Πέμπτη, 20-Νοε-2025 17:26
FORUM-O.MIND CREATIVES: Πώς φτάσαμε στο deal που αλλάζει τον "χάρτη" των εκθεσιακών διοργανώσεων στην Ελλάδα
Με μια επιχειρηματική κίνηση που αλλάζει το "χάρτη" των εκθεσιακών διοργανώσεων στην Ελλάδα, η FORUM Α.Ε., μέλος του διεθνούς ομίλου NürnbergMesse, προχώρησε στην εξαγορά της O.MIND CREATIVES, αποκτώντας το 100% των μετοχών της.
Η συμφωνία δεν αποτελεί μόνο μια ακόμη επέκταση, αλλά στρατηγική επιλογή που ευθυγραμμίζεται με τη σταθερή επιδίωξη της FORUM να αναζητά και να αξιοποιεί ευκαιρίες με υψηλή προστιθέμενη αξία για την ενίσχυση της υπάρχουσας εμπορικής της δραστηριότητας στο χώρο των εκθέσεων και των κλαδικών περιοδικών.
Για τα κρίσιμα σημεία της διαπραγμάτευσης, τις προκλήσεις που έπρεπε να ξεπεραστούν και τα πολλαπλά οφέλη που φέρνει το deal για το μέλλον της εταιρείας, μιλά στο Capital.gr ο Στράτος Αποστολάκος, Οικονομικός Διευθυντής (CFO) και μέλος ΔΣ της FORUM.
Ποιοι παράγοντες "έκριναν" την αξία της O.MIND CREATIVES και πώς καθορίστηκε το τίμημα της
Το τίμημα καθορίστηκε βάσει της κερδοφορίας της εταιρείας κατά τα προηγούμενα έτη, σε συνδυασμό με επιλεγμένες προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό χρησιμοποιήθηκε ένα μείγμα ιστορικών και εκτιμώμενων οικονομικών μεγεθών, ώστε να προκύψει μια ολοκληρωμένη εικόνα της αποδοτικότητας και της μελλοντικής δυναμικής της. Το τελικό τίμημα προσαρμόστηκε περαιτέρω για τη θέση καθαρού δανεισμού, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές υποχρεώσεις και απαιτήσεις.
Μπορείτε να μας περιγράψετε τα πιο κρίσιμα σημεία της διαπραγμάτευσης και πώς φτάσατε τελικά σε συμφωνία;
Η διαδικασία των διαπραγματεύσεων διήρκησε περίπου 1,5 χρόνο, μέχρι την ολοκλήρωση της τελικής συμφωνίας τον Ιούλιο του 2025. Οι συζητήσεις ξεκίνησαν ανάμεσα στον CEO της FORUM, Θάνο Παναγούλια και τους ιδιοκτήτες της O. MIND CREATIVES και ήταν ιδιαίτερα απαιτητικές, καθώς οι Έλληνες επιχειρηματίες συχνά δυσκολεύονται όταν πρόκειται να "αποχωριστούν" την επιχείρησή τους και να την πουλήσουν σε μια άλλη εταιρεία. Από πλευράς μας, η προσέγγιση βασίστηκε στην εκτενή εξήγηση των διαδικασιών του ομίλου, δεδομένου ότι η FORUM λειτουργεί ως θυγατρική εταιρεία, γεγονός που δημιούργησε πολλές προκλήσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο ρόλος του CFO υπήρξε καθοριστικός, καθώς συντόνιζε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη και τις απαιτήσεις της εταιρείας, διασφαλίζοντας τη σωστή ροή της διαδικασίας. Το πιο δύσκολο σημείο ήταν να πείσουμε τους ιδιοκτήτες να αντιληφθούν τις συνθήκες και τις προτεραιότητες του deal. Κρίσιμο στάδιο αποτέλεσε η διαφωνία για το τίμημα, το οποίο κρίθηκε ότι έπρεπε να μειωθεί προκειμένου να ληφθούν υπόψη συγκεκριμένες συνθήκες που προέκυψαν κατά τον έλεγχο. Παράλληλα, το χρονοδιάγραμμα ήταν ιδιαίτερα πιεστικό, καθώς έπρεπε να τηρηθούν οι διαδικασίες έγκρισης και οι απαιτήσεις του NürnbergMesse Group.
Ποιος ήταν ο ρόλος της Grant Thornton στη διαδικασία του Due Diligence. Υπήρξαν σημαντικά ευρήματα που επηρέασαν τη στρατηγική σας;
Το Due Diligence πραγματοποιήθηκε από την ομάδα Finance της FORUM σε συνεργασία με τη Grant Thornton,καθώς o NürnbergMesse Group ζήτησε ανεξάρτητη επαλήθευση των ευρημάτων. Η συμβολή του Deals της Grant Thornton ήταν ουσιαστική, καθώς παρείχε τεχνική τεκμηρίωση, εντόπισε κινδύνους χρηματοοικονομικούς και φορολογικούς αλλά και παρείχε συμβουλευτική καθοδήγηση για τους τρόπους αντιμετώπισης τους, και υποστήριξε τη FORUM στη διαμόρφωση ξεκάθαρης εικόνας για τα θέματα που επηρέαζαν τη διαπραγμάτευση διασφαλίζοντας ότι η όποια διαφωνία για το τίμημα δεν θα οδηγήσει σε αδιέξοδο. Η συνεργασία με τη Grant Thornton προσέδωσε δομή και κύρος στη διαδικασία και συνέβαλε καθοριστικά στη διασφάλιση της ομαλής ολοκλήρωσης του deal.
