Κυριακή, 25-Μαϊ-2025 08:08
Εμφιαλωμένο νερό: "Δίψα" για επενδύσεις και ανατροπές στα μερίδια

της Ξανθής Γούναρη
Από την τριανδρία των Σπύρου Θεοδωρόπουλου, Απόστολου Ταμβακάκη και Νίκου Καραμούζη μέχρι τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο, την ακτοπλοϊκή εταιρεία Attica Group, τον Δημήτρη Γρίβα, ιδρυτή της αλυσίδας Κουλουράδες, και τον δήμο Αμυνταίου, το νερό αποτελεί το next big thing στο ελληνικό επενδυτικό στερέωμα.
Αν και πρόκειται για αγορά πολύ "σφικτή", καθώς 6 επιχειρήσεις μαζί με την ιδιωτική ετικέτα κατέχουν μερίδιο πάνω από 78% στο κανάλι των σούπερ-μάρκετ, με κυρίαρχες μακράν τις γιαννιώτικες Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων με το brand Βίκος και Χήτος με το σήμα Ζαγόρι, η "δίψα" για new entries και νέες επενδύσεις συνεχίζει να είναι μεγάλη.
Βέβαια στην αχανή αγορά του νερού, που υπολογίζεται σε 1,3 με 1,5 δισ. ευρώ ετησίως, δεν είναι όλα τα εγχειρήματα επιτυχημένα. Για παράδειγμα, η απόπειρα της Attica Group να αποκτήσει πλειοψηφικό πακέτο στην κρητική εταιρεία εμφιάλωσης νερού ΕΤΑΝΑΠ-Σαμαριά δεν τελεσφόρησε, καθώς δύο εκ των μεγαλομετόχων της εταιρείας, η Τράπεζα Χανίων και ο πρόεδρος της ΕΤΑΝΑΠ, Μ. Αποστολάκης, που αθροιστικά ελέγχουν το 42%, δεν έκαναν δεκτή την προσφορά των 10 ευρώ ανά μετοχή που πρόσφερε ο ακτοπλοϊκός όμιλος. Υπενθυμίζεται ότι η Attica Group μετά την απορρόφηση της ΑΝΕΚ βρέθηκε να κατέχει το 31,9% της ΕΤΑΝΑΠ και προχώρησε στην πρόταση εξαγοράς, με στόχο να αποκτήσει τουλάχιστον το 51%.
Σε ό,τι αφορά την πορεία της αγοράς εμφιαλωμένου νερού εφέτος, το πρόσημο για τους πρώτους τέσσερις μήνες (στοιχεία μέχρι 27 Απριλίου) είναι θετικό, σύμφωνα με στοιχεία αγοράς που έχει στη διάθεσή του το Capital.
Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις σε όγκο στα σούπερ-μάρκετ, συμπεριλαμβανομένης της Lidl, ανήλθαν την περίοδο αναφοράς σε 173,55 εκατομμύρια λίτρα, ενισχυμένες κατά 5,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2024, ή +9,5 εκατομμύρια λίτρα.
Ωστόσο ο μήνας Απρίλιος χάλασε τη χαρά των επιχειρήσεων, καθώς η αγορά "γύρισε", παρότι συμπεριελάμβανε την πασχαλινή περίοδο, οπότε παραδοσιακά οι καταναλώσεις αυξάνονται. Συγκεκριμένα ο Απρίλιος κινήθηκε πτωτικά στο -0,4%, με τις περισσότερες εταιρείες να έχουν απώλειες (Βίκος -5%, Ζαγόρι -10,6%, Πηγές Κωστηλάτας -11,8%), ενώ σημαντικές απώλειες υπέστη και η ιδιωτική ετικέτα (-8%).
Έχοντας χαλυβδώσει την κυριαρχία της στην αγορά του φυσικού μεταλλικού νερού ήδη από πέρυσι, η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων της οικογένειας Σεπετά, γνωστή με το εμπορικό σήμα Βίκος, συνεχίζει να διατηρεί την πρωτιά.
Το μερίδιο της Βίκος σε όγκο πωλήσεων ανήλθε το πρώτο τετράμηνο σε 21,5% (37,3 εκατομμύρια λίτρα ή +652 χιλιάδες λίτρα), αυξάνοντας μάλιστα τη διαφορά από το Ζαγόρι, το σήμα της Χήτος ΑΒΕΕ, της έτερης γιαννιώτικης εταιρείας που επίσης διαθέτει ηγετικά μερίδια στο εμφιαλωμένο νερό. Συγκεκριμένα το Ζαγόρι είχε απώλειες σε όγκο -6,4% και έχασε 2,1 μονάδες σε μερίδιο (16,5%).
Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι το μερίδιο των εμφιαλωμένων νερών ιδιωτικής ετικέτας (Private Label - PL) υποχώρησε στο κανάλι των σούπερ-μάρκετ, καθώς από 39 εκατομμύρια λίτρα το πρώτο τετράμηνο του 2024, εφέτος ο όγκος πωλήσεων μειώθηκε στα 37,1 εκατομμύρια λίτρα (-4,8%).
Το εμφιαλωμένο νερό ιδιωτικής ετικέτας παράγεται κυρίως από τις δύο μεγάλες εταιρείες, Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων και Χήτος για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ-μάρκετ.
Η ανάπτυξη στην αγορά το εξεταζόμενο διάστημα έρχεται κυρίως από Κορπή και Θεόνη, που κερδίζουν μέρος των όγκων που είχαν χάσει πέρυσι, λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν στην παραγωγή.
Πιο αναλυτικά, από τα 9,5 εκατομμύρια επιπλέον λίτρα της αγοράς από τις αρχές Ιανουαρίου μέχρι τα τέλη Απριλίου, τα 5,7 εκατομμύρια λίτρα έρχονται από το Κορπή και τα 4,47 εκατομμύρια λίτρα από το Θεόνη.
Ας σημειωθεί ότι πάνω από 1,5 εκατ. ευρώ κόστισε η κακοκαιρία "Daniel" στην A.H.B. Group του Ελληνοαμερικανού Δημήτρη Τσέλιου, γνωστή από το εμφιαλωμένο νερό Θεόνη, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να γκρεμίσει το βαρύ επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, ύψους 20 εκατ. ευρώ και χωρίς το σήμα να χάσει τη θέση του στο top 3 των επώνυμων εμφιαλωμένων νερών.
Το Θεόνη καταγράφει μερίδιο 9,3%, είναι στην τρίτη θέση, ενώ έχει σημαντική ανάπτυξη (+38,1%).
Για το σήμα Κορπή της Nestle το μερίδιο διαμορφώθηκε στο 4%, με αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 480,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, ενώ το 2023 το Κορπή είχε πωλήσεις 34,73 εκατομμυρίων λίτρων, στη διάρκεια του 2024 έκανε βουτιά στα 22,11 εκατομμύρια λίτρα, λόγω της διακοπής λειτουργίας του εργοστασίου, και πλέον βρίσκεται σε στάδιο ανάκαμψης.
Στην 5η θέση έχει πλασαριστεί πλέον το νερό ΔΙΟΣ προσπερνώντας την εταιρεία Πηγές Κωστηλάτα (Eurowaterland). Υπενθυμίζεται ότι νερό ΔΙΟΣ, όπως και το νερό με το σήμα "Σέλι" παράγονται από την εταιρεία Σ. Μεντεκίδης Α.Ε., την οποία εξαγόρασαν κατά πλειοψηφία οι Σπύρος Θεοδωρόπουλος, Νικόλαος Καραμούζης και Απόστολος Ταμβακάκης. Το νερό ΔΙΟΣ στο τετράμηνο εφέτος αναπτύσσεται κατά +10,9% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.
Αντίθετα οι Πηγές Κωστηλάτας έχουν σημαντική πτώση –πάνω από 15% στο τετράμηνο– και πλέον βρίσκονται στην 6η θέση του top 10 των επώνυμων εμφιαλωμένων νερών.
Με διευθύνοντα σύμβουλο τον Περικλή Κατριβάνο, πρώην διευθυντή πωλήσεων της Χήτος ΑΒΕΕ (Ζαγόρι), η εταιρεία Νερά Πηγών Γράμμου της εφοπλιστικής οικογένειας Τσάκου κατάφερε μέσα στους πρώτους μήνες λειτουργίας της να έχει μερίδιο στα σούπερ-μάρκετ ανάλογο με το νερό Αύρα της Coca Cola 3E.
Το 2024, ουσιαστικά την πρώτη χρονιά παρουσίας της στην αγορά, η εταιρεία με το σήμα Arrena πούλησε 6,64 εκατομμύρια λίτρα, ενώ το μερίδιό της τον περασμένο Απρίλο ανήλθε σε 1,1%.
Διαβάστε ακόμη: