Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 28-Οκτ-2025 07:31

    Middle Corridor: Νέες συμφωνίες της Τουρκίας με Ιράν, Ιράκ, Αφγανιστάν για να ενώσει σιδηροδρομικά Κίνα - Ευρώπη

    Middle Corridor: Νέες συμφωνίες της Τουρκίας με Ιράν, Ιράκ, Αφγανιστάν για να ενώσει σιδηροδρομικά Κίνα - Ευρώπη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Η Τουρκία εξελίσσεται σε βασικό κόμβο μέσω του Middle Corridor, συνδυάζοντας σιδηροδρομικά και πολιτικά έργα για να ενισχύσει τη διασύνδεση Ευρώπης, Ασίας και Κεντρικής Ασίας

    Η Τουρκία επενδύει δυναμικά στο στρατηγικό σχέδιο του Middle Corridor, επιδιώκοντας να εξελιχθεί σε βασικό διαμετακομιστικό κέντρο ανάμεσα σε Ευρώπη και Ασία. 

    Ο διάδρομος αυτός διασυνδέει σιδηροδρομικά την Κίνα και τα τουρκικά κράτη της Κεντρικής Ασίας με την Τουρκία και μέσω αυτής με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενισχύοντας τις εμπορικές και πολιτικές της επιρροές. 

    Τα τελευταία χρόνια, η Άγκυρα πρωταγωνιστεί σε νέες σιδηροδρομικές συμφωνίες που αναβαθμίζουν τη συνδεσιμότητα όλης της ευρασιατικής ενδοχώρας, παρακάμπτοντας παραδοσιακά δίκτυα και διαμορφώνοντας νέα γεωπολιτικά δεδομένα.

    Τουρκία: Τα νέα σιδηροδρομικά deal Κεντρικής Ασίας

    Τον Οκτώβριο του 2025, η Τουρκία συμφώνησε με το Ιράν και το Αφγανιστάν για την ενίσχυση ενός φιλόδοξου διακρατικού σιδηροδρομικού διαδρόμου, ο οποίος θα συνδέσει τις σιδηροδρομικές υποδομές της Μέσης Ανατολής, της Ευρώπης και της Ανατολικής Ασίας μέσω της επέκτασης της γραμμής Khaf–Herat έως τη Mazar-i-Sharif. 

    Η συνάντηση κορυφής που πραγματοποιήθηκε στην Άγκυρα στο πλαίσιο του 36ου Περιφερειακού Συνεδρίου της Διεθνούς Ένωσης Σιδηροδρόμων (UIC), είχε σαν αντικείμενο την ενδυνάμωση της τριμερούς συνεργασίας για την ανάπτυξη και επέκταση σιδηροδρομικών δικτύων. Οι τρεις χώρες έδωσαν έμφαση στη διασύνδεση σιδηροδρομικών δικτύων με την Κίνα, μέσω του Αφγανιστάν, ενώ τόνισαν τα εμπορικά οφέλη και την ευνοϊκή κομβική θέση του προτεινόμενου διαδρόμου. 

    Συμφωνήθηκε από κοινού η χρηματοδότηση, ο σχεδιασμός και η κατασκευή της επέκτασης Herat–Mazar-i-Sharif, με αξιοποίηση τεχνογνωσίας και ανθρώπινων πόρων και από τις τρεις χώρες. Έγινε ιδιαίτερη μνεία στις προσπάθειες αύξησης του όγκου των εμπορευματικών μεταφορών μέσω της υφιστάμενης γραμμής Khaf–Herat, ενώ οι κυβερνήσεις δεσμεύθηκαν να ενισχύσουν περιφερειακά σιδηροδρομικά δίκτυα, υπογράφοντας μνημόνιο συνεργασίας για κοινή δράση. Τελικός στόχος είναι η μετατροπή της γραμμής σε ανταγωνιστικότατη εμπορική διέξοδο, που θα επιταχύνει την περιφερειακή ανάπτυξη και θα ενισχύσει τη θέση της Τουρκίας, του Ιράν και του Αφγανιστάν στη διεθνή σκακιέρα των εμπορευματικών διαδρομών.

    Επανεκκίνηση σιδηροδρόμου: Τουρκία και περιφερειακή διασύνδεση

    Ο υπουργός σιδηροδρόμων του Πακιστάν επισήμανε πως "στόχος είναι η επανέναρξη της γραμμής Ισλαμαμπάντ-Τεχεράνη-Κωνσταντινούπολη έως το τέλος του έτους, μετά από τεχνικές διαπραγματεύσεις και επίλυση επιχειρησιακών θεμάτων". 

