Πέμπτη, 25-Δεκ-2025 08:00
ΟΣΥ: Η αναζήτηση οδηγών στα λεωφορεία γίνεται… μαραθώνιος
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Η έλλειψη οδηγών στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας συνεχίζει να δημιουργεί σοβαρά προβλήματα, με εκατοντάδες δρομολόγια να χάνονται καθημερινά και τους επιβάτες να βιώνουν αυξημένη ταλαιπωρία. Μόνο πέρυσι, τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ έχασαν 504.769 δρομολόγια – το 87,3% εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού, ενώ το υπόλοιπο προκλήθηκε από βλάβες οχημάτων, αποκλεισμούς δρόμων ή στάσεις εργασίας. Η κατάσταση δεν είναι καινούργια. Κάθε χρόνο περίπου 150 οδηγοί φεύγουν από τις ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) λόγω συνταξιοδοτήσεων, μετατάξεων ή παραιτήσεων, και οι νέες προσκλήσεις για προσλήψεις συχνά δεν φέρνουν αρκετούς υποψηφίους για να καλυφθούν τα κενά.
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, βγήκε τον περασμένο Νοέμβριο προκήρυξη για την πρόσληψη 300 οδηγών, η οποία έχει λάβει μέχρι σήμερα δύο παρατάσεις με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων την 31η Δεκεμβρίου. Οι ΟΣΥ ελπίζουν ότι με τις παρατάσεις αυτές θα καταφέρουν να προσελκύσουν περισσότερους υποψηφίους.
Παράλληλα, από τον Ιανουάριο θα δοθούν μπόνους στους ενεργούς οδηγούς, ώστε να παραμείνουν στο "τιμόνι" και να επιστρέψουν κάποιοι που είχαν μείνει εκτός για ιατρικούς λόγους. Οι δευτεροβάθμιες υγειονομικές επιτροπές έχουν ήδη επανεντάξει αρκετούς από αυτούς, προκειμένου να γίνει εκκαθάριση του μητρώου οδηγών.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, εξήγησε, μιλώντας στη Βουλή, ότι το ενεργό δυναμικό της ΟΣΥ είναι περίπου 3.100 οδηγοί, εκ των οποίων οι 700 είχαν ιατρικά προβλήματα που τους εμπόδιζαν να οδηγούν. Μετά την ενεργοποίηση των επιτροπών, ο αριθμός αυτός μειώθηκε σε 390. Όπως τόνισε, όσοι δεν μπορούν πλέον να οδηγήσουν θα χάνουν το δίπλωμά τους για λόγους ασφαλείας.
Για το 2026 έχουν ζητηθεί ακόμα 418 προσλήψεις, ώστε οι Οδικές Συγκοινωνίες να φτάσουν σε αριθμό τους 3.200 οδηγούς και να μειωθούν οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια έως και 40%. Επιπλέον, ο οργανισμός θα αναλάβει πλήρως την εκπαίδευση νέων οδηγών μέσω της δικής του Σχολής, με τη ρήτρα ότι θα παραμείνουν για 5 χρόνια στο τιμόνι ενεργοί και εάν θελήσει να αποχωρήσει κάποιος θα πρέπει να πληρώνει τα έξοδα εκπαίδευσής του.
Να σημειωθεί ότι μετά την άρση του lockdown η αγορά άνοιξε και έτσι πολλοί νέοι οδηγοί στράφηκαν σε άλλους κλάδους, με καλύτερες χρηματικές απολαβές, όπως είναι οι εμπορευματικές μεταφορές και τα τουριστικά λεωφορεία. Ακόμη και όταν προσλαμβάνονται νέοι οδηγοί, η παραμονή τους στις αστικές συγκοινωνίες δεν είναι δεδομένη.
Πάντως, η αναζήτηση οδηγών δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο – η έλλειψή τους αποτελεί "αγκάθι" σε όλη την Ευρώπη. Στην Αθήνα όμως, η καθημερινότητα των επιβατών δείχνει με τον πιο σαφή τρόπο τις συνέπειες: λιγότερα δρομολόγια, μεγαλύτερες καθυστερήσεις και περισσότερη ταλαιπωρία. Παρά την ανανέωση του στόλου λεωφορείων, η έλλειψη οδηγών δεν επιτρέπει την πλήρη εκτέλεση των προγραμματισμένων δρομολογίων. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση πεπραγμένων των ΟΣΥ τα χαμένα δρομολόγια λόγω έλλειψης οδηγών αυξήθηκαν κατά 37,3%, από 320.892 το 2023 σε 440.457 το 2024, υπογραμμίζοντας τη σοβαρότητα της κατάστασης.