Πέμπτη, 11-Δεκ-2025 14:13
Στο μικροσκόπιο των Βρυξελλών η Ελλάδα για τη διαχείριση εναέριας κυκλοφορίας
Σε νέα φάση κλιμάκωσης περνά η υπόθεση της συμμόρφωσης της Ελλάδας με τους ευρωπαϊκούς κανόνες για τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε δύο ξεχωριστές αλλά συναφείς κινήσεις πίεσης προς την Αθήνα.
Η πρώτη αφορά την απόφαση παραπομπής της χώρας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μη εφαρμογή των διαδικασιών προσέγγισης με πλοήγηση βάσει επιδόσεων (Performance Based Navigation – PBN) στα αεροδρόμια. Η δεύτερη είναι η αποστολή αιτιολογημένης γνώμης για τη μη εγκατάσταση της υποχρεωτικής τεχνολογίας "αναγνώρισης αεροσκαφών" στα συστήματα αεροναυτιλίας, τεχνολογία που συνδέεται άμεσα με τη χρήση σύγχρονων ραντάρ.
Σύμφωνα με την Κομισιόν, η Ελλάδα έπρεπε να έχει υλοποιήσει τρεις κρίσιμες απαιτήσεις της ΕΕ έως το 2020:
• τις υπηρεσίες επικοινωνίας μέσω ζεύξης δεδομένων,
• την εγκατάσταση και χρήση σύγχρονων ραντάρ και την αξιοποίησή τους από τα συστήματα επεξεργασίας δεδομένων,
• και τη δημοσίευση των αναγκαίων διαδικασιών PBN σε όλους τους αερολιμένες.
Η υστέρηση στην εφαρμογή αυτών των τεχνολογιών, επισημαίνει η Επιτροπή, περιορίζει τη χωρητικότητα του ελληνικού εναέριου χώρου, επιβαρύνει τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, και αυξάνει τον κίνδυνο καθυστερήσεων – ιδιαίτερα κατά το θερινό πικ των πτήσεων. Παράλληλα, η Ελλάδα δεν έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες κατακόρυφης καθοδήγησης που προβλέπει η PBN, απαιτούμενη για πιο ακριβείς και αποδοτικές προσεγγίσεις στα αεροδρόμια.
Στο πλαίσιο αυτό, η Κομισιόν απέστειλε στην Αθήνα αιτιολογημένη γνώμη, δίνοντας διορία δύο μηνών για πλήρη συμμόρφωση με τον Κανονισμό 2017/373. Η τεχνολογία αναγνώρισης αεροσκαφών, που αφορά σύγχρονα ραντάρ και προηγμένα συστήματα επεξεργασίας δεδομένων, έχει ήδη εγκατασταθεί σε άλλα κράτη μέλη, επιτρέποντας ακρίβεια στον εντοπισμό πτήσεων και αυξημένη χωρητικότητα.
Η ελληνική απάντηση στο προηγούμενο "προειδοποιητικό" στάδιο της διαδικασίας δεν κρίθηκε ικανοποιητική, καθώς –αν και περιείχε σχέδιο δράσης και αναγγελία διορθωτικών κινήσεων– δεν παρείχε σαφή χρονοδιαγράμματα ούτε αποδείξεις υλοποίησης.
Πηγές της Επιτροπής, μιλώντας ανεπίσημα, περιγράφουν την κατάσταση ως εξής:
– Η Ελλάδα υστερεί σημαντικά σε τρεις κρίσιμες τεχνολογίες διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, με καθυστερήσεις που έχουν ξεπεράσει τα τέσσερα χρόνια.
– Υπάρχει σχέδιο δράσης από το υπουργείο Μεταφορών και η ΥΠΑ αποστέλλει εκθέσεις προόδου, ωστόσο η υλοποίηση παραμένει αργή και συχνά εκτός χρονοδιαγραμμάτων.
– Η συνεργασία με EASA και EUROCONTROL συνεχίζεται, με στόχο την τεχνική υποστήριξη και την παρακολούθηση της ασφάλειας.
– Οι πτήσεις στην Ελλάδα είναι ασφαλείς, όμως η καθυστέρηση στην αντικατάσταση παλαιών ραντάρ και στην εφαρμογή των PBN θεωρείται "αδύναμος κρίκος" που πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα ώστε να ενισχυθεί το επίπεδο ασφάλειας, να βελτιωθεί η επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και να μειωθούν οι καθυστερήσεις.
Αν η Ελλάδα δεν συμμορφωθεί εντός του διμήνου, η υπόθεση για τα ραντάρ μπορεί επίσης να οδηγηθεί στο Δικαστήριο της ΕΕ, σε συνέχεια της ήδη ανακοινωθείσας παραπομπής για την PBN.
Κοινοτικές πηγές επιμένουν ότι ο στόχος δεν είναι η τιμωρία, αλλά η επιτάχυνση κρίσιμων έργων εκσυγχρονισμού που θα ωφελήσουν και την ασφάλεια και την οικονομία της χώρας.
Το υπουργείο Μεταφορών, από την πλευρά του, αναμένεται να αποστείλει επικαιροποιημένα στοιχεία και τεχνικά χρονοδιαγράμματα, ενώ η υλοποίηση του σχεδίου δράσης της ΥΠΑ θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη της υπόθεσης.