Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 22-Δεκ-2025 16:55

    Αγγελική Αναγνωστοπούλου και Αλέξανδρος Αυλωνίτης, ιδρυτές της ATHENS CREATIVE: Εκεί που η ύλη έχει ψυχή

    Αγγελική Αναγνωστοπούλου και Αλέξανδρος Αυλωνίτης, ιδρυτές της ATHENS CREATIVE: Εκεί που η ύλη έχει ψυχή
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Δραστηριοποιούμενο σε όλες τις κλίμακες, από κατοικίες και interior design έως master planning και δημόσιο χώρο, το γραφείο αρνείται την εξειδίκευση, επιλέγοντας τη διάχυση γνώσης μεταξύ διαφορετικών πεδίων αλλά και έργων. Σίγουρα, ένα ορόσημο στην πορεία του αποτελεί η Πλατεία Νυμφών στη Βουλιαγμένη, που κέρδισε, δικαίως, έπαινο (Commendation) στα Grail awards 2024. Στο γραφείο τους, η γνώση, σε συνδυασμό με την ευφυΐα και την αναπόσπαστη αξία της εμπειρίας, τους απέδωσε, από το ένα έργο μέχρι το επόμενο, μια ιδιαίτερη και σίγουρα δημιουργική αντίληψη της σχέσης του χρήστη με τον χώρο, ενσωματώνοντας σε αυτόν τα στοιχεία του μεσογειακού τοπίου, που κουβαλάμε ίσως όλοι μας.

    Ποιο είναι το πεδίο δραστηριότητας της Athens Creative και σε τι είδους έργα εστιάζετε τη συγκεκριμένη περίοδο; Ποια φιλοσοφία βρίσκεται πίσω από τη δουλειά σας;

    Βασικό μας χαρακτηριστικό είναι ότι δραστηριοποιούμαστε σε όλους τους τομείς και τις κλίμακες της αρχιτεκτονικής, από κατοικίες έως σχεδιασμό δημόσιου χώρου και από interior design έως master planning & strategy. Επιδιώκουμε να μην ειδικευόμαστε, αλλά αντιθέτως να διαχέουμε τη γνώση και την εμπειρία που αποκτούμε από κάθε διαφορετικό έργο στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό ως τρόπο σκέψης. Στοχεύουμε στο να δημιουργούμε χωρικές ποιότητες που, αφού εξυπηρετούν τον σκοπό τους, να διαμορφώνουν συμπεριφορές που βελτιώνουν την καθημερινή ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Αυτή την περίοδο ασχολούμαστε, μεταξύ άλλων, με την υλοποίηση του Μ. Αθηνογένους και του νέου κτιρίου που αναπτύσσεται κατ’ επέκτασή του στην οδό Σταδίου στο κέντρο της Αθήνας, έναν παιδικό σταθμό στη Βούλα, ένα ξενοδοχειακό συγκρότημα προσωπικού στη Μύκονο, την ανάπτυξη της Β' Πλαζ της Βούλας, την Πρεσβεία του Λουξεμβούργου, την ανάπλαση της κεντρικής πλατείας της Βούλας, συγκροτήματα κατοικιών σε Ελληνικό, Ν. Σμύρνη, Κυκλάδες κ.ά.

    Πώς ορίζετε εσείς την "καλή" αρχιτεκτονική; Ποια είναι η αρχιτεκτονική κατεύθυνση στην οποία επιδιώκετε να κινείται η Athens Creative;

    Η "καλή" αρχιτεκτονική δεν μπορεί να είναι μία. Είναι αυτή που, ανεξαρτήτως αισθητικής, συνδυάζει με άποψη την αλήθεια του δημιουργού με αυτήν του χρήστη, διατηρώντας ισορροπίες ανάμεσα στα briefs, τη λειτουργικότητα και μια κοινωνική υπευθυνότητα στην αποτύπωση του παρόντος γίγνεσθαι. Είναι αυτή που συμμετέχει υπεύθυνα σε ένα περιβάλλον με σεβασμό στο παρελθόν και άποψη για το μέλλον. Αυτή που δεν χρειάζεται απαραίτητα να αρέσει, αλλά να χαίρει εκτίμησης για τη συνεκτική αρχιτεκτονική σκέψη που περιλαμβάνει. Αυτή είναι και η κατεύθυνση όπου κινούμαστε.

    Προς αυτή την κατεύθυνση διαμορφώνουμε και το οικοσύστημά μας στην Athens Creative, ένα δίκτυο συνεργατών με κοινή αντίληψη περί "καλής" αρχιτεκτονικής.

