Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 30-Οκτ-2025 20:48

    P. Serafin: Έμφαση στην ανταγωνιστικότητας, την ασφάλεια και την άμυνα, χωρίς να υποχωρούν οι ευρωπαϊκοί πυλώνες πολιτικών

    P. Serafin: Έμφαση στην ανταγωνιστικότητας, την ασφάλεια και την άμυνα, χωρίς να υποχωρούν οι ευρωπαϊκοί πυλώνες πολιτικών
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    "Ανταγωνιστικότητα Ασφάλεια και 'Αμυνα, χωρίς υποχωρήσεις των πετυχημένων κοινωνικών πολιτικών της Ένωσης, ο προσανατολισμός του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2028 - 2034" ανέφερε ο Επίτροπος Προϋπολογισμού, Καταπολέμησης της Απάτης και Δημόσιας Διοίκησης της Ε.Ε. Piotr Serafin ενημερώνοντας τις Επιτροπές Ευρωπαϊκών και Οικονομικών Υποθέσεων σχετικά τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

    Ο κ. Serafin επισήμανε ότι ο μακροπρόθεσμος ευρωπαϊκός προϋπολογισμός δεν έχει να κάνει απλά με νούμερα, αλλά κυρίως και πρωτίστως με πολιτικές και στρατηγικές επιλογές, για του που θέλουμε και που πρέπει να επενδύσουμε μαζί.

    Ο Επίτροπος σημείωσε ότι το πλαίσιο που θα πρέπει να αναπτυχθεί ο μακροπρόθεσμος προϋπολογισμός είναι οι γεωπολιτικές αλλαγές που έχουν σημειωθεί κυρίως από το 2022 με την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία και την σημασία που έχει αποκτήσει η ικανότητα των Ευρωπαίων να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους, καθώς παράλληλα και το πως αναπτύσσονται οι παγκόσμιοι ανταγωνιστές μας Κίνα και ΗΠΑ. Οι αλλαγές αυτές, είπε ο κ. Serafin δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να υποχωρήσουν οι επιτυχείς πολιτικές της ΚΑΠ και της συνοχής της ΕΕ να εξακολουθήσουν να αποτελούν τους βασικούς πυλώνες, εάν και, όπως σημείωσε, οι τομείς που θέλουμε να αναπτυχθούν περισσότερο είναι στην ανταγωνιστικότητά μας, την ασφάλεια και την 'Αμυνα.

    Για τις πολιτικές συνοχής και την ΚΑΠ είπε ότι είναι δύο τομείς που θα εξακολουθήσουν να είναι πολύ ισχυροί. Στην πρόταση προβλέπεται αύξηση 1,26% του Ακαθάριστου Εθνικού Εισοδήματος της ΕΕ σε σχέση με αυτό που έχουμε σήμερα (1,13%) και πράγματι δεν είναι πολύ μεγάλη γιατί θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας την δημοσιονομική κατάσταση των Κρατών - μελών της ΕΕ

