Δευτέρα, 24-Νοε-2025 07:30
Τι βλέπει ο όμιλος Motor Oil για τις αγορές διύλισης, ηλεκτρισμού και κυκλικής οικονομίας
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Ο Όμιλος Motor Oil παρουσίασε στο πλαίσιο της στρατηγικής ενημέρωσης προς αναλυτές μια ολοκληρωμένη εικόνα για το πού κατευθύνονται οι τρεις βασικοί άξονες δραστηριότητάς του — διύλιση, ηλεκτρισμός, κυκλική οικονομία — αλλά και το πώς αυτές οι αγορές αναμένεται να εξελιχθούν την επόμενη πενταετία. Σύμφωνα με τον όμιλο η αγορά διύλισης εισέρχεται σε περίοδο διαρθρωτικής στενότητας, η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας αυξάνεται δυναμικά και η κυκλική οικονομία ανοίγει νέα επενδυτικά πεδία δισεκατομμυρίων ευρώ, με τη ΜΟΗ να βρίσκεται σε θέση να τα αξιοποιήσει.
Στον κλάδο της διύλισης, η Motor Oil επισημαίνει ότι βρίσκεται σε μια μεταβατική περίοδο όπου η προσφορά υπολείπεται της ζήτησης. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΜΟΗ, από το 2020 έως σήμερα έχουν αποσυρθεί στην Ευρώπη 12 διυλιστήρια, ενώ πάνω από 1,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα δυναμικότητας έχουν βγει εκτός λειτουργίας ή έχουν μετατραπεί σε βιο-διυλιστήρια .
Σε αυτό το πλαίσιο, η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου παραμένει ανθεκτική, αγγίζοντας τα 104 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2025, ενώ οι επενδύσεις σε νέα έργα είναι περιορισμένες. Το αποτέλεσμα είναι ότι τα διυλιστήρια υψηλής πολυπλοκότητας, όπως αυτό της Motor Oil με Nelson Complexity Index 12,61, βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση για να καρπωθούν υψηλότερα περιθώρια.
Η Motor Oil έχει ήδη προχωρήσει:
σε επέκταση της δυναμικότητας επεξεργασίας πάνω από 220.000 b/d,
στην εγκατάσταση νέου naphtha reformer 1 εκατ. τόνων/έτος,
σε νέο unit propylene splitter 160.000 τόνων/έτος,
και σε νέες υποδομές logistics και trading .
Οι επενδύσεις αυτές θωρακίζουν τη θέση της εταιρείας σε ένα περιβάλλον όπου η προσφορά παραμένει δομικά περιορισμένη, ενισχύοντας τη δυνατότητα παραγωγής προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Η αγορά ηλεκτρισμού γίνεται το δεύτερο μεγάλο στοίχημα του Ομίλου. Η Motor Oil προβλέπει ότι μέχρι το 2030 στην Ελλάδα θα υπάρξει πρόσθετη ζήτηση +7 TWh, ενώ η αγορά προσφέρει επιπλέον ευκαιρίες συγκέντρωσης +4 TWh λόγω των αλλαγών στη δομή λιανικής .
Κρίσιμες τάσεις που σημειώνει η εταιρεία:
Έλλειψη νέας θερμικής ισχύος, με την πλήρη απολιγνιτοποίηση έως το 2026.
Καθυστέρηση στη διείσδυση νέων ΑΠΕ λόγω κορεσμού δικτύων.
Μεγάλη ανάγκη για ευέλικτη ισχύ (dispatchable capacity), στην οποία η Motor Oil μπαίνει δυναμικά με 1,5 GW.
Η εταιρεία διαθέτει ήδη:
847 MW ΑΠΕ υπό τη MORE,
Έχει θέσει στόχο για >2 GW ΑΠΕ και **EBITDA > €250 εκατ. έως το 2030,
550.000 πελάτες ρεύματος και φυσικού αερίου,
ισχυρό χαρτοφυλάκιο προμήθειας μέσω της ενοποιημένης δραστηριότητας nrg – Ήρων,
και την πιο αποδοτική μονάδα φυσικού αερίου στη χώρα, τη Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, που εντάσσεται στο νέο σχήμα (Heron-nrg JV) .
