Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 13-Δεκ-2025 08:00

    Σούπερ μάρκετ: Τα τρόφιμα "ταΐζουν" τις τιμές - Επιπλέον 682 εκατ. στα ταμεία στο δεκάμηνο

    Σούπερ μάρκετ: Τα τρόφιμα "ταΐζουν" τις τιμές - Επιπλέον 682 εκατ. στα ταμεία στο δεκάμηνο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ξανθής Γούναρη

    Επιστροφή των ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ καταγράφεται το δεκάμηνο του 2025, με τις τιμές να σημειώνουν άνοδο 1,6%, έναντι μείωσης 0,2% την αντίστοιχη περσινή περίοδο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Circana.

    Παράλληλα, την περίοδο Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2025 οι όγκοι πωλήσεων σημειώνουν σημαντική άνοδο 3,9%, ενισχυμένοι από το φαινόμενο του "homing", ήτοι την τάση των νοικοκυριών να καταναλώνουν περισσότερο εντός σπιτιού, σε βάρος της ψυχαγωγίας εκτός, καθώς και τη στροφή των τουριστών στα σούπερ μάρκετ σε βάρος της εστίασης. Ο συνδυασμός αύξησης όγκων και τιμών οδήγησε τις συνολικές πωλήσεις των σούπερ μάρκετ σε άνοδο 6,2%, διπλάσια από το 3,1% που σημειώθηκε το 2024.

    Ο συνολικός τζίρος της αγοράς ταχυκίνητων προϊόντων (FMCG) (συμπεριλαμβανομένων των νησιών) διαμορφώθηκε στα 11,605 εκατ. ευρώ το δεκάμηνο του 2025, έναντι 10,923 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024, με τα ταμεία της οργανωμένης λιανικής να "γεμίζουν" με επιπλέον 682 εκατ. ευρώ. Χαρακτηριστικό είναι ότι η αύξηση προέρχεται τόσο από τα προϊόντα σταθερού barcode (+5,6%) όσο και από τα φρέσκα και χύμα προϊόντα (+8,6%), με τα τελευταία να εμφανίζουν πιο δυναμική πορεία.

    Συνέχεια των ανατιμήσεων μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου

    Τα πιο πρόσφατα στοιχεία μέχρι την εβδομάδα που έληξε στις 16 Νοεμβρίου επιβεβαιώνουν την ανοδική τάση, με τη συνολική αγορά να σημειώνει αύξηση 4,9% σε αξία. Οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 3,4%, ενώ η μέση τιμή ανά προϊόν ενισχύθηκε κατά 1,5%.

    Το "καλάθι" των 60 σημαντικότερων κατηγοριών προϊόντων, που αντιπροσωπεύει το 72% της συνολικής αγοράς, διαμορφώθηκε στα 210,61 ευρώ για τα επώνυμα προϊόντα (σχεδόν αμετάβλητο από τα 210,60 ευρώ του Οκτωβρίου) και στα 145,54 ευρώ για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (από 144,61 ευρώ), σύμφωνα με τα στοιχεία για τις δύο πρώτες εβδομάδες του Νοεμβρίου.

    Τα τρόφιμα "τραβούν" τις τιμές προς τα πάνω

    Ο τομέας των τροφίμων αποτελεί τον βασικό μοχλό ανάπτυξης, με τις πωλήσεις να σημειώνουν άλμα 7,1% στο δεκάμηνο του 2025, σημαντικά υψηλότερο από το 4,7% της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Η κατηγορία των τροφίμων αντιπροσωπεύει το 82,6% της συνολικής αγοράς, με τζίρο 9,580 εκατ. ευρώ στο δεκάμηνο.

    Ανάμεσα στις επιμέρους κατηγορίες, ξεχωρίζουν τα σνακ με άνοδο 10,5%, ενώ η τιμή τους εκτινάσσεται κατά 7,8%, η υψηλότερη αύξηση μεταξύ όλων των food κατηγοριών. Ακολουθούν τα γαλακτοκομικά προϊόντα με +8,3% και τα κατεψυγμένα τρόφιμα με +8,8%. Αντίθετα, τα προϊόντα μαγειρικής (cooking aids) λόγω της πτώσης των τιμών του ελαιόλαδου παρουσίασαν πτώση 0,1%.

    Η αύξηση της μέσης τιμής κατά 1,6% στη συνολική αγορά οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στα τρόφιμα, όπου η τιμή ανά μονάδα εκτινάχθηκε κατά 2,4% στο δεκάμηνο του 2025. Αντίθετα, τα προϊόντα υγιεινής και ομορφιάς σημείωσαν πτώση τιμών κατά 1,4%, ενώ τα προϊόντα οικιακής χρήσης μειώθηκαν κατά 0,7%.