    Ποια στιγμή ή ποιο έργο θεωρείτε ορόσημο για την πορεία της εταιρείας μέχρι σήμερα και γιατί;

    Η Πλατεία Νυμφών στη Βουλιαγμένη είναι σίγουρα ένα ορόσημο στο έργο μας, καθώς τότε επιβεβαιώσαμε στην πράξη το έως τότε ένστικτό μας, ότι η αρχιτεκτονική δεν περιορίζεται σε τέσσερις τοίχους και εξειδικεύσεις. Όταν γίνεται τρόπος σκέψης, ανάλυσης και έκφρασης, μπορεί να εφαρμοστεί με επιτυχία σε διαφορετικούς τομείς και κλίμακες έργου.

    Vouliagmeni Nimfon

    Είναι η ευφυΐα του εκάστοτε αρχιτέκτονα καθοριστική για να συνδέσει τις επιθυμίες του με αυτές του αντίστοιχου πελάτη και, αν ναι, γιατί;

    Ο ευφυής αρχιτέκτονας δεν σχεδιάζει με απωθημένα, αλλά με ουσιαστική αντίληψη ότι ο πελάτης τον έχει επιλέξει για να του μεταφράσει τις επιθυμίες του σε αρχιτεκτονικό έργο μέσα από την προσωπική του οπτική και όραμα, όπως αυτό εκφράζεται από το έργο του. Ακόμα και σε περιπτώσεις απρόσωπων οργανισμών, ο πελάτης πάντα είναι ένας άνθρωπος (ή μια ομάδα ανθρώπων) με δική του προσωπικότητα, συμπεριφορά και ευφυΐα. Ο αρχιτέκτονας καλείται να επιστρατεύσει την ευφυΐα του και να λειτουργήσει σε μεγάλο βαθμό ψυχαναλυτικά, προκειμένου να καθοδηγήσει τον πελάτη του σε αρχιτεκτονικές αναζητήσεις, ώστε να εκμαιεύσει αυτό που πραγματικά επιθυμεί. Να βρει τον κοινό τόπο συνεργασίας και να οδηγήσει το έργο σε επιτυχία.

    Με δεδομένη την έντονη ανάπτυξη που βιώνει η Αθήνα τα τελευταία χρόνια, πώς βλέπετε το μέλλον της πόλης και ποιος είναι ο ρόλος γραφείων σαν το δικό σας στη διαμόρφωσή του;

    Η Αθήνα (και όχι μόνο) βιώνει μια άτακτη και ταχύτατη ανάπτυξη, η οποία ακολουθεί μια μεγάλη περίοδο απραγίας. Αυτό έχει αφενός προσφέρει εξαιρετικά δείγματα αρχιτεκτονικής κυρίως από νέους συναδέλφους, αλλά δεν μπορούμε να παραβλέψουμε την οικοδομική "λαιμαργία" που έχει προκληθεί, χωρίς οργάνωση γύρω από την επέκταση, ανοικοδόμηση και εν τέλει αλλαγή των συσχετισμών της πόλης. Η ευφυΐα –όπως είπαμε προηγουμένως– των αρχιτεκτονικών γραφείων πρέπει να επιστρατευτεί, προκειμένου να ευαισθητοποιεί το κοινό προς μια αρχιτεκτονική που ξεκινάει από τους πελάτες και καταλήγει στους χρήστες, αλλά τελικά αφορά όλους μας. Η ευαισθητοποίηση έρχεται τόσο από το έργο μας όσο και από τον λόγο μας.

    Πώς μεταφράζεται η "υποσυνείδητη", όπως σας αρέσει να λέτε, μεσογειακή ταυτότητα σε σύγχρονο αρχιτεκτονικό λόγο;

    Μεγαλώνοντας στην Αθήνα, η μεσογειακή μας ταυτότητα είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο τόπος, ως προϋπάρχον στοιχείο της αρχιτεκτονικής, έχει για εμάς κάτι το ιερό. Κουβαλάμε μέσα μας στοιχεία του τόπου, όπως το φως, τη βλάστηση, τις μυρωδιές, τις φυγές, τη θάλασσα. Μας έχουν διαμορφώσει στο πώς να ζούμε, πώς να σκεφτόμαστε και, ως εκ τούτου, ως φυσική συνέχεια πλέον, στο πώς να σχεδιάζουμε.

    Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην αλληλεπίδραση των στοιχείων του τόπου και του τοπίου με το έργο μας, με απώτερο στόχο τη δημιουργία μοναδικών χωρικών ποιοτήτων που θα τα αναδεικνύουν στο έπακρο και εμπειριών που θα διεγείρουν τον χρήστη. Ως φόρο τιμής.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