Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 08-Δεκ-2025 18:17

    Εκτός SAFE η ONEX;

    Εκτός SAFE η ONEX;
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

    Την έντονη δυσαρέσκειά της εκφράζει η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ) για τον αποκλεισμό της πρότασης του Ομίλου ONEX Shipyards & Technologies από τη λίστα προγραμμάτων που προωθεί η Ελλάδα προς χρηματοδότηση μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού SAFE

    Σύμφωνα με την ΕΕΝ, η ONEX κατέθεσε πλήρη φάκελο, απολύτως σύμφωνο με τις οδηγίες της ΓΔΑΕΕ και τα κριτήρια του SAFE. Παρ’ όλα αυτά, η πρόταση δεν συμπεριλήφθηκε στην επικαιροποιημένη λίστα των 25 προγραμμάτων, ύψους περίπου 3 δισ. ευρώ, που στάλθηκε στα Γενικά Επιτελεία. 

    Η Ένωση υπογραμμίζει ότι δεν υπήρξε καμία επίσημη ενημέρωση ούτε προς την ίδια ούτε προς την εταιρεία, ούτε ζητήθηκαν διευκρινίσεις ή πρόσθετα στοιχεία, κάτι που χαρακτηρίζεται ως σοβαρή απόκλιση από την κανονική διαδικασία.

    Η πρόταση του ελληνικού ομίλου αφορούσε τρεις κατηγορίες πλοίων που το Πολεμικό Ναυτικό έχει ήδη αναγνωρίσει ως απαραίτητες για τα επόμενα χρόνια:

    • Ταχέα Περιπολικά Κρούσης (ΤΠΚ)

    • Modular πλοία, από OPV έως Multi Mission Corvette

    • Κανονιοφόρους

    Οι προτάσεις αυτές είναι συμβατές με την Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική και συνδέονται με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για μεγαλύτερη συμμετοχή της εγχώριας παραγωγής στα αμυντικά προγράμματα. Η ONEX έχει επίσης συνάψει Μνημόνια Συνεργασίας με τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) και με ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως προβλέπει ο μηχανισμός SAFE.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η ΕΕΝ, η ναυπήγηση δύο κορβετών αξίας περίπου 1 δισ. ευρώ, με 70% ελληνική συμμετοχή, θα παρήγαγε 700 εκατ. ευρώ εγχώριας παραγωγής και συνολική επίδραση στο ΑΕΠ έως και 5 δισ. ευρώ, δημιουργώντας 500 άμεσες και περίπου 3.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.

    Η ΕΕΝ τονίζει ότι η μη συμπερίληψη της πρότασης αντιβαίνει στις δημόσιες δηλώσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια για την ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και ειδικά για την ανάπτυξη modular πλοίων στην Ελλάδα.

    Επιπλέον, η Ένωση επισημαίνει ότι η πρόταση δεν εμφανίζεται ούτε ως διαθέσιμη επιλογή για άλλα κράτη–μέλη που μπορούν να αναζητήσουν συνεργασίες εντός του SAFE.

    Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με την ΕΕΝ, εγείρει κρίσιμα ερωτήματα:

    • Για ποιο λόγο δεν τηρήθηκε η διαδικασία ενημέρωσης και αξιολόγησης;

    • Γιατί δεν υπήρξε επικοινωνία από ΓΔΑΕΕ και ΓΕΝ προς την ΕΕΝ και την ONEX;

    • Γιατί η πρόταση δεν καταγράφηκε ως επιλογή για άλλα κράτη–μέλη;

    • Ενημερώθηκε το ΚΥΣΕΑ για την υποβολή της πρότασης;

    • Γιατί η Βουλή δεν έλαβε γνώση μιας πρότασης που είχε παρουσιαστεί δημόσια;

    Η Ένωση υπενθυμίζει ότι η Ελλάδα διαθέτει μακρά και τεκμηριωμένη ιστορία ναυπήγησης πολεμικών μονάδων, από ΤΠΚ και αρματαγωγά μέχρι φρεγάτες, υποβρύχια και το πλοίο γενικής υποστήριξης "Προμηθεύς" και θεωρεί αδικαιολόγητο το να αγνοείται η εγχώρια δυνατότητα σε μια ευρωπαϊκή διαδικασία που αποσκοπεί ακριβώς στη βιομηχανική ενδυνάμωση των κρατών–μελών.

    Η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων δηλώνει ότι επιφυλάσσεται για όλες τις θεσμικές κινήσεις που απαιτούνται, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια, η σωστή τήρηση των διαδικασιών και η προστασία της εγχώριας αμυντικής παραγωγής, την οποία χαρακτηρίζει κρίσιμο εθνικό κεφάλαιο.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