Η Motor Oil βλέπει ότι η αυξανόμενη ζήτηση σε μια αγορά με καθυστέρηση σε νέα έργα θα αυξήσει την αξία ευέλικτης ισχύος και ώριμων ΑΠΕ. Έτσι διαμορφώνει παρουσία σε δύο αυτόνομες αλλά συμπληρωματικές πλατφόρμες ανάπτυξης:
MORE: περιφερειακός ηγέτης στα αιολικά, ώριμος αγωγός έργων 1 GW.
nrg–Ηρων: καθετοποιημένο utility με παραγωγή, εμπορία, λιανική και 1,5 GW ευέλικτης ισχύος.
Η τρίτη κρίσιμη αγορά που αναλύει ο Όμιλος είναι η κυκλική οικονομία. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΜΟΗ η Ελλάδα πρέπει να μεταβεί από 78% ταφή σε 10% ως το 2030, δημιουργώντας ανάγκη για μεγάλα έργα σε απορρίμματα, ανακύκλωση και υποδομές επεξεργασίας λυμάτων.
Τα διαθέσιμα έργα που έχουν ανακοινωθεί αγγίζουν τα €10 δισ. σε έργα στερεών αποβλήτων και τα €5 δισ. σε έργα υγρών αποβλήτων και υδάτινου κύκλου .
Η Motor Oil έχει ήδη δημιουργήσει μία ολοκληρωμένη πλατφόρμα μέσω της ΗΛΕΚΤΩΡ και της Thalis στην επεξεργασία και διαχείριση απορριμμάτων, της LPC και της Verd στην αναγέννηση λιπαντικών και ελαίων και επεκτείνεται σε νέες δραστηριότητες όπως waste-to-energy και ανάκτηση πόρων από λύματα.
Ο Όμιλος διαχειρίζεται:
πάνω από 1 εκατ. τόνους αποβλήτων ετησίως,
αναγεννά 43.000 τόνους λιπαντικών,
και έχει EBITDA κυκλικής οικονομίας €50 εκατ. LTM, με στόχο εκθετικής αύξησης ως το 2030 .
Η διοίκηση αναφέρει ότι το χαρτοφυλάκιο έργων ΗΛΕΚΤΩΡ–Thalis ξεπερνά ήδη τα €600 εκατ., ενώ οι μελλοντικοί διαγωνισμοί δημιουργούν το μεγαλύτερο επενδυτικό pipeline που έχει υπάρξει ποτέ στη χώρα για τον συγκεκριμένο τομέα.
Συνολικά, η Motor Oil έχει επενδύσει €2,3 δισ. από το 2021, ενώ το πλήρες επενδυτικό πλάνο ως το 2030 φθάνει τα €4 δισ.
Όπως τονίζει η διοίκηση:
Το διυλιστήριο παραμένει ο κινητήρας δημιουργίας cash flow.
Ο ηλεκτρισμός είναι ο κλάδος με τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική.
Η κυκλική οικονομία αποτελεί τον νέο τρίτο πυλώνα με σταθερά και προβλέψιμα έσοδα.
Η στρατηγική του ομίλου επιδιώκει υψηλές αποδόσεις κεφαλαίου ανά πλατφόρμα (IRR 10–15%), ισορροπία ανάμεσα σε ανθεκτικότητα και ανάπτυξη και πλήρη χρηματοδότηση των επενδύσεων από τις λειτουργικές ροές του Ομίλου.
Εν κατακλείδι, η Motor Oil βλέπει μια αγορά που αλλάζει με ταχείς ρυθμούς. Η στενότητα στη διύλιση, η ενεργειακή μετάβαση και η ταχύρρυθμη ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας δημιουργούν ταυτόχρονα προκλήσεις και ευκαιρίες. Ο Όμιλος, με τις πρόσφατες επενδύσεις και τις τρεις αυτόνομες αλλά αλληλοσυμπληρούμενες πλατφόρμες ανάπτυξης, φιλοδοξεί όχι απλώς να παρακολουθήσει τις εξελίξεις — αλλά να ηγηθεί.