Τρίτη, 26-Αυγ-2025 19:26
Κόντρα στο λιμάνι της Τεργέστης Grimaldi vs DFDS

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Το λιμάνι της Τεργέστης, κόμβος-κλειδί για το εμπόριο ανάμεσα στην Ιταλία, την Τουρκία και την Κεντρική Ευρώπη, βρίσκεται στο επίκεντρο μιας σκληρής ναυτιλιακής κόντρας.
Από τη μία, ο ιταλικός όμιλος Grimaldi, με έδρα τη Νάπολη, που τα τελευταία χρόνια έχει επενδύσει σε νέα πλοία και γραμμές. Από την άλλη, η δανέζικη DFDS, που μέχρι πρότινος απολάμβανε ουσιαστικά μονοπωλιακή θέση στη γραμμή Ιταλία–Κωνσταντινούπολη/
Ο Όμιλος Grimaldi, απαντώντας σε δημοσιεύματα που άφηναν αιχμές ότι το ιταλικό κράτος "πίεσε" για να βρεθεί χώρος στα δικά της πλοία, τονίζει ότι η πραγματικότητα είναι διαφορετική. "Η εταιρεία έφερε ανταγωνισμό εκεί όπου υπήρχε κενό". Με την είσοδό της στην Τεργέστη, σπάει ένα καθεστώς που είχε παγιώσει η DFDS, ελέγχοντας σχεδόν αποκλειστικά τη διαδρομή με την Τουρκία.
Η Alternative RoRo, που παλιότερα λειτουργούσε στη γραμμή, είχε εξαγοραστεί από τη DFDS, ενώ η Ulusoy περιοριζόταν στο λιμάνι του Τσεσμέ, μακριά από την Κωνσταντινούπολη. Έτσι, στην πράξη, ολόκληρη η ροή φορτίων προς την Τουρκία περνούσε μέσα από τα χέρια της DFDS.
Ο ιταλικός όμιλος καταγγέλλει ότι το μονοπώλιο αυτό δεν ήταν τυχαίο αλλά χτίστηκε με κινήσεις που θυμίζουν μη-ανταγωνιστικές πρακτικές, όπως εξαγορές σε τιμές πάνω από την αγορά και απόκτηση τουρκικών εταιρειών logistics, όπως η Ekol, ώστε να εμποδιστούν συνεργασίες με άλλους παίκτες.
Παρά την ανάπτυξη νέων γραμμών, η συνολική αγορά Ιταλίας–Τουρκίας αυξήθηκε μόλις 5%. Ο Grimaldi επισημαίνει ότι η DFDS, αν και διαθέτει δικό της τερματικό στην Τεργέστη, αφήνει μεγάλες υποδομές ανεκμετάλλευτες και στρέφεται στο τερματικό PLT, δημιουργώντας συνωστισμό και καθυστερήσεις. Τις καθυστερήσεις αυτές, μάλιστα, επιχειρεί να τις φορτώσει στον ανταγωνιστή της.
Τα εμπόδια δεν απέτρεψαν τον όμιλο Grimaldi να κατακτήσει μέσα σε λίγους μήνες το 45% της αγοράς Ιταλίας–Κωνσταντινούπολης/
Όμως η διαμάχη στην Τεργέστη δεν είναι μόνο εμπορική. Αποτυπώνει δύο διαφορετικές φιλοσοφίες:
Η DFDS που επένδυσε στην αποκλειστικότητα και στην αποτροπή ανταγωνισμού.
Η Grimaldi που έφερε νέο στόλο, χαμηλότερες τιμές και περιβαλλοντική αποδοτικότητα, επιτρέποντας στους πελάτες περισσότερες επιλογές.
Το 2024, η Grimaldi είχε ήδη 40% μερίδιο στη γραμμή Ιταλία–Τουρκία, με φορτία που μέχρι τότε χειριζόταν η DFDS. Το 2025 το μερίδιο αυτό ενισχύθηκε, ενώ οι οικονομικές επιδόσεις της DFDS παρουσίασαν πτώση 90 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο. Η αποτίμηση goodwill της δανέζικης εταιρείας, περίπου 1,3 δισ. ευρώ, κινδυνεύει με υποτίμηση που θα μπορούσε να μετατραπεί σε ζημιά ενός δισ. μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Η κόντρα στο λιμάνι της Τεργέστης είναι κάτι παραπάνω από μια διαμάχη δύο ναυτιλιακών κολοσσών. Είναι μια δοκιμασία για το ίδιο το μοντέλο των ευρωπαϊκών λιμανιών: θα μείνουν κλειστά στα μονοπώλια ή θα ανοίξουν τον δρόμο στον ανταγωνισμό που ενισχύει την οικονομία και μειώνει το κόστος για τον τελικό καταναλωτή;
Ο Όμιλος Grimaldi δείχνει ότι η δεύτερη επιλογή είναι εφικτή – και ήδη κερδίζει έδαφος.