Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 27-Σεπ-2025 08:00

    Mondelēz Ελλάς: Η θωράκιση των κερδών παρά το "πικρό" κακάο και το "χρυσό" 7Days

    Mondelēz Ελλάς: Η θωράκιση των κερδών παρά το "πικρό" κακάο και το "χρυσό" 7Days
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ξανθής Γούναρη

    Παρά την καταιγίδα στις διεθνείς τιμές του κακάο, η Mondelēz Ελλάς κατάφερε το 2024 να διατηρήσει αλώβητα τα κέρδη της, προσφέροντας -ξανά- στον μητρικό όμιλο ένα γενναιόδωρο μέρισμα.

    Το μυστικό της αντοχής; Το snacking. Οι καταναλωτές, ακόμη και με λιγότερα λεφτά στην τσέπη, συνεχίζουν να στρέφονται στο σνακ ως μια προσιτή απόλαυση για να διευκολύνουν ή να επιβραβεύσουν τις απαιτήσεις της καθημερινής ζωής.

    Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι το εμπορικό σήμα 7 Days, που ξεκίνησε από την Ελλάδα και πλέον ταξιδεύει σε δεκάδες αγορές, αποτελεί το "βαρύ χαρτί" της Mondelēz Ελλάς. Με αποτίμηση 188,3 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2024, αντιστοιχεί στο 58% του συνολικού ενεργητικού της εταιρείας!

    Η διοίκηση το αξιολογεί ως άυλο στοιχείο απεριόριστης ωφέλιμης ζωής – δηλαδή με προοπτική να παράγει ταμειακές εισροές για αόριστο χρονικό διάστημα. Μάλιστα, η ανεξάρτητη αποτίμηση που έγινε στο τέλος του έτους δεν βρήκε καμία ένδειξη απομείωσης.

    Η ανθεκτικότητα σε αριθμούς

    Σύμφωνα με τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις, η Mondelēz Ελλάς κατέγραψε το 2024 κύκλο εργασιών 249,4 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 4,9% σε σχέση με τα 262,3 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης, που εξηγείται κυρίως από την πώληση της δραστηριότητας τσίχλας στην Perfetti Van Melle, καθώς αντιπροσώπευε το 7% των εσόδων. Αν αφαιρέσει κανείς αυτόν τον παράγοντα, το core business της εταιρείας παρουσιάζει αξιοσημείωτη σταθερότητα.

    Παρόλα αυτά, τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφτασαν τα 13,95 εκατ. ευρώ, έναντι 13,83 εκατ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας οριακή άνοδο 0,9%. Η καθαρή κερδοφορία διαμορφώθηκε στο 5,6% του τζίρου, βελτιωμένη από το 5,3% του προηγούμενου έτους.

    Το μικτό περιθώριο κέρδους ανέβηκε στο 19,6% από 18,3% πέρυσι, παρά το γεγονός ότι το κακάο – πρώτη ύλη στρατηγικής σημασίας – εκτοξεύτηκε σε ιστορικά υψηλές τιμές λόγω κλιματικών και γεωπολιτικών παραγόντων.

    Τα αποτελέσματα προ τόκων και φόρων (EBIT) διαμορφώθηκαν σε 16,05 εκατ. ευρώ, μειωμένα από 16,78 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ το αποτέλεσμα προ φόρων ανήλθε σε 17,8 εκατ. ευρώ έναντι 17,9 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

    Μερισματική γενναιοδωρία

    Η διοίκηση προχώρησε μάλιστα σε μια ισχυρή μερισματική πολιτική, προτείνοντας στη Γενική Συνέλευση διανομή 12,98 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί περίπου στο 93% των καθαρών κερδών.

    Σημειώνεται ότι για τα κέρδη του 2023, όταν η εταιρεία είχε προχωρήσει στην εξαγορά του εμπορικού κλάδου της Mondelēz Eλλάς Snacks Production και της ενσωμάτωσης των προϊόντων της (7Days, Molto Chips κλπ) στο portfolio της, είχαν διανεμηθεί 13,14 εκατ. ευρώ, έναντι μόλις 3,2 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά.

