Σάββατο, 01-Νοε-2025 08:00
Ραγδαία αύξηση στο νηολόγιο της Σιγκαπούρης λόγω επανανηολόγησης πλοίων κινεζικών συμφερόντων
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Ισχυρή άνοδο σημείωσε τον Σεπτέμβριο το νηολόγιο της Σιγκαπούρης, καθώς μεγάλος αριθμός πλοιοκτητών με κινεζικούς δεσμούς μετέφερε τη νηολόγηση των πλοίων του στη χώρα σε μια προσπάθεια αποφυγής των αμερικανικών τελών. Η κίνηση αυτή οδήγησε σε μηνιαία αύξηση χωρητικότητας που υπερέβη τα συνήθη ετήσια επίπεδα.
Σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της Αρχής Θαλάσσιων Υποθέσεων και Λιμένων της Σιγκαπούρης (MPA), το Singapore Registry of Ships (SRS) προσέθεσε 8,029 εκατ. gt νέας χωρητικότητας τον Σεπτέμβριο, ανεβάζοντας το συνολικό μέγεθός του στα 127,772 εκατ. gt. Συνολικά, στο νηολόγιο εντάχθηκαν 94 πλοία, με τον συνολικό αριθμό τους να φτάνει τις 4.230 μονάδες.
Για να αποτυπωθεί η κλίμακα της αύξησης, η μηνιαία προσθήκη του Σεπτεμβρίου ξεπέρασε την ετήσια ανάπτυξη του νηολογίου στις περισσότερες χρονιές της τελευταίας δωδεκαετίας, με εξαίρεση το 2014 (8,634 εκατ. gt) και το 2024 (8,460 εκατ. gt).
Σύμφωνα με τη βάση Equasis, στις αρχές Σεπτεμβρίου σημειώθηκε μεγάλης κλίμακας επανανηολόγηση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από τη Seaspan Corp, από τη σημαία του Χονγκ Κονγκ στη σημαία της Σιγκαπούρης, με στόχο τη μείωση έκθεσης στα τέλη των ΗΠΑ για πλοία συνδεόμενα με την Κίνα.
Στοιχεία του εταιρικού μητρώου της Σιγκαπούρης (ACRA) δείχνουν ότι η Seaspan ίδρυσε την Seaspan Singapore Pte Ltd την 1η Οκτωβρίου, μεταφέροντας το επιχειρησιακό της σχήμα από τις Νήσους Μάρσαλ, ενώ ίδρυσε παράλληλα 88 εταιρείες ειδικού σκοπού που λειτουργούν ως ιδιοκτήτριες εταιρείες για μεμονωμένα πλοία υπό τη σημαία της Σιγκαπούρης.
Δύο εβδομάδες νωρίτερα, η Pacific Basin, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, είχε ανακοινώσει σχέδιο επανανηολόγησης περίπου του μισού στόλου ξηρού φορτίου στη Σιγκαπούρη και μεταφορά της έδρας της εκεί, επίσης με στόχο την αποφυγή επιβαρύνσεων βάσει της αμερικανικής Section 301.
Ωστόσο, μετά τη συνάντηση του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ με τον Κινέζο Πρωθυπουργό Σι Τζινπίνγκ στη Νότια Κορέα στις 30 Οκτωβρίου, η Κίνα ανακοίνωσε μονοετή αναστολή των αμερικανικών τελών σε κινεζικά πλοία και των αντίμετρων σε αμερικανικά πλοία.
Το κατά πόσο η αναστολή αυτή θα επηρεάσει τον ρυθμό μεταφοράς στόλων στη Σιγκαπούρη παραμένει ασαφές. Εταιρείες όπως η Seaspan και η Pacific Basin έχουν ήδη επενδύσει σημαντικούς πόρους στην αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων τους και μια πλήρης αντιστροφή θεωρείται απίθανη. Ωστόσο, ενδέχεται να υπάρξει επιβράδυνση στην υλοποίηση των σχεδίων, καθώς οι γεωπολιτικές ισορροπίες παραμένουν ρευστές και η αναστολή ισχύει για περιορισμένο χρονικό διάστημα.