Παρασκευή, 14-Νοε-2025 20:00
Οι αλλαγές στη φορολογία καυσίμων που προωθεί η ΕΕ και οι ενστάσεις της Αθήνας
Του Τάσου Δασόπουλου
Όχι στην πρόωρη, απότομη αύξηση των τιμών των καυσίμων για γεωργία, κτηνοτροφία, ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συγκοινωνίες και τη βιομηχανία, την οποία προωθεί η Κομισιόν μέσω της αλλαγής του υπολογισμού του ελάχιστου φόρου στα ορυκτά καύσιμα, είπε χθες η Ελλάδα μαζί με άλλα κράτη-μέλη, στη συνεδρίαση του ECOFIN.
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κυριάκος Πιερρακάκης, μιλώντας στο χθεσινό συμβούλιο των υπουργών Οικονομικών της ΕΕ, ζήτησε στην ουσία δύο πράγματα: την οριστική εξαίρεση από την αλλαγής υπολογισμού της φορολογίας των καυσίμων που χρησιμοποιούν η γεωργία και η κτηνοτροφία και τη διατήρηση ή και παράταση της 10ετούς περιόδου προσαρμογής των ίδιων αλλαγών για τις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές συγκοινωνίες.
Ο νέος τρόπος υπολογισμού του φόρου στα ορυκτά καύσιμα βασίζεται στην εισήγηση που είχε κάνει από το 2021 η Κομισιόν. Με αυτή πρότεινε την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του ελάχιστου φόρου που θα επιβάλλεται στα ορυκτά καύσιμα: να υπολογίζεται όχι οριζόντια, με βάση τον όγκο που καταναλώνεται, αλλά με την ενεργειακή αποτελεσματικότητα του κάθε καυσίμου. Στην κατεύθυνση αυτή πρότεινε έναν τρόπο υπολογισμού, με βάση τον οποίο ο ελάχιστος φόρος θα είναι τόσο ψηλότερος όσο ψηλότερη ήταν η εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα κατά την καύση του σε σχέση με την καθαρή ενέργεια που θα μπορούσαμε να εξασφαλίσουμε από ΑΠΕ για την παραγωγή ίδιου θερμικού έργου. Με τον τρόπο αυτό παραδοσιακά καύσιμα όπως το πετρέλαιο και η βενζίνη, αλλά και το φυσικό αέριο, γίνονταν πολύ ακριβότερα αποτρέποντας τη χρήση τους. Μάλιστα η εισήγηση προέβλεπε και την αύξηση της φορολογικής βάσης περιλαμβάνοντας στον νέο τρόπο φορολόγησης και καύσιμα όπως η κηροζίνη που χρησιμοποιείται από τις εμπορικές πτήσεις. Για την εφαρμογή αυτού του νέου τρόπου φορολόγησης είχε προταθεί μια περίοδος προσαρμογής 10 ετών για όλα τα κράτη-μέλη, ώστε να προλάβουν να αλλάξουν το μείγμα ενέργειας που χρησιμοποιούν και να περάσουν στο νέο καθεστώς, χωρίς να πλήττονται κρίσιμοι τομείς της οικονομίας τους.
Μετά όμως από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ανάγκη της ταχύτερης απεξάρτησης της ΕΕ από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα, άρχισαν να κυριαρχούν δεύτερες σκέψεις από κράτη τα οποία είχαν αλλάξει ταχύτερα το ενεργειακό τους μίγμα υπέρ της πράσινης ενέργειας. Να μειωθεί δηλαδή το 10ετές περιθώριο προσαρμογής της αρχικής εισήγησης, ώστε η Ευρώπη να πετύχει πιο γρήγορα τον στόχο για τη μείωση των εκπομπών των αερίου του θερμοκηπίου κατά 55%, μέχρι και το 2030. Από την αρχή αυτών των συζητήσεων, υπήρξε αντίδραση των νησιωτικών κρατών, όπως η Μάλτα και η Ιρλανδία, λόγω των συνεπειών που είχε η απότομη αυτή αλλαγή στις οικονομίες τους. Ωστόσο, τα κράτη αυτά δεν κατόρθωσαν να συνασπιστούν έγκαιρα, ώστε να σταματήσουν τις προσπάθειες για την επιτάχυνση των αλλαγών.
Ο Έλληνας υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, εκτός από τη βασική του εισήγηση με την οποία στην ουσία εξέφραζε τις ελληνικές αντιρρήσεις στις προωθούμενες αλλαγές, αναφέρθηκε αναλυτικότερα στο θέμα. Ειδικά για τα αγροτικά καύσιμα μίλησε για κίνδυνο επισιτιστικού προβλήματος που μπορεί να προκύψει όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη.
Σε ό,τι αφορά τις ακτοπλοϊκές και τις αεροπορικές συγκοινωνίες, κατά αναλογία κρατών όπως η Ιρλανδία και η Μάλτα, τόνισε ότι μια απότομη άνοδος των τιμών των καυσίμων θα δημιουργούσε πρόβλημα στις επικοινωνίες της ελληνικής πολυνησίας με την ενδοχώρα. Επίσης θα έφερνε σε μειονεκτική θέση την Ελλάδα απέναντι σε άλλα μεσογειακά κράτη τα οποία δεν θα είχαν τέτοιους περιορισμούς. Όλα αυτά βοηθώντας ελάχιστα την πράσινη μετάβαση της χώρας μας αφού τα εναλλακτικά καύσιμα δεν είναι ικανά ακόμη να αντικαταστήσουν τα υφιστάμενα. Ευτυχώς, η έλλειψη ομοφωνίας η οποία καταγράφηκε χθες σταμάτησε προς το παρόν τη συζήτηση για υψηλότερη φορολογία καυσίμων σε σύντομο χρόνο.