Δευτέρα, 08-Δεκ-2025 18:17
Εκτός SAFE η ONEX;
Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Την έντονη δυσαρέσκειά της εκφράζει η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ) για τον αποκλεισμό της πρότασης του Ομίλου ONEX Shipyards & Technologies από τη λίστα προγραμμάτων που προωθεί η Ελλάδα προς χρηματοδότηση μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού SAFE.
Σύμφωνα με την ΕΕΝ, η ONEX κατέθεσε πλήρη φάκελο, απολύτως σύμφωνο με τις οδηγίες της ΓΔΑΕΕ και τα κριτήρια του SAFE. Παρ’ όλα αυτά, η πρόταση δεν συμπεριλήφθηκε στην επικαιροποιημένη λίστα των 25 προγραμμάτων, ύψους περίπου 3 δισ. ευρώ, που στάλθηκε στα Γενικά Επιτελεία.
Η Ένωση υπογραμμίζει ότι δεν υπήρξε καμία επίσημη ενημέρωση ούτε προς την ίδια ούτε προς την εταιρεία, ούτε ζητήθηκαν διευκρινίσεις ή πρόσθετα στοιχεία, κάτι που χαρακτηρίζεται ως σοβαρή απόκλιση από την κανονική διαδικασία.
Η πρόταση του ελληνικού ομίλου αφορούσε τρεις κατηγορίες πλοίων που το Πολεμικό Ναυτικό έχει ήδη αναγνωρίσει ως απαραίτητες για τα επόμενα χρόνια:
Ταχέα Περιπολικά Κρούσης (ΤΠΚ)
Modular πλοία, από OPV έως Multi Mission Corvette
Κανονιοφόρους
Οι προτάσεις αυτές είναι συμβατές με την Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική και συνδέονται με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για μεγαλύτερη συμμετοχή της εγχώριας παραγωγής στα αμυντικά προγράμματα. Η ONEX έχει επίσης συνάψει Μνημόνια Συνεργασίας με τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) και με ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως προβλέπει ο μηχανισμός SAFE.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η ΕΕΝ, η ναυπήγηση δύο κορβετών αξίας περίπου 1 δισ. ευρώ, με 70% ελληνική συμμετοχή, θα παρήγαγε 700 εκατ. ευρώ εγχώριας παραγωγής και συνολική επίδραση στο ΑΕΠ έως και 5 δισ. ευρώ, δημιουργώντας 500 άμεσες και περίπου 3.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.
Η ΕΕΝ τονίζει ότι η μη συμπερίληψη της πρότασης αντιβαίνει στις δημόσιες δηλώσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια για την ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και ειδικά για την ανάπτυξη modular πλοίων στην Ελλάδα.
Επιπλέον, η Ένωση επισημαίνει ότι η πρόταση δεν εμφανίζεται ούτε ως διαθέσιμη επιλογή για άλλα κράτη–μέλη που μπορούν να αναζητήσουν συνεργασίες εντός του SAFE.
Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με την ΕΕΝ, εγείρει κρίσιμα ερωτήματα:
Για ποιο λόγο δεν τηρήθηκε η διαδικασία ενημέρωσης και αξιολόγησης;
Γιατί δεν υπήρξε επικοινωνία από ΓΔΑΕΕ και ΓΕΝ προς την ΕΕΝ και την ONEX;
Γιατί η πρόταση δεν καταγράφηκε ως επιλογή για άλλα κράτη–μέλη;
Ενημερώθηκε το ΚΥΣΕΑ για την υποβολή της πρότασης;
Γιατί η Βουλή δεν έλαβε γνώση μιας πρότασης που είχε παρουσιαστεί δημόσια;
Η Ένωση υπενθυμίζει ότι η Ελλάδα διαθέτει μακρά και τεκμηριωμένη ιστορία ναυπήγησης πολεμικών μονάδων, από ΤΠΚ και αρματαγωγά μέχρι φρεγάτες, υποβρύχια και το πλοίο γενικής υποστήριξης "Προμηθεύς" και θεωρεί αδικαιολόγητο το να αγνοείται η εγχώρια δυνατότητα σε μια ευρωπαϊκή διαδικασία που αποσκοπεί ακριβώς στη βιομηχανική ενδυνάμωση των κρατών–μελών.
Η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων δηλώνει ότι επιφυλάσσεται για όλες τις θεσμικές κινήσεις που απαιτούνται, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια, η σωστή τήρηση των διαδικασιών και η προστασία της εγχώριας αμυντικής παραγωγής, την οποία χαρακτηρίζει κρίσιμο εθνικό κεφάλαιο.