    Η συνεργασία με Ουζμπεκιστάν και Καζακστάν θα επιτρέψει τη διεύρυνση του διαδρόμου προς την Κεντρική Ασία και τη Ρωσία. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην επιτάχυνση των διαδικασιών, την αύξηση του εμπορικού όγκου και την αναβάθμιση υποδομών, καθιστώντας την Τουρκία κομβικό σημείο σύνδεσης τριών ηπείρων.

    Τουρκία: Εργασία & άνοιγμα σε τουρκογενείς χώρες

    Η Τουρκία απλοποιεί τις διαδικασίες πρόσληψης για πολίτες κρατών του τουρκογενούς κόσμου, ενισχύοντας τις περιφερειακές συνεργασίες και το δυναμικό της ανταγωνιστικότητας. Με νέα νομοθετικά μέτρα, μειώνεται σημαντικά η γραφειοκρατία για άδειες εργασίας και παραμονής ενώ παραμένουν τα ποιοτικά και ασφαλιστικά κριτήρια. 

    Στόχος είναι η αύξηση της κινητικότητας ειδικευμένου εργατικού δυναμικού και η ενίσχυση του Οργανισμού Τουρκικών Κρατών, παράλληλα με το όραμα της Τουρκίας για στενότερη οικονομική διασύνδεση εντός της ζώνης του Middle Corridor.

    Όλα για τον Middle Corridor και την Τουρκία

    Ο "Middle Corridor" εξελίσσεται σε κρίσιμο άξονα διασύνδεσης Ευρώπης-Ασίας, με την Τουρκία να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο ως γεωοικονομικός και γεωπολιτικός κόμβος. Η πρωτοβουλία αυτή προωθείται εντός ενός περιβάλλοντος αυξημένης μεταβλητότητας στις διεθνείς σχέσεις, με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας, και την ανάγκη αποφυγής παραδοσιακών διαδρομών εμπορίου μέσω Ιράν και Ρωσίας. 

    Η Τουρκία, αξιοποιώντας τη στρατηγική γεωγραφία, υλοποιεί έργα σιδηροδρομικά, λιμενικά και οδικά που ενισχύουν τη δυνατότητα εναλλακτικών διόδων προς τη Δύση, ενώ ταυτόχρονα προωθεί πολιτικές ενίσχυσης περιφερειακής συνεργασίας και αγοράς εργασίας. Η σιδηροδρομική διασύνδεση με το Ιράν, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν και τους τουρκικούς λαούς της Κεντρικής Ασίας διαμορφώνει νέα δεδομένα για τις ροές εμπορευμάτων, καθιστώντας τον Middle Corridor ελκυστικότερο για την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλα διεθνή κέντρα. 

    Οι επενδύσεις σε υποδομές και η ένταξη νέων χωρών στον διάδρομο αυξάνουν τις δυνατότητες διαφόρων μορφών μεταφορών, ενώ η εκκίνηση ευνοϊκών νομοθετικών πλαισίων για εργαζόμενους ενισχύει την περιφερειακή ενσωμάτωση. 

    Ο Middle Corridor αναδεικνύεται ως σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον παγκόσμιο χάρτη, μειώνοντας τους κινδύνους εξάρτησης και αυξάνοντας τις ευκαιρίες ανάπτυξης για την Κεντρική Ασία, την Τουρκία και τους εταίρους της. Παράλληλα, συμβάλλει στη διαφοροποίηση των εμπορικών οδών, ενισχύει την οικονομική ανθεκτικότητα της περιοχής και προάγει την ειρηνική συνύπαρξη μέσω διαρκούς περιφερειακής συνεργασίας. 

    Ο μετασχηματισμός της Τουρκίας σε εγγυητή διασύνδεσης και ανάπτυξης αναδεικνύει τη στρατηγική σημασία της χώρας, όχι μόνο ως γέφυρα αλλά και ως βασικό διαμορφωτή των δυναμικών της Ευρασίας. Οι προοπτικές του διαδρόμου δρομολογούνται ως επιλογή βιώσιμης ανάπτυξης, εδραιώνοντας τη θέση της Τουρκίας στην παγκόσμια πολιτικοοικονομική πραγματικότητα και ανοίγοντας νέους ορίζοντες για τις χώρες της ζώνης Middle Corridor.

    Π.Κ.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