    Για τις πολιτικές που αναπτύσσονται για τα εθνικά και περιφερειακά σχέδια εταιρικής σχέσης, ο κ. Serafin ανέφερε ότι είναι στο να συγκεντρωθούν οι επενδύσεις και οι μεταρρυθμίσεις κάτω από ένα ενιαίο πλαίσιο. Να συνδέσουν δηλαδή, συνοχή - αλιεία- ασφάλεια- μεταναστευτικό- διαχείριση συνόρων- γεωργία και κοινωνική πολιτική. Ο συνολικός αυτός φάκελος, είπε ο Επίτροπος, θα ανέρχεται σε 865 δισ. ευρώ για αυτά τα σχέδια. Ο κ. Serafin είπε ότι η μεταρρύθμιση που προτείνεται στις προτάσεις είναι τα σχέδια αυτά να βασίζονται σε εθνικούς φακέλους που αποφασίζονται για κάθε ένα από τα Κράτη- μέλη, αλλά να τους παρέχεται περισσότερο περιθώριο ελευθερίας για το πως θα δαπανήσουν αυτά τα χρήματα. Δηλαδή, αντί για 52 προγράμματα δαπανών, με διαφορετικές νομικές βάσεις, κριτήρια επιδεξιότητας, διαφορετικά χρονοδιαγράμματα υλοποίησης προτείνεται να μειωθεί ο αριθμός των προγραμμάτων δαπάνης, ώστε οι δικαιούχοι να έχουν ευελιξία και ταυτόχρονα να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια στον Προϋπολογισμό της ΕΕ. Αυτά τα εθνικά και περιφερειακά σχέδια εταιρικής σχέσης, είπε ο Επίτροπος, θα διαμορφωθούν και θα εφαρμοστούν σε στενή συνεργασία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, των Κρατών- μελών, των Περιφερειών, των τοπικών κοινοτήτων και των άλλων εμπλεκομένων μερών. Σύμφωνα με την στρατηγική αυτή, είπε ο κ. Serafin, η Ελλάδα θα είναι ελεύθερη να οργανώσει τα δικά της σχέδια στις περιοχές που προτιμά όπως κάνει σήμερα και με την πολιτική της συνοχής, με καθοριστικό όμως στοιχείο της σύνδεσης μεταξύ επενδύσεως και μεταρρυθμίσεως.

     

    Για την ΚΑΠ, ο Επίτροπος είπε ότι οι προτάσεις κινούνται στην ανάγκη εξεύρεσης ισορροπίας μεταξύ προβλεψιμότητας της εισοδηματικής στήριξης των αγροτών μας και ευελιξίας στα Κράτη- μέλη και τις Περιφέρειες για το πως θα αποφασίσουν να επενδύσουν στις αγροτικές περιοχές. Για την εισοδηματική στήριξη προτείνεται να υπάρχουν οριοθετημένα ποσά, ώστε αυτά να είναι εγγυημένα και αυτό το συνολικό ποσό στον προϋπολογισμό της ΕΕ θα είναι 296 δισ. ευρώ, με διάφορες μορφές, που θα αφορούν την εισοδηματική στήριξη των αγροτών και των αλιέων. Για την οριοθέτηση και την εγγύηση στον αγροτικό τομέα, εδώ έγκειται το θέμα της παρέμβασης στις αγροτικές αγορές σε καιρούς κρίσης και αυτό που προτείνεται είναι να διπλασιαστεί το σχετικό κονδύλι που διατίθεται ετησίως για παρεμβάσεις στις αγροτικές, στα 900 εκατ. ευρώ ανά χρόνο. Ο κ. Serafin απέρριψε ότι υπάρχουν περικοπές στην ΚΑΠ λέγοντας ότι αυτό που υπάρχει σήμερα στις προτάσεις με ονομαστικούς όρους ως προς την εισοδηματική στήριξη των αγροτών είναι εγγυημένο, ενώ παρέχεται μεγαλύτερο περιθώριο στα Κράτη - μέλη για το πως θα αποφασίσουν πόσα και σε ποια μορφή θέλουν να επενδύσουν στις αγροτικές περιοχές (σε διαχείριση υδάτων πόρων, κοινωνικές υπηρεσίες κ.λ.π), παρέχοντας έτσι και παράλληλα δυνατότητες για συνέργειες και με άλλους τομείς.

    Για την διαχείριση κρίσεων και φυσικών καταστροφών, ο Επίτροπος είπε ότι και εδώ εισάγεται μια ακόμα μεταρρύθμιση του εργαλείου του ευρωπαϊκού μηχανισμού που έρχεται να συμπληρώσει τα εθνικά σχέδια παρέχοντας βοήθεια για ευελιξία στην αντιμετώπιση αυτών των κρίσεων. Το δε σχετικό κονδύλι του προϋπολογισμού θα είναι τριπλάσιο από το ισχύον για τις περιβαλλοντικές κρίσεις, ώστε η ΕΕ να έχει την δυνατότητα να αντιδρά.

