11:13 02/10
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει απολύσει περίπου 51.500 εργαζόμενους τον τελευταίο χρόνο
Περίπου το 7% του συνολικού εργατικού δυναμικού της
Του Στάθη Βασιλόπουλου
"Κόκκινο" έγραψαν (και) στην οικονομική χρήση του 2024 τα βιβλία της Hellenic Train, με την εταιρεία να παραμένει ζημιογόνος. Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη το Φεβρουάριο του 2023 που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους και οι καταστροφικές πλημμύρες από την κακοκαιρία Daniel στη Θεσσαλία άφησαν βαθιές πληγές στον ελληνικό σιδηρόδρομο, που ακόμα παραμένουν ανοιχτές. Τα παραπάνω είχαν σοβαρό αντίκτυπο στην οικονομική θέση της εταιρείας, η οποία επιδεινώθηκε κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς.
Όπως αναφέρεται στις ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις, τα συνολικά έσοδα της Hellenic Train έκλεισαν το 2024 στα 103,225 εκατ. ευρώ από 97,023 εκατ. ευρώ που ήταν το 2023, αυξημένα κατά 6,4%. Ειδικότερα, τα έσοδα από μεταφορά επιβατών ανήλθαν σε 41,45 εκατ. ευρώ από 37,73 εκατ., ενώ τα έσοδα από μεταφορά εμπορευμάτων διαμορφώθηκαν στα 9 εκατ., από 7,77 εκατ. το 2023. Παρ' όλα αυτά η εταιρεία είδε για δεύτερη συνεχή χρονιά τις καθαρές ζημιές να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και πιο συγκεκριμένα στα 62,86 εκατ. ευρώ.
Η εικόνα επιβαρύνθηκε περαιτέρω από την άνοδο των εξόδων, τα οποία έφτασαν τα 124,9 εκατ. ευρώ το 2024 έναντι 119,8 εκατ. ευρώ ένα χρόνο νωρίτερα. Η αύξηση οφείλεται κυρίως στην άνοδο του ενεργειακού κόστους αλλά και στις αυξημένες δαπάνες συντήρησης του τροχαίου υλικού. Το σύνολο των υποχρεώσεων προς τρίτους αυξήθηκε στα 433,4 εκατ. ευρώ, από 419,2 εκατ. ευρώ το 2023.
Η οικονομική ασφυξία που καταγράφει η Hellenic Train ανάγκασε την εταιρεία να στραφεί στη μητρική της, τον ιταλικό όμιλο Ferrovie dello Stato Italiane, για ενίσχυση. Με τη στήριξη και την εγγύηση της Trenitalia, εξασφάλισε "σωσίβιο" ύψους 140 εκατ. ευρώ σε κεφάλαια κίνησης, ώστε να παραμείνει σε λειτουργία έως το τέλος του 2024. Επιπλέον, στις 27 Νοεμβρίου 2024 εγκρίθηκε η πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 50 εκατ. ευρώ.
Η Hellenic Train παραμένει βυθισμένη σε αρνητική τροχιά, με τις ταμειακές εκροές να "ροκανίζουν" τα οικονομικά της και τη μειωμένη εμπορική δραστηριότητα να περιορίζει κάθε προοπτική ανάκαμψης. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο ιταλικός όμιλος που ελέγχει την εταιρεία αναγκάστηκε να στηρίξει εκ νέου τη θυγατρική του, χορηγώντας στις 15 Απριλίου 2025 επιπλέον 10 εκατ. ευρώ. Ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός της Hellenic Train φτάνει έτσι πλέον τα 150 εκατ. ευρώ.
Μέχρι το τέλος της χρονιάς, η Hellenic Train αναμένει την υπογραφή τροποποίησης της συμφωνίας με το ελληνικό Δημόσιο, η οποία προβλέπει την ολοκλήρωση των έργων στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη εντός του 2026 και επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ για νέο τροχαίο υλικό και 60 εκατ. ευρώ για τις τεχνικές εγκαταστάσεις από την εταιρεία.