Δευτέρα, 03-Νοε-2025 10:39
Δάφνη Μπιλιούρη-Γκραντ (SKOPOS ESG): Γιατί το ESG δεν είναι τάση, αλλά θεμέλιο
Στο αρχικό στάδιο της ενσωμάτωσης των κριτηρίων ESG παραμένει η πλειονότητα των ελληνικών επιχειρήσεων, παρότι την τελευταία τριετία έχει σημειωθεί πρόοδος σε ορισμένους τομείς και σε εταιρείες μεγάλου μεγέθους. Υστέρηση παρουσιάζεται κυρίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς συχνά υπάρχει η νοοτροπία ότι το ESG είναι οικονομικό βάρος, μια χρονοβόρα διαδικασία και μια υποχρέωση για κανονιστική και νομοθετική συμμόρφωση.
Ωστόσο, το ESG διαμορφώνει το μέλλον των επιχειρήσεων και πρέπει να αποτελεί το θεμέλιο κάθε εταιρείας, ασχέτως μεγέθους. Τα παραπάνω επισημαίνει η Δάφνη Μπιλιούρη-Γκραντ, ιδρύτρια και CEO της SKOPOS ESG, εξειδικευμένης συμβουλευτικής εταιρείας, που παρέχει εξατομικευμένες λύσεις σε θέματα ESG και έχει ήδη καθιερωθεί στον κλάδο της στο εξωτερικό.
Με 30 χρόνια εμπειρίας σε θέματα ESG, η Δάφνη Μπιλιούρη-Γκραντ, που επέστρεψε στην Ελλάδα έπειτα από 35 χρόνια εργασίας στο εξωτερικό, μεταφέρει στη χώρα σημαντική γνώση και εμπειρία.
Οι τάσεις στη διεθνή αγορά και οι ιδιαιτερότητες της Ελλάδας
"Ελπίζω οι τάσεις που κυριαρχούν στην διεθνή αγορά φέτος –ο μετασχηματισμός του ESG σε στρατηγικό πλεονέκτημα, απαραίτητο εργαλείο για τη διαχείριση ρίσκου και κινητήρια δύναμη για την καινοτομία- να εισαχθούν στην ελληνική αγορά γρήγορα και πετυχημένα" υπογραμμίζει.
Προσθέτει ότι καθώς στην Ελλάδα κυριαρχούν οι ΜΜΕ και ιδίως οι micro businesses, είναι σημαντικό να μικρύνει το κενό που τις χωρίζει από τις μεγάλες ως προς το ESG. Παράλληλα, τονίζει ότι, στην ελληνική αγορά υπάρχει έλλειψη έμπειρων στελεχών σε θέματα ESG.
"Πιστεύω ότι όταν όλες οι ελληνικές επιχειρήσεις κατανοήσουν τι σημαίνει το ESG και τα άπειρα οφέλη που προσφέρει, θα επιταχύνουν την ενσωμάτωσή του" σημειώνει, ενώ αναφέρεται και στα θετικά στοιχεία της ελληνικής αγοράς: "το ESG δεν έχει πολιτικοποιηθεί όσο στις ΗΠΑ, όπου έχει δημιουργηθεί αντί-ESG κίνημα για πολιτικούς λόγους. Επίσης οι ισχυρισμοί για Greenwashing δεν είναι τόσο έντονοι, όσο σε άλλες χώρες".
Το συνηθέστερο πρόβλημα και τα οκτώ βασικά οφέλη
Το συνηθέστερο πρόβλημα που εντοπίζεται όταν μια επιχείρηση χαράσσει στρατηγική ESG, εκτιμά, είναι η επιφανειακή αντιμετώπιση: "Υπάρχει η λανθασμένη αντίληψη ότι το να συντάξεις μια ESG στρατηγική είναι αρκετό. Δυστυχώς, αν δεν ενσωματώσεις αυτά τα σχέδια πλήρως στην καθημερινή λειτουργία της επιχείρησης σου, δεν θα απολαύσεις τα οφέλη".