    Η "τέλεια καταιγίδα" στο κακάο

    Η διεθνής εικόνα όμως δεν αφήνει κανέναν ανεπηρέαστο. Το κακάο και η ζάχαρη βρέθηκαν στη δίνη μιας τεράστιας κρίσης. Δυσμενείς καιρικές συνθήκες στη Δυτική Αφρική, ασθένειες καλλιεργειών, περιορισμένα αποθέματα και έλλειψη εργατικών χεριών δημιούργησαν σοβαρές ελλείψεις. Σε αυτά προστέθηκαν ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και οι αμερικανικοί δασμοί στις αρχές του 2025, που αναμένεται να έχουν μακροχρόνιο αντίκτυπο στο παγκόσμιο εμπόριο.

    Για τη Mondelēz Ελλάς, που στηρίζεται σε προϊόντα σοκολάτας και μπισκότων, το ρίσκο είναι προφανές.

    Πάντως, ο CFO του ομίλου, Luca Zaramella, σε πρόσφατο συνέδριο της Barclays, ανέφερε ότι το κόστος του κακάο θα μειωθεί το 2026. "Βλέπουμε ήδη σημάδια βελτίωσης στην προσφορά κακάο στη Δυτική Αφρική, ενώ η ζήτηση μειώθηκε κατά 7-8%. Αυτό μας κάνει να πιστεύουμε ότι επίκειται πλεόνασμα στην αγορά και οι τιμές θα αποκλιμακωθούν".

    Σε κάθε περίπτωση, ο όμιλος σε διεθνές επίπεδο χρησιμοποιεί στρατηγικές αντιστάθμισης κινδύνου (hedging), ώστε να περιορίζει τις αυξήσεις στο κόστος πρώτων υλών.

    Η επανάσταση του υγιεινού snacking

    Όμως οι προκλήσεις δεν είναι μόνο στο μέτωπο του κόστους. Η αγορά τροφίμων μεταμορφώνεται ταχύτατα υπό την πίεση των αλλαγών στις καταναλωτικές συνήθειες.

    Τα στοιχεία της παγκόσμιας έρευνας State of Snacking 2024 της Mondelēz International είναι αποκαλυπτικά: το 96% των καταναλωτών παγκοσμίως λειτουργεί βάσει ενσυνείδητης κατανάλωσης, ενώ το 79% απολαμβάνει περισσότερο τα σνακ όταν τα καταναλώνει συνειδητά. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 81% των καταναλωτών χρησιμοποιεί τα σνακ ως τρόπο προσωπικής χαλάρωσης – ποσοστό αυξημένο κατά 9% από το 2023.

    Ωστόσο, η αναζήτηση ισορροπίας μεταξύ απόλαυσης και ευεξίας γίνεται όλο και πιο έντονη. Το 69% των καταναλωτών παγκοσμίως αναζητά σνακ ελεγχόμενης μερίδας, ενώ το 81% επικεντρώνεται στην εμπειρία που προσφέρει το σνακ στις αισθήσεις (γεύση και υφή). Παράλληλα, το 76% των καταναλωτών δίνει έμφαση στην απόλαυση παρά στα συστατικά όταν επιλέγει ένα σνακ.

    Ταυτόχρονα, παρατηρείται έντονη στροφή προς πιο υγιεινά και "καθαρά" προϊόντα. Σνακ χωρίς ζάχαρη, χαμηλών θερμίδων, με λιγότερα συντηρητικά και πιο φυσικά συστατικά. Για την κατηγορία σοκολάτας και γλυκισμάτων, αυτό συνιστά υπαρξιακή πρόκληση.

    "Οι καταναλωτές κάνουν πιο συνειδητοποιημένες επιλογές ως προς τον τρόπο που απολαμβάνουν τα αγαπημένα τους snacks", επισημαίνει η Melissa Davies, Senior Manager Global Insights της Mondelez International. "Οι μικρότερες μερίδες αποτελούν ένα τρόπο για τους ανθρώπους να απολαύσουν τις αγαπημένες τους λιχουδιές χωρίς υπερβολή".