    Για το Ταμείο Ανταγωνιστικότητας, ανέφερε ο κ. Serafin, προτείνεται να επενδυθούν πάνω από τα 400 δισ. ευρώ την επόμενη επταετία στην κοινή ανταγωνιστικότητα. Ο Επίτροπος αναγνώρισε ότι υπάρχουν προβληματισμοί που συνδέονται με την γεωγραφική ισορροπία, αλλά είπε πως νομίζω ότι είναι Ευρωπαϊκή υποχρέωση να παραμείνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο στην λογική της αριστείας για να μπορέσουμε να παραμείνουμε να συμμετέχουμε στην παγκόσμια ανταγωνιστικότητα μαζί με την Κίνα και τις ΗΠΑ. Υπάρχουν ήδη μηχανισμοί που έχουν προταθεί από την Κομισιόν όπως είναι το πρόγραμμα HORIZON, που αφορά την έρευνα και την ανάπτυξη. Επισήμανε ότι το επίκεντρο του Ταμείου Ανταγωνιστικότητας είναι η κλιμάκωση και υλοποίηση των πολλών ιδεών, ώστε αυτές να μπουν στην αγορά και να τις πουληθούν.

    Για την 'Αμυνα και το διάστημα, ο Επίτροπος είπε ότι και αυτά τα προγράμματα θα πρέπει να προσεγγιστούν από την οπτική της ανταγωνιστικότητας. Η φιλοδοξία του προϋπολογισμού είπε ο κ. Serafin δεν είναι ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός να αντικαταστήσει τις δημοσιονομικές δαπάνες των Κρατικών προϋπολογισμών του κάθε μέλους στην 'Αμυνα, αλλά θέλουμε να αυξηθεί η δαπάνη σε 131 δισ. ευρώ σε επίπεδο ΕΕ. Η στόχευση αυτή, σημείωσε είναι ότι θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι τα χρήματα του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού για την 'Αμυνα θα εξυπηρετούν και την ευρωπαϊκή καινοτομία και τις ευρωπαϊκές θέσεις απασχόλησης. Να ενθαρρύνονται οι συνεργασίες μεταξύ των Κρατών μελών, αλλά και των βιομηχανιών των Κρατών- μελών. Αυτά τα σχέδια να μην χρηματοδοτούνται από ένα μόνο Κράτος. Ο Επίτροπος, στο πλαίσιο της 'Αμυνας έθεσε και της προώθησης των τεχνολογικών και δορυφορικών συστημάτων, αλλά και σε επενδύσεις υποδομών διπλής χρήσης και εξυπηρέτησης.

    Για το χρηματοδοτικό εργαλείο της Παγκόσμιας Ευρώπης, είπε ότι προβλέπονται 200 δισ. ευρώ που θα βοηθήσουν την ΕΕ να χτίσει ισχυρότερες συμπράξεις, εστιάζοντας ταυτόχρονα και περισσότερο στην διεύρυνση.

    Για την χρηματοδότηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, είπε ότι τα Κράτη - μέλη θα κληθούν να έχουν μεγαλύτερη ετοιμότητα, αλλά δεν μπορούμε να αυξήσουμε τις εθνικές συνεισφορές. Γι' αυτό η Κομισιόν έχει προτείνει στην συζήτηση ένα πακέτο πέντε μέτρων ιδίων πόρων για την χρηματοδότηση του προϋπολογισμού.

