Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 28-Αυγ-2025 07:30

    Οι νικητές και οι χαμένοι στα 30 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου το 2025

    115859273
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

    Η κίνηση στα τριάντα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου το πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφει ένα μωσαϊκό από κερδισμένους και χαμένους, με την Ασία να κρατά σταθερά το κέντρο βάρους του παγκόσμιου εμπορίου. Η Σαγκάη παραμένει αδιαμφισβήτητος ηγέτης με 27,06 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, αυξημένα κατά 6,1% σε σχέση με πέρυσι, ενώ η Σιγκαπούρη σημείωσε ακόμη μεγαλύτερη άνοδο 7,2%, φτάνοντας τα 21,7 εκατομμύρια.

    Το Ningbo-Zhoushan ανέβηκε κατά 9,9% στα 21 εκατομμύρια TEU και η Σενζέν κατέγραψε εντυπωσιακή επίδοση με 17,2 εκατομμύρια TEU και ανάπτυξη 10,8%. Στην πρώτη δεκάδα, τα κινεζικά λιμάνια εμφανίζουν διαδοχικά ποσοστά αύξησης που ξεκινούν από 7,8% για το Κινγκντάο και 8,2% για το Γκουανγκζού, μέχρι 3,5% για το Τιαντζίν, δείχνοντας ότι το δίκτυο παραμένει ισχυρό και πολυκεντρικό. Η Κίνα έχει πλέον επτά λιμάνια στο top-10, μια πρωτοκαθεδρία που καμία άλλη χώρα δεν μπορεί να πλησιάσει.

    Η μεγαλύτερη επιτυχία, όμως, σημειώθηκε στη Μαλαισία, όπου το Tanjung Pelepas παρουσίασε αύξηση 15,4%, φτάνοντας τα 6,87 εκατομμύρια TEU. Η ενίσχυση αυτή συνδέεται άμεσα με τη νέα συνεργασία Gemini, που επέλεξε να κατευθύνει μέρος των δρομολογίων της στο συγκεκριμένο λιμάνι, το οποίο λειτουργεί από κοινού η APMT με την MMC.

    Με αυτή την κίνηση, το Tanjung Pelepas μετατρέπεται σε έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους κόμβους της Νοτιοανατολικής Ασίας. Αντίθετα, το Χονγκ Κονγκ, που πριν μερικές δεκαετίες ήταν το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, καταγράφει νέα υποχώρηση κατά 3,4%, με συνολική διακίνηση 6,53 εκατομμυρίων TEU. Στη λίστα των αρνητικών εξελίξεων μπαίνει και το Σιαμέν, που έπεσε κατά 2,2%, φτάνοντας στα 5,93 εκατομμύρια, ενώ το Καοσιούνγκ στην Ταϊβάν είχε μικρή πτώση 2,2% και υποχώρησε στα 4,51 εκατομμύρια TEU.

    Στην Ευρώπη, η εικόνα είναι πιο συγκρατημένη. Το Ρότερνταμ παραμένει πρώτο με 7,02 εκατομμύρια TEU, οριακά μπροστά από την Αμβέρσα–Μπριζ με 6,91 εκατομμύρια. Το ποσοστό ανόδου στο Ρότερνταμ περιορίστηκε στο 2,9%, ενώ στην Αμβέρσα–Μπριζ ήταν 3,7%. Το Αμβούργο αποτελεί την εξαίρεση, με σημαντική ανάκαμψη 9,3% και διακίνηση 4,2 εκατομμυρίων TEU, μετά από χρόνια φθοράς που είχαν υποβαθμίσει τον ρόλο του. Το αποτέλεσμα αυτό δείχνει ότι το λιμάνι της Γερμανίας μπορεί να ανακτήσει μερίδιο στη Βόρεια Ευρώπη.

    Στην Αμερική, το Λος Άντζελες–Λονγκ Μπιτς διακίνησε 9,7 εκατομμύρια TEU, αυξημένα κατά 7,5% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2024, ενώ η Νέα Υόρκη–Νιου Τζέρσεϊ σημείωσε αύξηση 4,9%, φτάνοντας τα 4,41 εκατομμύρια. Η εικόνα δείχνει ότι τα μεγάλα αμερικανικά λιμάνια παραμένουν σε θετική τροχιά, χωρίς ωστόσο να μπορούν να ακολουθήσουν τα ασιατικά ποσοστά ανάπτυξης.

    Η Ινδία ενισχύεται σταθερά, με το Μούντρα να εκτοξεύεται κατά 27,2% στα 3,89 εκατομμύρια TEU και το Νχάβα Σεβά να αυξάνει κατά 15,2%, στα 3,87 εκατομμύρια, αποτυπώνοντας την τάση μεταφοράς βιομηχανικής παραγωγής προς τη Νότια Ασία.

    Στην Ταϊλάνδη, το Λαμ Τσαμπάνγκ ανέβηκε 10,5%, στα 5,1 εκατομμύρια, ενώ στην Ινδονησία η Τζακάρτα είχε αύξηση 8,3% με 3,9 εκατομμύρια TEU. Στο Βιετνάμ, το Χο Τσι Μινχ ανέβηκε 4,9% και έφτασε τα 4,41 εκατομμύρια, ενώ το Τσάι Μέπ συνεχίζει να καταγράφει διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης σε ετήσια βάση.

    Συνολικά, η πρώτη εικόνα του 2025 δείχνει ότι η παγκόσμια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων αυξάνεται, αλλά με μεγάλες γεωγραφικές ανισορροπίες. Η Κίνα και η Νοτιοανατολική Ασία ενισχύονται περαιτέρω, η Ινδία εμφανίζει εκρηκτική άνοδο, οι ΗΠΑ διατηρούν μέτριους ρυθμούς, ενώ η Ευρώπη κινείται με βραδύτητα.

    Τα λιμάνια-κερδισμένοι είναι το Tanjung Pelepas, η Σενζέν, το Ningbo-Zhoushan, το Αμβούργο και το Μούντρα. Στην αντίθετη πλευρά, το Χονγκ Κονγκ, το Καοσιούνγκ και το Σιαμέν δείχνουν ότι δεν μπορούν να ακολουθήσουν την παγκόσμια άνοδο.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