Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 08-Δεκ-2025 12:13

    Η Πολωνία επιδιώκει να γίνει περιφερειακή πύλη LNG για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη

    Η Πολωνία επιδιώκει να γίνει περιφερειακή πύλη LNG για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Με την Ευρώπη να απομακρύνεται οριστικά από το ρωσικό φυσικό αέριο, η Πολωνία στοχεύει να γίνει το κύριο σημείο εισόδου του παγκόσμιου LNG στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη -μια αλλαγή που θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τις ροές καυσίμων σε ολόκληρη την περιοχή και να προσφέρει στους γείτονές της μια πιο σταθερή εναλλακτική λύση σε σχέση με τις εισαγωγές μέσω αγωγών.

    Η χώρα αξιοποιεί τη δυναμική που δημιούργησε μετά τη μείωση των παραδόσεων από τη Gazprom το 2022, όταν η έγκαιρη διαφοροποίηση της Πολωνίας την άφησε καλύτερα προετοιμασμένη από πολλές άλλες χώρες. Τώρα, με την Ευρώπη να σχεδιάζει την πλήρη αποχώρηση από τις ρωσικές προμήθειες το 2027, η Πολωνία εξετάζει τη δημιουργία νέας υποδομής υγροποιημένου φυσικού αερίου για να μετατραπεί από μια αυτοδύναμη "εξαίρεση" σε μια περιφερειακή πύλη, όπως μεταδίδει το Bloomberg.

    Ο διαχειριστής του δικτύου αγωγών, Gaz-System SA, θα αποφασίσει μέχρι το α' εξάμηνο του επόμενου έτους εάν θα κατασκευάσει έναν άλλο πλωτό τερματικό σταθμό εισαγωγής LNG στη Βαλτική Θάλασσα, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Slawomir Hinc σε πρόσφατη συνέντευξή του, αναφέροντας "μια εμφανή αύξηση του ενδιαφέροντος για το LNG, τόσο στην Πολωνία όσο και σε άλλες χώρες της περιοχής μας".

    Η ανατολικοευρωπαϊκή χώρα λειτουργεί ήδη έναν τερματικό σταθμό 8,3 δισ. κυβικών μέτρων στην πόλη Swinoujscie της Βαλτικής και κατασκευάζει έναν πλωτό τερματικό σταθμό χωρητικότητας 6,1 δισ. κυβικών μέτρων, ο οποίος αναμένεται να είναι έτοιμος το 2028. Και οι δύο τερματικοί σταθμοί είναι πλήρως κλεισμένοι από την κρατική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου Orlen SA, ενώ ο στόχος για τον επιπλέον τερματικό σταθμό που εξετάζεται είναι να προσελκύσει άλλους αγοραστές, επίσης από το εξωτερικό.

    Ενώ η Κροατία, η Ελλάδα και η Λιθουανία έχουν επίσης αρχίσει να εδραιώνουν τη θέση τους στον τομέα του LNG στην περιοχή, η κεντρική θέση της Πολωνίας στο ευρωπαϊκό δίκτυο φυσικού αερίου θα συνδεθεί με διάφορες βασικές διαδρομές εφοδιασμού. Για παράδειγμα, θα επιτρέψει την αποθήκευση καυσίμων που εισάγονται από τις ΗΠΑ σε τεράστιες υπόγειες αποθήκες στην Ουκρανία ή την προώθησή τους σε γειτονικές χώρες χωρίς πρόσβαση στη θάλασσα, όπως η Τσεχική Δημοκρατία, η Σλοβακία ή η Ουγγαρία.

    Η χώρα ήδη στέλνει αμερικανικό LNG στην Ουκρανία, και η Orlen έχει δηλώσει ότι είναι έτοιμη να αυξήσει τη διαμετακόμιση σε πάνω από 1 δισ. κυβικά μέτρα το επόμενο έτος από 600 εκατ. κυβικά μέτρα το 2025. Η Ουκρανία εισάγει επίσης υγροποιημένο φυσικό αέριο μέσω της Λιθουανίας, με το καύσιμο να διέρχεται από το πολωνικό έδαφος -μια μακρύτερη, πιο δαπανηρή διαδρομή που θα μπορούσε να απλοποιηθεί αν υπήρχε διαθέσιμη πρόσθετη χωρητικότητα εισαγωγής πιο κοντά.

    Επίσης, γίνονται συζητήσεις με τη Σλοβακία, η οποία αναζητά εναλλακτικές λύσεις για το ρωσικό φυσικό αέριο.

    Σε μια μελέτη σκοπιμότητας που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα, ο διαχειριστής Gaz-System ανέφερε ότι 14 φορείς έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη χρήση του ενδεχόμενου νέου τερματικού σταθμού, με τις μέγιστες ανάγκες να υπερβαίνουν σχεδόν τετραπλάσια την προβλεπόμενη χωρητικότητα.

    Η έρευνα έδειξε ότι σχεδόν το ήμισυ του φυσικού αερίου θα μπορούσε να εξαχθεί και ότι ο τερματικός σταθμός θα πρέπει να αρχίσει να λειτουργεί το 2029 ή το 2030 για να καλύψει τη ζήτηση.

    Η Gaz-System βρίσκεται τώρα σε συνομιλίες με πιθανούς χρήστες για να καταλήξει σε μια φόρμουλα που θα κάνει τον τερματικό σταθμό πιο ελκυστικό.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