     

    Ο υφυπουργός Εξωτερικών Χάρης Θεοχάρης από την δική του πλευρά επισήμανε στην Επίτροπο ότι η χώρα μας προσέρχεται στην συζήτηση της διαμόρφωσης του νέου Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου ενεργά και εποικοδομητικά με γνώμονα την ανάπτυξη της ευημερίας της Ελλάδας και της Ευρώπης. Οι προτάσεις , είπε ο υφυπουργός, αποτελούν μια καλή βάση εκκίνησης των διαπραγματεύσεων που θα ακολουθήσουν. Συμφωνούμε στην επιδίωξη ο προϋπολογισμός αυτός να είναι απλούστερος στον σχεδιασμό και την εκτέλεσή τους. Στην σωστή κατεύθυνση, σημείωσε ο κ. Θεοχάρης, είναι η μεγαλύτερη ευελιξία, η οποία παρέχεται στα Κράτη. Ο υφυπουργός, θέτοντας τις Ελληνικές γραμμές στην συζήτηση αυτή για το νέο ευρωπαϊκό προϋπολογισμό ανέφερε ότι στηρίζει τις κύριες θέσεις της έκθεσης Ντράγκι για την ανάδειξη της ανταγωνιστικότητας τόσο της ΕΕ όσο και των Κρατών. Το κεφάλαιο της 'Αμυνας και της ασφάλειας, είπε ότι είναι στη σωστή κατεύθυνση. Η Ελληνική Κυβέρνηση υποστηρίζει ότι θα πρέπει να εξασφαλιστεί η προβλεψιμότητα των καταβολών που θα είναι διαθέσιμα, τόσο σε επίπεδο μελών- Κρατών όσο και σε επίπεδο Ένωσης. Η Ελλάδα, υποστηρίζει ότι ο νέος ευρωπαϊκός προϋπολογισμός πρέπει να υπηρετεί τον στόχο της γεωγραφικής και κοινωνικής συνοχής. Το ίδιο βεβαίως ισχύει και για την ΚΑΠ και για την ανάπτυξη του κρίσιμου παράγοντα της ευρωπαϊκής υπαίθρου. Ο κ. Θεοχάρης τόνισε πως για την ελληνική κυβέρνηση η συνοχή και η ΚΑΠ αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες, όπως άλλωστε ορίζεται και στις ίδιες τις ευρωπαϊκές συνθήκες. Η Ελλάδα, πρόσθεσε ο υφυπουργός, υποστηρίζει την πρόταση της Επιτροπής για αύξηση του κοινωνικού και πολιτικού αποτυπώματος της Ένωσης πέρα από τα σύνορα της ΕΕ. Για τις σχέσεις με τρίτες χώρες, ο κ. Θεοχάρης υπογράμμισε την σημασία των καλών σχέσεων και του σεβασμού στο Διεθνές Δίκαιο από όλους τους παίκτες. Για τι θέμα της αύξησης των εσόδων του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού ο κ. Θεοχάρης είπε πως η Ελλάδα την υποστηρίζει επί της αρχής μέσα όμως από προσαρμογές ήδη υπαρχόντων αλλά και την εισαγωγή νέων πόρων.

     

    Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Πάρις Κουκουλόπουλος, από την δική του πλευρά ανέφερε ότι "το μέτρο ανάμεσα στην στρατηγική ισχύ και την δημοκρατική ψυχή είναι το μέλλον της Ευρώπης". Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είπε ότι σηματοδοτούν βαθιές θεσμικές μεταβολές. Για πρώτη φορά, σημείωσε πως οι πολιτικές συνοχής και αγροτικής ανάπτυξης συγχωνεύονται σε ένα ενιαίο εθνικό ταμείο —τα λεγόμενα Εθνικά και Περιφερειακά Σχέδια Εταιρικής Σχέσης (NRPP)— υπό τον πλήρη έλεγχο των κρατών-μελών και της ίδιας της Επιτροπής. Το νέο μοντέλο ακολουθεί τη λογική του NextGenerationEU: συγκέντρωση, εθνικός προγραμματισμός, "μετρητά έναντι μεταρρυθμίσεων". Η μετατόπιση αυτή, είπε ο κ. Κουκουλόπουλος συνιστά ρήξη με τον κοινοτικό κεκτημένο της συνοχής και τις καταστατικές αρχές των Συνθηκών της ΕΕ με την Επιτροπή, ενώ παρουσιάζεται ως εγγυητής της ευρωπαϊκής ενότητας, αναλαμβάνει έναν υπέρμετρα κεντρικό ρόλο εις βάρος της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης που οικοδομήθηκε επί δεκαετίες. Επίσης, παρατήρησε πως ο κίνδυνος να θυσιαστεί μέρος της πολιτικής συνοχής υπέρ της αύξησης των αμυντικών δαπανών είναι κάτι παραπάνω από ορατός. Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ ανέφερε ότι στη νέα αρχιτεκτονική η Επιτροπή αποκτά τον συγκεντρωτικό έλεγχο καθιστώντας το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο "παρατηρητή" κάτι που αποτελεί θεσμικό πισωγύρισμα που αποδυναμώνει τη δημοκρατική νομιμοποίηση του ευρωπαϊκού εγχειρήματος. Πίσω από την "απλοποίηση" είπε ο κ. Κουκουλόπουλος κινδυνεύουν οι Περιφέρειες να χάνουν τον ρόλο τους και η πολιτική συνοχής να περιοριστεί σε μια ρητορική βιτρίνα. Η λογική των "μεταρρυθμίσεων έναντι χρημάτων" υποστήριξε ότι αποξενώνει τους πολίτες από τις ευρωπαϊκές αποφάσεις και υπονομεύει το κοινωνικό έρεισμα της ΕΕ. Ο κ. Κουκουλόπουλος παρατήρησε ότι το δίδαγμα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας απέδειξε ότι η τεχνοκρατική αποτελεσματικότητα δεν ισοδυναμεί με δημοκρατική συμμετοχή. Εκτίμησε πως η πρόταση της Επιτροπής κινείται όχι προς ομοσπονδιοποίηση, αλλά προς διοικητικό συγκεντρωτισμό. Συμπερασματικά, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ ανέφερε ότι ένας βιώσιμος προϋπολογισμός πρέπει ν υπηρετεί τρείς αρχές την συνοχή, την Δημοκρατική συμμετοχή και την στρατηγική της ενότητα.

    Ο αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παππάς παρατήρησε ότι ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός θα ήταν μια ευκαιρία να χτίσουμε μια Ένωση ισχυρή, δίκαιη και ανθρώπινη, υπάρχει, δυστυχώς όμως, ατολμία η οποία θα επιδεινώσει τα αδιέξοδα που βιώνουμε αυτή τη στιγμή. Υποστήριξε ότι η Ευρώπη ως ολότητα δεν μπορεί να σταθεί απέναντι στους ανταγωνιστές της με προϋπολογισμό 1,2% του ΑΕΠ. Η καινοτομία χωρίς δημόσια παρέμβαση, δεν υπάρχει περίπτωση να προχωρήσει. Οι δαπάνες εξυπηρέτησης των δανείων του Ταμείου Ανάκαμψης, είναι σταθερές. Τα διαθέσιμα κονδύλια είναι απολύτως σταθερά. Η προτεραιότητα στους μηχανισμούς άμυνας δεν μπορεί να γίνει εις βάρος της συνοχής εν προκειμένω και της αγροτικής ανάπτυξης. Τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης και ως εργαλεία δημόσιας πολιτικής για την στέγη. Ο κ. Παππάς μεταξύ άλλων τόνισε στον Επίτροπο ότι η συμμετοχή της Τουρκίας στο Πρόγραμμα SAFE δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή υπό καμία συνθήκη. Δεν μπορεί είπε να μειώνονται τα κονδύλια του Ταμείου Συνοχής και της ΚΑΠ για να χρηματοδοτήσουμε έτσι τη στρατηγική μας αυτονομία, χάνουμε το νόημα της Ενωμένης Ευρώπης και δυσκολευόμαστε να πείσουμε και τους ευρωπαϊκούς λαούς.

