Τετάρτη, 16-Νοε-2022 16:02
Καλάθι του νοικοκυριού: Πόσα προϊόντα αυξήθηκαν, πόσα μειώθηκαν, πόσα έμειναν σταθερά
Του Γιώργου Λαμπίρη
Σταθερές παρέμειναν οι τιμές για περισσότερα από 2/3 προϊόντα (το 69%) από τα συνολικά 816 που περιλαμβάνονται στο καλάθι του νοικοκυριού των ελληνικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου ανάπτυξης, αυτό που προκύπτει είναι ότι από τα συγκεκριμένα 816 προϊόντα, τα 75 – ποσοστό 9% - κινήθηκαν με αύξηση τιμής στο διάστημα αναφοράς, τα 186 – ποσοστό 22% - παρουσίασαν μείωση και τα 555 – ποσοστό 69% - παρέμειναν σταθερά.
Όπως προκύπτει επομένως από τα ίδια στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης το σύνολο των αλυσίδων του οργανωμένου λιανεμπορίου σε μεσοσταθμική βάση διατήρησαν σταθερές τις τιμές στα προϊόντα. Σήμερα μάλιστα αναμένεται να ανακοινωθεί και ποια από τις αλυσίδες που συμμετέχουν στο μέτρο είχε το φθηνότερο καλάθι κατά την εβδομάδα που πέρασε, ενώ αύριο ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, πρόκειται να επισκεφθεί τη συγκεκριμένη αλυσίδα.
Το ενδιαφέρον πλέον είναι ότι στο "καλάθι” έχουν ενταχθεί εκτός από τις δύο μεγάλες πλατφόρμες, efood και Wolt, και ορισμένες περιφερειακές αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως η εκπτωτική αλυσίδα της οικογένειας Γούλα, Discount Markt, η οποία διατηρεί δραστηριότητα κυρίως από τη Θεσσαλία και προς τη βόρεια Ελλάδα, η Πίτσιας με έδρα την Κατερίνη (τζίρος 32 εκατ. ευρώ) αλλά και δύο αλυσίδες της Κρήτης η Χαλκιαδάκης, όπου διατηρεί ποσοστό πλειοψηφίας ο Σκλαβενίτης με 60% αλλά και ο ΣΥΝΚΑ Χανίων (τζίρος 190 εκατομμύρια ευρώ), ο οποίος πλέον έχει δημιουργήσει κοινή εταιρεία λιανικής με τον Μασούτη. Στις νέες προσθήκες είναι και το ηλεκτρονικό κατάστημα e-fresh.
Πηγές κοντά σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ αναφέρουν ότι εκ των πραγμάτων το καλάθι εντείνει τον ανταγωνισμό μεταξύ των αλυσίδων. Σε ό,τι αφορά ωστόσο τη διακύμανση των τιμών στα προϊόντα εκτός καλαθιού, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται σε προϊόντα όπως είναι η φέτα ή και σε άλλα αγαθά πρώτης ανάγκης. Παρόλ’ αυτά δημιουργήθηκε ανταγωνισμός μεταξύ των βιομηχανιών για να ενταχθούν στο καλάθι μέσω προσφορών που κάνουν προς τις αλυσίδες.
Προσεχώς μάλιστα αναμένεται ότι θα ενταχθούν σε αυτό και νέες μικρότερες αλυσίδες, οι οποίες αυτή την περίοδο βρίσκονται σε συζητήσεις για να προχωρήσουν προς αυτή την κατεύθυνση παρά το γεγονός ότι βάσει της ψηφισθείσας τροπολογίας του υπουργείου Ανάπτυξης δεν υποχρεούνται να το κάνουν καθότι η υποχρέωση αφορά τις επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 90 εκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο το κίνητρο για κάθε επιχείρηση σούπερ μάρκετ – ακόμα και για τις μικρότερες και τοπικού χαρακτήρα αλυσίδες – είναι ισχυρό, δεδομένου ότι θεωρείται πλέον συγκριτικό πλεονέκτημα η ύπαρξη λίστας καλαθιού και σε κάθε περίπτωση τους προσφέρει προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών τους.