Αν αντίθετα η διαδικασία εφαρμοστεί επιτυχώς, η επιχείρηση δημιουργεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Τα βασικά οφέλη είναι οκτώ:
Η ευχερέστερη πρόσβαση στη χρηματοδότηση (είτε πρόκειται για επενδύσεις κι επιδοτήσεις, είτε για διαγωνισμούς του δημόσιου τομέα) η επέκταση της αγοράς (στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό), η λειτουργική σταθερότητα κι η αποτελεσματικότητα κόστους, η διατήρηση και βελτίωση της εταιρικής φήμης, η μείωση εταιρικού κινδύνου, η προσέλκυση ανθρώπινου ταλέντου, η διατήρηση πελατών και η κανονιστική συμμόρφωση.
Το πλεονέκτημα του συνεχούς διαλόγου
Αναφερόμενη στη SKOPOS ESG, επισημαίνει ότι στόχος της ολιστικής της προσέγγισης είναι η στήριξη των πελατών της, ώστε να υιοθετήσουν λύσεις ανάλογα με τα κονδύλια, την εταιρική εικόνα και το όραμά τους.
"Είναι πολύ σημαντικό για την SKOPOS ESG να διατηρεί συνεχή διάλογο με τον πελάτη" σημειώνει, προσθέτοντας ότι όλα τα στελέχη της εταιρείας είναι εξειδικευμένα σε διαφορετικά θέματα, από διαφορετικές χώρες και με πολύχρονη εμπειρία.
Η γκάμα των υπηρεσιών που παρέχει η εταιρεία εδράζεται σε τρεις πυλώνες. Πρώτον, στην ανάπτυξη και υλοποίηση ESG στρατηγικής, βάσει του σταδίου στο οποίο βρίσκεται κάθε επιχείρηση και του εταιρικού σκοπού της. Στόχος είναι ν’ αναπτυχθεί ισχυρή στρατηγική βιωσιμότητας κι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, που μπορεί να εφαρμοστεί σε όλη τη λειτουργική δομή της επιχείρησης.
Δεύτερον, στη συμβουλευτική σε θέματα ESG, με την ομάδα εμπειρογνωμόνων να είναι πάντα διαθέσιμη και τρίτον, στην επιμόρφωση σε θέματα ESG, στο πλαίσιο της οποίας παρέχεται στο καθορισμένο προσωπικό της επιχείρησης το απαιτούμενο επίπεδο κατανόησης για την επίβλεψη και ευθυγράμμιση των πρωτοβουλιών ESG με τη στρατηγική κατεύθυνσή της.
Το στοίχημα της επόμενης πενταετίας
Ποιο είναι το μεγάλο στοίχημα ώς το 2030; "Η πληθώρα διαφορετικών εθνικών και παγκοσμίων προτύπων σημαίνει ότι η αξιολόγηση επιχειρήσεων πάνω στα θέματα ESG δεν γίνεται βάσει των ίδιων κριτηρίων. Συνεπώς, πρέπει να ενοποιηθούν. Επίσης, πρέπει να δοθεί μεγάλο βάρος στη σωστή ανάπτυξη κι εφαρμογή της εταιρικής διακυβέρνησης (το "G" του ESG), την οποία το 2025 έφερε στο επίκεντρο, καθώς το περιβάλλον αβεβαιότητας που δημιουργήθηκε παγκοσμίως, λόγω γεωπολιτικών εντάσεων, πολιτικών και περιβαλλοντικών αλλαγών και αυξημένων ρίσκων, έχει κινητοποιήσει τον επιχειρηματικό κόσμο", αναλύει η Δάφνη.
Πίστη, ακεραιότητα, πάθος
Ποιες εικόνες κρατάει η ίδια από την 30ή πορεία της δίπλα σε κορυφαία Brands και Οργανισμούς σε κάθε γωνιά της γης; "Η πίστη, η ακεραιότητα και το πάθος για το αντικείμενό σου οδηγεί πάντα στην επιτυχία. Ποτέ δεν συμβιβάστηκα στις αξίες μου και δεν σταμάτησα να πολεμάω για τη σωστή αξιοποίηση του ESG και την προώθηση διαφάνειας στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, σε κάθε χώρα όπου εργάστηκα", εξηγεί και προσθέτει πως η σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα σε θέματα ESG πρέπει να γίνει προτεραιότητα για το άμεσο μέλλον.
Info: https://www.skoposesg.com/