    Ο αγορητής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος υποστήριξε ότι ο νέος κοινοτικός προϋπολογισμός έρχεται να υπηρετήσει πρώτα και κύρια πολιτικές και στρατηγικές της ΕΕ που είναι στο να μπορεί να να συμμετέχει με ακόμη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στις ιμπεριαλιστικές συγκρούσεις για το ξαναμοίρασμα του κόσμου και από την άλλη για την καλύτερη αντιμετώπιση του ανταγωνιστικού κενού σε σχέση με τις πολυεθνικές των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας που σημαίνει ισχυροποίηση των ευρωπαϊκών πολυεθνικών για να μπορέσουν να ανταγωνιστούν αυτά τα μεγαθήρια στο πλιάτσικο που γίνεται σε βάρος των λαών για τα κέρδη τους. Επί της ουσίας είπε ο κ. Καραθανασόπουλος επιβεβαιώνεται ο αδίστακτος χαρακτήρας του καπιταλιστικού συστήματος που για το όνομα του κέρδους μπορεί να προχωρήσει στα μεγαλύτερα εγκλήματα σε βάρος της ανθρωπότητας. Ο βουλευτής υποστήριξε ότι οι στόχοι του προϋπολογισμού είναι η επικέντρωσή του σε όλο και λιγότερα προγράμματα και τομείς, η μονοπώληση της αγοράς σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Οι λαοί να πληρώνουν τα επιπλέον ποσά, ενώ οι αυξημένες δαπάνες για την άμυνα θα στερήσουν ανγακαίους πόρους σε άλλους κλάδους της οικονομίας.

    Ο αγορητής της Νέας Αριστεράς Ευκλείδης Τσακαλώτος επισήμανε στον Επίτροπο ότι ο προϋπολογισμός δεν αντιμετωπίζει τις ανισότητες εντός των κρατών μελών και ανάμεσα στις χώρες μέλη. Τα μέτρα για την κλιματική κρίση δεν θα σώσουν τον πλανήτη και εάν δεν έχουμε μεγαλύτερο προϋπολογισμό, δεν θα μπορούμε να σώσουμε ούτε την κοινωνία μας, ούτε και το κλίμα.

    Ο αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, μεταξύ άλλων, επισήμανε πως στον νέο προϋπολογισμό οι δαπάνες της ΚΑΠ προβλέπονται χαμηλότερες στα 293,7 δισ. ευρώ. Στις δαπάνες για το μεταναστευτικό που από χωριστή κατηγορία που ήταν προηγουμένως, προθέτονται και άλλα πράγματα με αποτέλεσμα να μην φαίνεται καθαρά πιο είναι το ακριβές ποσό. Πότε θα γίνει η αποπληρωμή των 168 δισ. ευρώ στο Ταμείο Ανάκαμψης; Γιατί περιλαμβάνεται ένα ποσόν των 389 εκατομμυρίων για στήριξη της τουρκοκυπριακής κοινότητας; Σωστά προβλέπονται τα 319 δισ. για κάποιους τομείς έρευνας, αλλά δεν παρέχεται ο βαθμός απόδοσης γι' αυτή την επένδυση, εννοούμε εδώ το IRR. Πως θα διενεργηθούν έτσι επενδύσεις χωρίς να υπάρχει αυτός ο βαθμός απόδοσης; Στις δαπάνες για την ασφάλεια προβλέπονται 130,7 δισ., που περιλαμβάνουν το διάστημα, σε αυτά είναι και η αντιπυραυλική προστασία που συζητείται ρώτησε ο κ. Βιλιάρδος.

