σε νέο διαγωνισμό. Ο Προσωπικός Αριθμός βοηθά σημαντικά προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί συμβάλλει στο να αποκτήσει και ο πολίτης ενιαίο πρόσωπο απέναντι στο κράτος – το οποίο επίσης όπως έχουμε πει πρέπει να λειτουργεί ως ένα. Μέσω, λοιπόν, του Προσωπικού Αριθμού – σε συνδυασμό με την υπόλοιπη ψηφιακή υποδομή των νέων ταυτοτήτων που εξασφαλίζουν την αυθεντικοποίηση – οι πολίτες θα αποκτήσουν άμεση πρόσβαση σε μια σειρά από ψηφιακές δυνατότητες. 

    - Εκφράζονται φόβοι για καθυστερήσεις σε έργα πληροφορικής λόγω της πανδημίας. Πώς διασφαλίζεται η συνέχεια των διαγωνισμών και ποιος είναι ο σχεδιασμός για την επόμενη προγραμματική περίοδο;

    Όλα τα έργα προχωρούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά τους – υπάρχουν ορισμένες απολύτως επιβεβλημένες παρατάσεις μικρού χρονικού εύρους λόγω της πανδημίας. Συγκεκριμένα, έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση για το HRMS το έργο του ανθρωπίνου δυναμικού, το οποίο θα δημοπρατηθεί άμεσα. Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί η διαβούλευση για την εθνική πύλη κωδικοποίησης και πριν από λίγες μέρες δημοσιεύτηκε η απόφαση διενέργειας διεθνούς διαγωνισμού για το έργο. Πολύ σύντομα θα υπάρξει διαβούλευση για το έργο της "ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ ΙΙ", ενώ ήδη σε διαγωνισμό βρίσκεται το έργο "ΟΣΔΔΥΠΠ 2" του Υπουργείου Δικαιοσύνης, το οποίο αφορά την Ποινική Δικαιοσύνη. Επίσης πολύ σύντομα θα ξεκινήσει η διαβούλευση ως προς το διαγωνισμό για το media center. Και τέλος, μόλις ολοκληρώσουμε τη συζήτηση με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους που θα είναι ο business owner του έργου, μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα "σηκωθεί" για διαβούλευση το ERP, το Σύστημα Ενδοεπιχειρησιακού Σχεδιασμού του Δημοσίου.

    - Ο διαγωνισμός για το 5G θα πραγματοποιηθεί τελικώς στο τέλος του 2020;

    Η δημοπρασία του 5G θα λάβει χώρα κανονικά βάσει χρονοδιαγράμματος πριν από το τέλος του έτους. Γι’ αυτό στα τέλη Απριλίου υπογράφηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία ολοκληρώθηκε ο νέος Χάρτης Συχνοτήτων της ψηφιακής τηλεόρασης για την απελευθέρωση του Ψηφιακού Μερίσματος ΙΙ. Έχουμε τονίσει σε κάθε ευκαιρία ότι είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε γρήγορα στην εποχή του 5G, διότι η μετάβαση σε αυτό θα αποτελέσει βασικό παράγοντα ανάπτυξης, ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας και βελτίωσης της καθημερινότητας των πολιτών σε μια σειρά από τομείς. Το 5G δεν είναι "ένα επιπλέον G", γι’ αυτό και μεριμνούμε τόσο για τη μεγιστοποίηση των εσόδων από τη δημοπρασία του φάσματος, όσο και για τη δημιουργία ενός "οικοσυστήματος 5G", που θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά ως προς τα οφέλη αξιοποίησής του.

    - Το κόστος της κινητής τηλεφωνίας και ειδικά των δεδομένων είναι ένα θέμα που μας απασχολεί διαχρονικά. Πρόσφατα με αφορμή μελέτη που έγινε για λογαριασμό της Επιτροπής Ανταγωνισμού άνοιξε και πάλι το θέμα των τιμών. Τελικά πόσο ακριβοί είμαστε;

    Από την πρώτη μέρα αναγνωρίσαμε το ζήτημα του κόστους των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών ως στρατηγικής σημασίας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας. Γι’ αυτό υπήρξε και σχετική πρωτοβουλία σε επίπεδο πρωθυπουργού –η οποία επέφερε αποτέλεσμα, καθώς αυξήθηκαν τα διαθέσιμα δεδομένα στα υφιστάμενα πακέτα. Δεν είμαστε, όμως, τόσο ακριβοί όσο αποτυπώνεται στις διεθνείς μετρήσεις –και αυτό διότι οι εν λόγω δείκτες κατά βάση καθορίζονται από τις ονομαστικές τιμές, αυτές δηλαδή που οι πάροχοι έχουν στα site τους και όχι από τις πραγματικές. Πρόκειται για ένα ζήτημα που σε μεγάλο βαθμό έχει ξεκινήσει να θεραπεύεται.

    Εκτιμώ ότι μελετώντας τα ετήσια αποτελέσματα των εταιρειών, μπορεί κανείς να καταλήξει σε αποτίμηση πιο κοντά στην πραγματικότητα. Ρόλο στις τελικές τιμές παίζει φυσικά και η φορολογία, την οποία βεβαίως και θέλουμε να βελτιώσουμε, ειδικά για τα δεδομένα γιατί είναι θέμα ισότιμης πρόσβασης στο διαδίκτυο αλλά αυτό είναι πάντα συνάρτηση των δυνατοτήτων και του δημοσιονομικού χώρου. Είναι αυτονόητο πως θέλουμε να δούμε τους πάντες να έχουν πρόσβαση σε ευρυζωνικές τεχνολογίες και στα δίκτυα τέταρτης γενιάς αυτή τη στιγμή. 