Σε μια παράλληλη διαδικασία, πραγματοποιήθηκε και ένα HR Due Diligence από την Further UP, με στόχο την αξιοποίηση και την ομαλή απορρόφηση του προσωπικού της O.MIND CREATIVES στο νέο οργανωτικό σχήμα, διασφαλίζοντας τη συνέχεια της λειτουργίας και τη διατήρηση της αξίας των ανθρώπινων πόρων της εξαγορασθείσας εταιρείας.
Η εξαγορά χαρακτηρίζεται ως χαμηλού κινδύνου. Ποια είναι τα οφέλη που θα προκύψουν από το νέο σχήμα;
Η επένδυση θεωρείται χαμηλού κινδύνου, καθώς πρόκειται για δύο ‘’όμορες’’ εταιρείες με παρόμοιο προφίλ, η μία απλώς είναι μικρότερου βεληνεκούς. Η εξαγορά της O.MIND CREATIVES συνιστά ένα καθοριστικό βήμα για τη FORUM, καθώς διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της με νέα προϊόντα, κυρίως στον τομέα των logistics και του truck & van, όπου μέχρι σήμερα η FORUM δεν είχε παρουσία. Επιπλέον, ανοίγει τις πόρτες σε νέες γεωγραφικές και κλαδικές αγορές, όπως της Θεσσαλονίκης, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα και το μερίδιο της εταιρείας στην ελληνική και διεθνή εκθεσιακή βιομηχανία. Παράλληλα, η συνένωση επιτρέπει την ενσωμάτωση τεχνογνωσίας και βέλτιστων πρακτικών και των δύο εταιρειών, την ομαδοποίηση εκθέσεων και περιοδικών, την αξιοποίηση κοινών πόρων και τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας, με στόχο την καινοτομία και την ανάπτυξη αποδοτικών διαδικασιών.
Ποιοι είναι οι οικονομικοί και στρατηγικοί στόχοι της εξαγοράς της O.MIND CREATIVES και πώς αναμένεται να επηρεάσει την απόδοση της FORUM τα επόμενα χρόνια;
Σύμφωνα με τις προβλέψεις μας, η επένδυση αναμένεται να αποσβεστεί μέσα στα επόμενα 8-9 χρόνια, γεγονός που κρίνεται αποδεκτό και από τον NürnbergMesse Group. Η FORUM χρηματοδότησε πλήρως το κόστος της εξαγοράς με ίδια κεφάλαια, χωρίς συνεισφορά της μητρικής, και η επένδυση αναμένεται να αυξήσει το EBITDA κατά 25-30% από 2026-2027. Η συνένωση των "δύο κοινών DNA" θα δημιουργήσει έναν ισχυρό ενιαίο οργανισμό, ικανό να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις και να αξιοποιήσει νέες ευκαιρίες στην αγορά.
H συνάντηση μας γίνεται λίγες μέρες πριν τη διεξαγωγή της έκθεσης XENIA, η οποία ανήκει στο portfolio της FORUM. Θα θέλατε να κλείσουμε τη συνέντευξη με μια αναφορά στην έκθεση;
Η έκθεση XENIA, η οποία θα πραγματοποιηθεί 22-24 Νοεμβρίου στο Metropolitan Expo, θα αποτελέσει για ακόμα μία φορά το μεγαλύτερο ραντεβού Επιχειρηματικότητας και Επενδύσεων για τον κλάδο της Φιλοξενίας.
Για τρείς ημέρες θα υποδεχτεί χιλιάδες ιδιοκτήτες και στελέχη Ξενοδοχείων, Αρχιτέκτονες, Διακοσµητές, Πολιτικούς Μηχανικούς, F&B και Procurement Managers, από κάθε γωνιά της Ελλάδος, καθώς και εκπρόσωπους Ξενοδοχειακών Ομίλων µε ισχυρό brand name και Επενδυτικά Funds, για να τους "συστήσει" 500+ κορυφαίες εταιρίες της αγοράς με τις πιο σύγχρονες προτάσεις σε επίπλωση και εξοπλισμό, κατασκευαστικές και ενεργειακές λύσεις, αρχιτεκτονικά και δομικά υλικά, τεχνολογίες αιχμής και εφαρμογές κρατήσεων.
Παράλληλα, οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν την ευκαιρία να συναντήσουν από κοντά 40+ top ομιλητές στο πιο premium event για το digital hospitality, το Digi Hotel Stage, καθώς και να ενημερωθούν για τις τάσεις στο design, τις τεχνολογικές εξελίξεις και τα νέα υλικά που συμβάλλουν στη δημιουργία μοναδικών χώρων φιλοξενίας, μέσα από τις 20+ ομιλίες στο The Red Spot Stage. Επιπλέον, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αποκλειστικά στην έκθεση XENIA 2025, παρουσιάζεται το The Design Trilogy by Costas Gagos, ένα κατασκευαστικό και αρχιτεκτονικό project το οποίο θα αποτελέσει πηγή έμπνευσης για όλα τα ανήσυχα στελέχη της φιλοξενίας που οραματίζονται το αύριο.