    Ο αγορητής της Νίκης Ανδρέας Βορύλλας είπε ότι σε πρώτη ανάγνωση της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο 2028 - 2034, θα μπορούσε κάποιος να πει, πως πρόκειται για ένα θετικό και φιλόδοξο σχέδιο, όμως μέσα από την ενίσχυση της ευελιξίας, της προβλεψιμότητας και των στρατηγικών στόχων, υποβόσκουν κρίσιμα ζητήματα, ασυνέπειες και σκιές Η μετάβαση από τα σημερινά διαρθρωτικά Ταμεία σε ενοποιημένα εθνικά σχέδια εταιρικής σχέσης, που θα αξιολογούνται βάσει επιδόσεων δεν συνοδεύεται από επαρκείς εγγυήσεις για διαφοροποίηση των δεικτών, με βάση τις εθνικές ιδιαιτερότητες . Ο βουλευτής υποστήριξε πως η Ελλάδα, πρέπει να απαιτήσει ειδικές πρόνοιες, για την νησιωτικότητας, για τις φυσικές καταστροφές και τη συνεχιζόμενη πληθυσμιακή γήρανση και την υπογεννητικότητα, για την έντονη γεωπολιτική πίεση στα ανατολικά μας σύνορα και τις αυξημένες αμυντικές δαπάνες και για την πίεση που δέχεται η χώρα μας από την παράνομη μετανάστευση.

    Η αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Ελένη Καραγεωργοπούλου είπε πως για εμάς η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται μια νέα αρχιτεκτονική κοινωνικής δικαιοσύνης και δημοκρατίας, που θα βασίζεται στην ισότητα, τη λογοδοσία και τη συμμετοχή των πολιτών, όχι έναν ακόμη τεχνοκρατικό προϋπολογισμό περιορισμών επιτήρησης και ανισοτήτων. Παρατήρησε ότι στις προτάσεις για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο τα διαρθρωτικά κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης παύουν να αποτελούν σταθερή βάση αλληλεγγύης και γίνονται ένας μηχανισμός, υπό όρους χρηματοδότησης, όπου οι επενδύσεις συνδέονται με την επίδοση και την πρόοδο μεταρρυθμίσεων. Η Επιτροπή επιδιώκει να συγκεντρώνει όλα τα εθνικά προγράμματα συνοχής, κοινωνικής πολιτικής, μετανάστευσης, ασφάλειας και άμυνας σε ένα ενιαίο σχέδιο εταιρικής σχέσης ανά χώρα, το οποίο θα υποβάλλεται για αξιολόγηση και έγκριση. Κανένα κράτος μέλος δεν θα μπορεί να διαθέτει τους ευρωπαϊκούς πόρους αυτόνομα. Στην πραγματικότητα ζητάει η ευρωπαϊκή επιτροπή από κάθε κράτος μέλος να παραδώσει ένα σχέδιο μεταρρυθμίσεων που να συνδέεται με τις χρηματοδοτήσεις. Μετατοπίζει σημαντικό μέρος των ευρωπαϊκών πόρων προς την άμυνα, τη στρατιωτική κινητικότητα και την τεχνολογική κυριαρχία, στο όνομα της ευρωπαϊκής ασφάλειας. Η επιλογή αυτή οδηγεί σε μία πρωτοφανή στρατιωτικοποίηση του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού. Στις δημόσιες επενδύσεις στη χρηματοοικονομική μόχλευση με το νέο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο μετατρέπετε ριζικά τον χαρακτήρα του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού. Η επιλογή αυτή μετατοπίζει την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση από τις δημόσιες επενδύσεις και την κοινωνική ανάπτυξη σε μία λογική χρηματοοικονομικής μόχλευσης και ιδιωτικοποίησης του κέρδους, περιορίζοντας τον δημοκρατικό έλεγχο και τον δημόσιο χαρακτήρα του προϋπολογισμού της Ένωσης. Η Ευρώπη δεν χρειάζεται επενδυτικά funds με εγγυήσεις από τους πολίτες. Χρειάζεται δημόσιες πολιτικές που θα υπηρετούν την κοινωνική συνοχή, τη δικαιοσύνη και τη βιώσιμη ανάπτυξη, είπε η βουλευτής.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