    Η εύρυθμη λειτουργία του ανταγωνισμού στις τηλεπικοινωνίες είναι φυσικά αρμοδιότητα της ΕΕΤΤ, ωστόσο εκτιμώ ότι η συνολική μας προσέγγιση και σχέδιο εν τέλει θα επιδράσουν ευεργετικά στη αποκλιμάκωση των τιμών και στην αναβάθμιση των παρεχόμενων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών.

    "Κλειδί" το πακέτο των 32 δισ. ευρώ

    - Με την Κομισιόν να προβλέπει ύφεση κοντά στο 10% φέτος για τη χώρα μας, ποιες είναι οι ενέργειες που μπορούν αφενός να μειώσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας και αφετέρου να οδηγήσουν σε μια όσο το δυνατόν ταχύτερη ανάκαμψη που είναι και το ζητούμενο από την αγορά;

    Η ανάκαμψη και η ταχύτητα που αυτή θα επέλθει εξαρτάται σε πρώτο χρόνο από τον τρόπο που θα αξιοποιήσουμε το πρόγραμμα του Ταμείου Ανάπτυξης, το οποίο προβλέπει για τη χώρα μας ένα πακέτο στήριξης συνολικού ύψους 32 δισ. ευρώ. Και η δημιουργία της επιτροπής αξιοποίησης που αποτελείται από πρόσωπα εγνωσμένου κύρους και υψηλότατης κατάρτισης αποτελεί το καλύτερο δείγμα της σοβαρότητας και της αποφασιστικότητας που έχει η Κυβέρνηση και σε αυτόν τον τομέα.

    Αν κάτι μας δίδαξε το πρώτο κύμα της πανδημίας, αυτό είναι πως η συνταγή της επιτυχίας βρίσκεται τόσο στον λεπτομερή σχεδιασμό της στρατηγικής σε συνεργασία με τους ειδικούς, όσο και  στη σύμπραξη με τους πολίτες και τους φορείς κατά το στάδιο της εφαρμογής της πολιτικής μας. Αυτό θα κάνουμε και τώρα: στηρίζουμε έμπρακτα την εργασία και τις πιο ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και ενδυναμώνουμε τους πολίτες ώστε να βγούμε από αυτή την περιπέτεια ασφαλείς και όλοι μαζί σε όλα τα επίπεδα – προφανώς και σε αυτό της οικονομίας. Όλα αυτά σε συνδυασμό με την ανάκτηση της διεθνούς αξιοπιστίας της χώρας θα μας βοηθήσουν να επιστρέψουμε στην κανονικότητα και την ανάπτυξη όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.

    - Την περίοδο αυτή όλοι περιμένουν να δουν πώς θα διαμορφωθεί η κατάσταση μετά την άρση των μέτρων περιορισμού της κίνησης των πολιτών. Ήδη πολλοί φοβούνται και νέο κύμα ενδεχομένως το φθινόπωρο. Θα είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι και σε ποιο βαθμό;

    Η κυβέρνηση κατάφερε να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά το πρώτο κύμα της πανδημίας επειδή ακολούθησε τις οδηγίες των ειδικών και επειδή οι πολίτες ανταποκρίθηκαν στην προτροπή μας να τηρήσουν τα μέτρα. Αυτή είναι η τακτική μας κατά την άρση των μέτρων: βασιζόμαστε στην επιστημονική αξιολόγηση των δεδομένων και στην ατομική ευθύνη των πολιτών.

    Αναφορικά με τυχόν δεύτερο κύμα, οι εκτιμήσεις είναι αισιόδοξες ως προς το μέγεθός του. Αυτό όμως ούτε κατά διάνοια δεν μας εφησυχάζει – ακριβώς το αντίθετο: αξιοποιούμε τον χρόνο που κερδίσαμε για να βελτιώσουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Ενδεικτικά, έχουμε διπλάσιες κλίνες ΜΕΘ συγκριτικά με όσες διαθέταμε κατά το ξέσπασμα της πανδημίας, το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό έχει αυξηθεί σημαντικά και είμαστε σε διαρκή συνεργασία με την Επιτροπή εμπειρογνωμόνων και ειδικών λοιμωξιολόγων για να αντιμετωπίσουμε άμεσα και αποτελεσματικά κάθε νέο περιστατικό.

    - Όμως, θα υιοθετήσουμε στην Ελλάδα εφαρμογές ιχνηλάτησης των κρουσμάτων COVID 19; Ποια είναι η θέση της χώρας στη μεγάλη συζήτηση που έχει ξεκινήσει διεθνώς και τι μηνύματα λαμβάνετε από την ΕΕ;

    Εξετάζουμε όλες τις πιθανές εφαρμογές και στη βάση αυτή, εφόσον πειστούμε για τη χρησιμότητα και την αξιοπιστία τους, θα προχωρήσουμε στην κατεύθυνση της αξιοποίησής τους. Για εμάς δεν υφίσταται δίλημμα μεταξύ προσωπικών δεδομένων και δημόσιας υγείας: και τα δύο αποτελούν αναπόσπαστα στοιχεία της ασφάλειας των πολιτών και οφείλουμε να λάβουμε μέτρα για την προστασία τους. Αυτό τόνισα και στους ευρωπαίους ομολόγους μου στο άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Ψηφιακής Διακυβέρνησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διεξήχθη στην αρχή του μήνα: ότι οι λύσεις που αναζητούνται αυτή τη στιγμή πρέπει να είναι εναρμονισμένες με τις αρχές της αναλογικότητας, της ιδιωτικότητας και της προστασίας των προσωπικών δεδομένων.
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