    Η αντίθεση είναι εντυπωσιακή, ενώ στα μη τρόφιμα παρατηρούνται αποπληθωριστικές τάσεις, στον τομέα των τροφίμων, που αντιπροσωπεύει πάνω από 4 στα 5 ευρώ που ξοδεύουν οι καταναλωτές στο σούπερ μάρκετ, οι ανατιμήσεις παραμένουν έντονες. Με δεδομένο το μερίδιο του 82,6% που κατέχουν τα τρόφιμα στη συνολική αγορά, οι αυξήσεις τιμών σε αυτόν τον τομέα καθορίζουν την πορεία της συνολικής αγοράς.

    Στον τομέα των μη τροφίμων, τα προϊόντα υγιεινής και ομορφιάς σημείωσαν οριακή αύξηση 1,9%, ενώ τα προϊόντα οικιακής χρήσης ενισχύθηκαν κατά 1,7%.

    Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν έδαφος

    Εν τω μεταξύ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας επανακτούν την πρωτοκαθεδρία στην ανάπτυξη, καταγράφοντας αύξηση 7,4% στο δεκάμηνο, έναντι 4,9% των επώνυμων προϊόντων. Το μερίδιο των private label διαμορφώθηκε στο 27,2% της συνολικής αξίας πωλήσεων, έναντι 26,7% πέρυσι, κερδίζοντας μισή ποσοστιαία μονάδα.

    Ειδικά στον τομέα των τροφίμων, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας έφτασε το 27,8%, ενώ στα προϊόντα οικιακής χρήσης ανήλθε στο 26,5%. Χαρακτηριστικό είναι ότι η αύξηση των πωλήσεων στα household προϊόντα προήλθε σχεδόν αποκλειστικά από τα PL προϊόντα.

    Η τιμή ανά μονάδα για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε κατά 2,1% στο δεκάμηνο, έναντι 1,3% για τα επώνυμα, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι αλυσίδες προχωρούν σε ανατιμήσεις και στα δικά τους προϊόντα.

    Διψήφια ανάπτυξη στα νησιά

    Η γεωγραφική κατανομή των πωλήσεων αποκαλύπτει σημαντικές διαφοροποιήσεις. Τα νησιά σημείωσαν εκρηκτική αύξηση 9,7% στο δεκάμηνο, ενώ η Κρήτη ακολούθησε με +7,4%. Η ηπειρωτική Ελλάδα παρουσίασε πιο συγκρατημένη άνοδο, με την Αττική να καταγράφει +5,0% και τη Θεσσαλονίκη +5,7%.

    Η τουριστική περίοδος επηρέασε ακόμη περισσότερο τα νούμερα. Το φετινό καλοκαίρι, τα νησιά σημείωσαν άνοδο 11,4% και η Κρήτη 7,2%, έναντι 5,0% στην ηπειρωτική χώρα. Το μερίδιο των νησιών και της Κρήτης στη συνολική αγορά αυξήθηκε στο 19,6% από 18,7% το 2024.

    Μείωση της προωθητικής έντασης

    Ένα ακόμη χαρακτηριστικό της φετινής χρονιάς είναι η μείωση της προωθητικής έντασης. Το ποσοστό των πωλήσεων με προσφορές μειώθηκε στο 24,3% από 25,2% πέρυσι για τη συνολική αγορά. Ιδιαίτερα έντονη ήταν η μείωση στα προϊόντα υγιεινής και ομορφιάς (-4 ποσοστιαίες μονάδες, στο 24,4%) και στα προϊόντα οικιακής χρήσης (-4,2 ποσοστιαίες μονάδες, στο 21,9%).

    Το μέγεθος μετράει

    Όλοι οι τύποι καταστημάτων κατέγραψαν θετικές επιδόσεις, με τα hypermarkets (άνω των 2.500 τ.μ.) και τα μικρά σούπερ μάρκετ (έως 400 τ.μ.) να σημειώνουν τις υψηλότερες αυξήσεις, 6,9% και 6,8% αντίστοιχα. Τα μεσαία καταστήματα (1.000-2.500 τ.μ.) ακολούθησαν με +5,3%.

    Τα φρέσκα τρόφιμα πρωταγωνιστούν στο e-grocery

    Στον τομέα του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου τροφίμων, ο τζίρος έφτασε τα 255 εκατ. ευρώ στο δεκάμηνο του 2025, σημειώνοντας αύξηση 4%. Οι παραγγελίες αυξήθηκαν κατά 6%, ενώ η μέση αξία καλαθιού μειώθηκε κατά 2%. Τα νωπά προϊόντα παραμένουν η μεγαλύτερη κατηγορία με μερίδιο 34% (+1 ποσοστιαία μονάδα), ενώ ακολουθούν τα βασικά τρόφιμα με 21%.

    Με τις τιμές να παραμένουν σε ανοδική τροχιά και τους καταναλωτές να στρέφονται περισσότερο στην εντός σπιτιού κατανάλωση και στην ιδιωτική ετικέτα, η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου συνεχίζει να προσαρμόζεται στο νέο περιβάλλον, με τα νησιά και τις τουριστικές περιοχές να ηγούνται της ανάπτυξης.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