Πέμπτη, 16-Οκτ-2025 12:59
Έρευνα: Τα plug-in υβριδικά οχήματα ρυπαίνουν σχεδόν όσο και τα συμβατικά

Τα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (PHEVs) εκπέμπουν σχεδόν πέντε φορές περισσότερους ρύπους που θερμαίνουν τον πλανήτη απ’ ό,τι δείχνουν τα επίσημα στοιχεία, σύμφωνα με μια νέα έκθεση.
Τα αυτοκίνητα αυτά, τα οποία μπορούν να λειτουργούν τόσο με ηλεκτρικές μπαταρίες όσο και με κινητήρες εσωτερικής καύσης, έχουν, όπως γράφει ο Guardian, προωθηθεί από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές ως έναν τρόπο να καλύπτονται μεγάλες αποστάσεις σε μία μόνο διαδρομή – σε αντίθεση με τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα – μειώνοντας παράλληλα τις εκπομπές.
Ωστόσο, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε την Πέμπτη η μη κερδοσκοπική οργάνωση Transport and Environment, τα PHEVs εκπέμπουν στην πράξη μόλις 19% λιγότερο CO₂ σε σχέση με τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα, ενώ σε εργαστηριακές δοκιμές θεωρούνταν 75% λιγότερο ρυπογόνα.
Οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από τους μετρητές κατανάλωσης καυσίμου 800.000 αυτοκινήτων που κυκλοφόρησαν στην Ευρώπη την περίοδο 2021-2023. Διαπίστωσαν ότι οι πραγματικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των PHEVs το 2023 ήταν 4,9 φορές υψηλότερες από αυτές που κατέγραφαν οι τυποποιημένες εργαστηριακές δοκιμές, έναντι 3,5 φορές υψηλότερες το 2021.
"Οι πραγματικές εκπομπές αυξάνονται, ενώ οι επίσημες μειώνονται", δήλωσε η ερευνήτρια της Transport and Environment και συν-συγγραφέας της έκθεσης, Σοφία Νάβας Γκόλκε. "Το χάσμα αυτό μεγαλώνει και αποτελεί πραγματικό πρόβλημα. Ως αποτέλεσμα, τα PHEVs ρυπαίνουν σχεδόν όσο και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα".
Η έρευνα απέδωσε το μεγαλύτερο μέρος της απόκλισης σε υπερεκτιμήσεις του λεγόμενου "παράγοντα χρησιμότητας” – του ποσοστού των χιλιομέτρων που διανύονται σε ηλεκτρική λειτουργία σε σχέση με το σύνολο. Διαπιστώθηκε ότι μόνο το 27% της οδήγησης γινόταν σε ηλεκτρική λειτουργία, ενώ οι επίσημες εκτιμήσεις υπολόγιζαν 84%. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη ανακοινώσει δύο διορθώσεις στον υπολογισμό του παράγοντα, που θα μειώσουν το χάσμα χωρίς όμως να το εξαλείψουν πλήρως.
Ακόμη και όταν τα οχήματα λειτουργούσαν σε ηλεκτρική λειτουργία, τα επίπεδα ρύπανσης ήταν πολύ υψηλότερα από τα επίσημα στοιχεία. Οι ερευνητές το απέδωσαν στο ότι οι ηλεκτρικοί κινητήρες δεν ήταν αρκετά ισχυροί για να λειτουργήσουν μόνοι τους, με αποτέλεσμα οι κινητήρες εσωτερικής καύσης να καίνε καύσιμα για περίπου το ένα τρίτο της απόστασης που θεωρητικά διανύεται ηλεκτρικά.
Ο Πάτρικ Πλετς, επικεφαλής του τμήματος ενεργειακής οικονομίας στο Ινστιτούτο Fraunhofer, ο οποίος δεν συμμετείχε στην έρευνα, χαρακτήρισε τη μελέτη "πολύ χρήσιμη συμβολή" μετά από χρόνια κατά τα οποία η αυτοκινητοβιομηχανία υποστήριζε ότι δεν υπήρχαν αρκετά δεδομένα για να εκτιμηθούν οι πραγματικές εκπομπές.
"Τα αποτελέσματα αποδεικνύουν πέραν πάσης αμφιβολίας ότι το χάσμα ανάμεσα στις επίσημες και τις πραγματικές εκπομπές CO₂ των PHEVs είναι πολύ μεγαλύτερο απ’ ό,τι στα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα", είπε ο Πλετς. "Οποιαδήποτε αλλαγή πολιτικής σχετικά με τα PHEVs πρέπει να γίνει με τη μέγιστη προσοχή και λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα δεδομένα".
Τα υβριδικά αυτοκίνητα έχουν επιστρέψει στο επίκεντρο της πολιτικής συζήτησης, καθώς οι κατασκευαστές πιέζουν την ΕΕ να χαλαρώσει τους στόχους για τις εκπομπές CO₂. Η απαγόρευση πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 έχει προκαλέσει έντονο λόμπι από τη βιομηχανία και αντιδράσεις από κράτη-μέλη με ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες.
"Δεν πρέπει να υπάρξει δραστική μείωση το 2035", δήλωσε ο καγκελάριος της Γερμανίας, Φρίντριχ Μερτς, μετά από συνάντηση με την πληττόμενη αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας, υποσχόμενος να κάνει "ό,τι περνά από το χέρι του" για να το πετύχει. Άλλοι Γερμανοί πολιτικοί έχουν προτείνει τα plug-in υβριδικά ως μία πιθανή "ευελιξία" που θα μπορούσε να ενταχθεί στη νομοθεσία.
Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι η υποεκτίμηση των εκπομπών των PHEVs επέτρεψε σε τέσσερις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να αποφύγουν πρόστιμα άνω των 5 δισ. ευρώ την περίοδο 2021-2023, καθιστώντας ευκολότερη την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων για τον μέσο όρο εκπομπών CO₂. Πρόσθεσαν επίσης ότι οι οδηγοί των PHEVs πληρώνουν περίπου 500 ευρώ περισσότερα ετησίως σε έξοδα λειτουργίας απ’ ό,τι θα υπολόγιζαν οι εργαστηριακές μετρήσεις.
"Οι τολμηροί ισχυρισμοί των κατασκευαστών για τα plug-in υβριδικά τους είναι ξεκάθαρα εκτός πραγματικότητας", δήλωσε ο Κόλιν Γουόκερ, αναλυτής μεταφορών της Energy and Climate Intelligence Unit.
"Οι καταναλωτές παραπλανιούνται πιστεύοντας ότι αγοράζοντας ένα PHEV βοηθούν το περιβάλλον και εξοικονομούν χρήματα", πρόσθεσε. "Στην πραγματικότητα, τα PHEVs είναι ελάχιστα καλύτερα από τα συνηθισμένα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμου, τις εκπομπές CO₂ και το κόστος λειτουργίας τους".