    Η Mondelēz Ελλάς δείχνει να κατανοεί τη δυναμική αυτή. Στο πρακτικό του ΔΣ επισημαίνεται ότι η εταιρεία μελετά τις τάσεις αυτές της αγοράς ώστε να προσαρμοσθεί στις αλλαγές των διατροφικών συνηθειών των καταναλωτών και να εντάξει στην παραγωγική της διαδικασία πιο υγιεινά προϊόντα χωρίς ζάχαρη και με χαμηλές θερμίδες.

    Κεφαλαιακή ισχύς και διαχείριση ρίσκου

    Η εταιρεία διατηρεί ισχυρή κεφαλαιακή βάση: καθαρή θέση 237,8 εκατ. ευρώ, μηδενικό τραπεζικό δανεισμό και διαθέσιμα σχεδόν 24 εκατ. ευρώ, αν και οι εμπορικές απαιτήσεις αυξήθηκαν σε 69,7 εκατ. ευρώ από 67,7 εκατ. ευρώ, ενώ οι εμπορικές υποχρεώσεις παρουσίασαν σημαντική αύξηση σε 70,95 εκατ. ευρώ από 56,20 εκατ. ευρώ.

    Σημαντική εξέλιξη αποτέλεσε η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 30 εκατ. ευρώ μέσω ακύρωσης ίσου αριθμού μετοχών. Το μετοχικό κεφάλαιο διαμορφώθηκε σε 207,9 εκατ. ευρώ.

    Παράλληλα, η εταιρεία αναδιάρθρωσε το χαρτοφυλάκιο των ακινήτων της, μεταφέροντας μέρος του ακινήτου της Μεταμόρφωσης (αξίας 3,23 εκατ. ευρώ) σε επενδυτική ακίνητη περιουσία για ενοικίαση.

    Το προσωπικό παραμένει σταθερό στα 325 άτομα, με το συνολικό κόστος μισθοδοσίας να αυξάνεται κατά 3,9% στα 13,46 εκατ. ευρώ. Οι ενδοομιλικές συναλλαγές αποτελούν σημαντικό κομμάτι της δραστηριότητας, με αγορές από συνδεδεμένα μέρη 215,96 εκατ. ευρώ και πωλήσεις προς αυτά 20,01 εκατ. ευρώ.

    Αυτή η… κολόνια κρατάει χρόνια

    Την ίδια ώρα η Mondelēz Ελλάς συνεχίζει να έχει ανοιχτές υποθέσεις με το ελληνικό Δημόσιο. Η υπόθεση ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2012, όταν η τότε Kraft Foods Hellas (μετονομάστηκε Mondelez το 2013) δέχτηκε πρόστιμο 1,277 εκατ. ευρώ για παραβάσεις στον νόμο περί ενδοομιλικών συναλλαγών (Transfer Pricing), μετά από έλεγχο στην Cadbury Ελλάς το 2008. Υπενθυμίζεται ότι η Cadbury Ελλάς απορροφήθηκε από την Kraft Foods ΕΛΛΑΣ ΑΕ το 2010, αναλαμβάνοντας τις υποχρεώσεις της.

    Η εταιρεία προσέφυγε δικαστικά και κέρδισε πρωτόδικα την υπόθεση, αλλά το Δημόσιο άσκησε έφεση. Έτσι, 13 χρόνια μετά, η υπόθεση παραμένει εκκρεμής στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

    "Για το λόγο αυτό κρίθηκε αναγκαίος ο σχηματισμός προβλέψεως και το ποσό αυτό επιβάρυνε τα αποτελέσματα της χρήσης 2012. Από το ανωτέρω το ποσό 255.461 ευρώ έχει πληρωθεί από την εταιρεία διαμορφώνοντας την πρόβλεψη σε 1.021.842 ευρώ", σημειώνει η Mondelēz Ελλάς στις χρηματοοικονομικές της καταστάσεις.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