Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 19-Σεπ-2025 13:56

    Η Γερμανία εξετάζει τρόπους για να αποκλείσει τη Γαλλία από το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών

    130572656
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Η Γερμανία εξετάζει επιλογές για να προχωρήσει στην ανάπτυξη του μαχητικού αεροσκάφους επόμενης γενιάς χωρίς τη Γαλλία, εάν ο βιομηχανικός εταίρος Dassault Aviation SA συνεχίσει να επιμένει να έχει τον έλεγχο του προγράμματος.

    Αξιωματούχοι του γερμανικού υπουργείου Άμυνας και βουλευτές τηςσυμμαχίας του Φρίντριχ Μερτς βρίσκονται σε συνομιλίες με εκπροσώπους της αεροπορικής βιομηχανίας για να συζητήσουν τρόπους προώθησης του λεγόμενου Future Combat Air System χωρίς τη γαλλική Dassault, σύμφωνα με πηγές που είναι εξοικειωμένες με το θέμα, όπως μεταδίδει το Bloomberg.

    Μία από τις επιλογές που εξετάζονται είναι η αντικατάσταση του γαλλικού κατασκευαστή με νέους εταίρους, για παράδειγμα από το Ηνωμένο Βασίλειο ή τη Σουηδία, ανέφεραν οι πηγές, ζητώντας να μην κατονομαστούν, καθώς οι συζητήσεις είναι εμπιστευτικές. Μια άλλη επιλογή είναι η Γερμανία και η Ισπανία, ως μικρότερος εταίρος, να προχωρήσουν στην ανάπτυξη του μαχητικού αεροσκάφους FCAS χωρίς τη Γαλλία, ανέφεραν.

    Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει ήδη εμπλακεί σε ένα ανταγωνιστικό πρόγραμμα που ονομάζεται GCAP, στο οποίο συμμετέχουν εταιρείες όπως η BAE Systems Plc και η ιταλική Leonardo Spa. Αυτή η συμφωνία θα μπορούσε ενδεχομένως να δυσκολέψει τη συμμετοχή του Ηνωμένου Βασιλείου στην FCAS. Και οποιαδήποτε κίνηση για την επίλυση της διαμάχης ενδέχεται να δυσχεραίνεται από την πολιτική αναταραχή στη Γαλλία.

    Τις τελευταίες εβδομάδες πραγματοποιήθηκαν συνομιλίες στο Βερολίνο με σκοπό την κατάρτιση ενός εναλλακτικού σχεδίου σε περίπτωση που η Dassault δεν υποχωρήσει μέχρι το τέλος του έτους από το αίτημά της να αποκτήσει το 80% του FCAS, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

    Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Άμυνας αρνήθηκε να σχολιάσει. Η Dassault αρνήθηκε ότι σχεδιάζει να αποκτήσει υπερβολικά μεγάλο μερίδιο στο πρόγραμμα, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Eric Trappier να χαρακτηρίζει τις αναφορές ότι απαιτεί το 80% του μετοχικού κεφαλαίου ως "καρικατούρα". 

    Αντ' αυτού, δήλωσε τον Ιούλιο ότι το FCAS απαιτεί έναν "καθορισμένο ηγέτη", ένα καθήκον που η Dassault θα μπορούσε να εκπληρώσει, καθώς η εταιρεία διαθέτει αποδεδειγμένη εμπειρογνωμοσύνη με το μαχητικό αεροσκάφος Rafale.

    Ο Μερτς συζήτησε το FCAS σε συνάντηση με τον Ισπανό πρωθυπουργό Πέδρο Σάντσεθ στη Μαδρίτη την Πέμπτη το βράδυ. Κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου, ο Μερτς επισήμανε την ανάγκη το πρόγραμμα να προχωρήσει άμεσα.

    "Και οι δύο συζητάμε με τη γαλλική κυβέρνηση και θέλουμε μια λύση το συντομότερο δυνατό", δήλωσε στους δημοσιογράφους. "Και οι δύο γνωρίζουμε ότι χρειαζόμαστε ένα τέτοιο έργο. Αλλά τα πράγματα δεν μπορούν να συνεχίσουν όπως είναι τώρα", συμπλήρωσε.

    Ο Σάντσεθ επισήμανε τις υφιστάμενες συμφωνίες που πρέπει να τηρήσουν και οι τρεις χώρες, λέγοντας ότι η Ισπανία επιθυμεί το FCAS να υλοποιηθεί υπό τους όρους που είχαν αρχικά συμφωνηθεί από τις τρεις χώρες-εταίρους.

    Ο Μερτς και ο Εμανουέλ Μακρόν συζήτησαν επίσης για το FCAS κατά τη διάρκεια ενός δείπνου τον Ιούλιο, όπου κάλεσαν τους υπουργούς Άμυνας τους να αξιολογήσουν μια "ρεαλιστική προοπτική για περαιτέρω συνεργασία" και να υποβάλουν προτάσεις για επίλυση του ζητήματος έως το τέλος του έτους.

    Η σύγκρουση μεταξύ των εθνικών εταίρων σιγόβραζε για χρόνια και ξέσπασε εκ νέου φέτος, αφού η Dassault διπλασίασε τις προσπάθειές της να αποκτήσει τον έλεγχο του προγράμματος, μια κίνηση που η εταίρος Airbus SE απέρριψε ως αντίθετη προς τις υφιστάμενες συμφωνίες. Η Dassault έφτασε στο σημείο να θέσει υπό αμφισβήτηση ολόκληρη τη συνεργασία, διακινδυνεύοντας ένα κρίσιμο αμυντικό πρόγραμμα σε μια εποχή που η Ευρώπη επιδιώκει έναν πιο ανεξάρτητο ρόλο στον επανεξοπλισμό της ηπείρου.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