Συνεχης ενημερωση

Οκτώ χρόνια πέρασαν από το τραγικό συμβάν. Στις 17 Ιουλίου 2014 ένα Μπόινγκ 777 των Μαλαισιανών Αερογραμμών είχε απογειωθεί από το διεθνές αεροδρόμιο Σίπχολ του Άμστερνταμ με προορισμό την Κουάλα Λουμπούρ, αλλά κατέπεσε και συνετρίβη υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες στην Ανατολική Ουκρανία, παρασύροντας στον θάνατο τους 298 επιβαίνοντες. Η μοιραία πτήση MH17 για την πρωτεύουσα της Μαλαισίας δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.
Έκτοτε κανείς δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για την πτώση του αεροσκάφους. Ορισμένες χώρες, μεταξύ αυτών η Ολλανδία και η Αυστραλία, είχαν ζητήσει να επιληφθεί της υπόθεσης διεθνές δικαστήριο, κατά προτίμηση υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών. Όμως αυτό δεν συνέβη, καθώς το ρωσικό βέτο στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ θα εμπόδιζε μία ουσιαστική συζήτηση. Τελικά η ολλανδική κυβέρνηση αποφάσισε να παραπέμψει το ζήτημα σε εθνικό δικαστήριο, επικαλούμενη την εθνική νομοθεσία της, καθώς τα περισσότερα θύματα (193) ήταν Ολλανδοί πολίτες.
Τα ίχνη οδηγούν στη Ρωσία
Σε μία πρώτη προσπάθεια να δώσει απαντήσεις, μία ομάδα ερευνητών (JIT) με τη συμμετοχή πέντε χωρών (Ολλανδία, Βέλγιο, Μαλαισία, Αυστραλία και Ουκρανία) απεφάνθη ότι το αεροπλάνο είχε δεχθεί επίθεση με αντιαεροπορικό πύραυλο BUK, σοβιετικής κατασκευής, από το κομμάτι της περιοχής του Ντονμπάς που ήδη εκείνη την εποχή βρισκόταν υπό τον έλεγχο φιλορώσων αυτονομιστών. Εικάζεται ότι το αντιαεροπορικό σύστημα Buk είχε μεταφερθεί στην περιοχή από τη Ρωσία, όπου και επέστρεψε μετά την επίθεση στο Μπόινγκ των Μαλαισιανών Αερογραμμών.
Εκπρόσωπος της ομάδας JIT δηλώνει ότι οι έρευνες βασίστηκαν κυρίως σε καταθέσεις μαρτύρων που είχαν παρακολουθήσει την εκτόξευση του πυραύλου. Αξιοποιήθηκαν επίσης ευρήματα, όπως κάποια υπολείμματα του πυραύλου, αλλά και του αεροσκάφους, δορυφορικές λήψεις, καθώς και φωτογραφίες ή βιντεοσκοπημένα στιγμιότυπα από τη μεταφορά του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος στην περιοχή του Ντονμπάς. Επιπλέον, είχαν καταγραφεί τηλεφωνικές συνομιλίες μεταξύ των υπόπτων, τις οποίες εν μέρει δημοσίευσε η ερευνητική ομάδα.
Η αρχή της δίκης και η ακροαματική διαδικασία
Η δίκη στο δικαστήριο της Χάγης άρχισε στις 9 Μαρτίου 2020. Λόγω αυξημένου ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης, οι συνεδριάσεις μεταφέρθηκαν σε μεγαλύτερη αίθουσα κοντά στο αεροδρόμιο του Σίπχολ και μεταδίδονται ζωντανά μέσω διαδικτύου. Το εδώλιο παραμένει άδειο, καθώς η Ρωσία δεν εκδίδει πολίτες της, ενώ εικάζεται ότι ο μοναδικός Ουκρανός κατηγορούμενος έχει αποκτήσει επίσης ρωσικό διαβατήριο. Μόνο ένας από τους κατηγορούμενους, ο Ρώσος Όλεγκ Πουλάτοφ, εκπροσωπείται από τους δικηγόρους του στο δικαστήριο. Ο ίδιος δηλώνει αθώος, αλλά οι μαγνητοφωνημένες τηλεφωνικές συνομιλίες, που έχουν μεταδοθεί από ολλανδικά μέσα ενημέρωσης, μάλλον επιβαρύνουν τη θέση του.
Εικάζεται ότι η απόφαση του δικαστηρίου θα είναι καταδικαστική. Η Εισαγγελία έχει προσκομίσει στοιχεία που, αν μη τι άλλο, αποδεικνύουν τη συμμετοχή τους στη μεταφορά του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος στην Ουκρανία. Το Κρεμλίνο αποποιείται κάθε ευθύνη για το συμβάν. Στο παρελθόν οι ρωσικές αρχές, με τη βοήθεια των κρατικών ΜΜΕ, είχαν παρουσιάσει διάφορες και μάλλον αντιφατικές μεταξύ τους εκδοχές για την τραγική κατάληξη της πτήσης MH17.
Προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Δεν θα είναι η τελευταία δικαστική αντιπαράθεση για το τραγικό συμβάν. Συνολικά 380 συγγενείς θυμάτων της πτήσης MH17 συμμετέχουν σε δύο ομαδικές προσφυγές στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο. Ζητούν να αποζημιωθούν με τουλάχιστον 6,4 εκατομμύρια ευρώ για κάθε ένα από τα θύματα. Συνήγορός τους, σε μία από τις προσφυγές, είναι ο Αμερικανός Τζέρυ Σκίνερ, που έγινε γνωστός από αντίστοιχη δίκη για την αεροπορική τραγωδία στο Λόκερμπι της Σκωτίας το 1988. Βέβαια η Ρωσία αποχώρησε από το Συμβούλιο της Ευρώπης τον Μάρτιο και κατά συνέπεια δεν αναγνωρίζει τη δικαιοδοσία του Στρασβούργου, αλλά αυτό προφανώς δεν ισχύει για υποθέσεις που είχαν αρχίσει να εκδικάζονται πριν από τον Μάρτιο.
Επιπλέον, τον Μάρτιο η Αυστραλία και η Ολλανδία προσέφυγαν από κοινού για την ίδια υπόθεση κατά της Ρωσίας στον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). Δεν λείπουν όμως και οι προσφυγές εναντίον της Ουκρανίας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Τέσσερις ενάγοντες θεωρούν την κυβέρνηση του Κιέβου συνυπεύθυνη, διότι, όπως υποστηρίζουν, δεν είχε απαγορεύσει τις πτήσεις στον εναέριο χώρο των "διαμφισβητούμενων περιοχών" στην Ανατολική Ουκρανία. Στην πραγματικότητα οι πτήσεις είχαν απαγορευθεί, αλλά μόνο για ύψος μέχρι 8.000 μέτρα.Το γεγονός ότι η Ρωσία απαγόρευσε τις πτήσεις σε ύψος έως 16.000 μέτρα λίγες ώρες πριν από την πτώση του μοιραίου Μπόινγκ θεωρείται ένδειξη συνενοχής για την αεροπορική τραγωδία.
Μιχαήλ Μπουσούεφ
Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου
Πηγή: Deutsche Welle
-
16:58 Σε ανοδικό momentum η Wall Street με το βλέμμα σε μάκρο και επιτόκια
-
16:42 Στο Κίεβο ο ειδικός απεσταλμένος των ΗΠΑ Κιθ Κέλογκ
-
16:35 Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε τη συγχώνευση ΟΒ Streem - Ορφεύς Βεϊνόγλου
-
16:30 Την Παρασκευή συνεδριάζει το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για την Πολωνία
-
16:25 Κριστίν Λαγκάρντ: Σε καλό σημείο ο πληθωρισμός - Αρνήθηκε να πει ότι ο κύκλος νομισματικής χαλάρωσης έκλεισε
-
16:20 Πολωνοί στρατιωτικοί θα εκπαιδευθούν στην Ουκρανία στην κατάρριψη drones
-
16:17 SEAJETS: Δίπλα στους κατοίκους των νησιών - Δωρεάν ιατρικές εξετάσεις στην Αλόννησο
-
16:16 Γερμανία: Ισλαμιστικό το κίνητρο του δράστη της επίθεσης με μαχαίρι εναντίον δασκάλας στο Έσεν
-
16:07 Φωτιά στο Άλσος Αχαΐας – Μήνυμα από το 112 για εκκένωση
-
15:50 Στουμπ: Ουγγαρία και Σλοβακία "τροφοδοτούν" τη ρωσική εισβολή
-
Το τοπ 5 των νησιών που προτίμησαν φέτος οι Έλληνες για διακοπές
-
Κοινοί λογαριασμοί και καταμερισμός τόκων μεταξύ συνδικαιούχων: Φορολογικές συνέπειες και κίνδυνος άτυπης δωρεάς
-
Η "απελπισμένη" στροφή της Ρωσίας: Ο αγωγός Power of Siberia 2 σηματοδοτεί υποταγή στην Κίνα
-
Το ελληνικό χρέος έως το 2040
-
Το χάσμα μεταξύ τιμής και αξίας θα κλείσει. Ώρα για δράση
-
Δημοσκόπηση Interview: Πόσοι θα ψήφιζαν κόμμα Καρυστιανού, Τσίπρα και Σαμαρά - Το 77% ικανοποιήθηκε λίγο ή καθόλου από τα μέτρα της ΔΕΘ
-
Νέος αναπτυξιακός νόμος: Οι ευκαιρίες για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και η σημασία της σωστής καθοδήγησης
-
Πολωνικά ΜΜΕ: Το αμερικανικό κατασκοπευτικό αεροπλάνο Artemis II έκανε περιπολία στον εναέριο χώρο της Πολωνίας
-
Η νέα ανθρωπογεωγραφία του Αρείου Πάγου: Οι 9 νέοι Αντιπρόεδροι, οι 19 Αρεοπαγίτες και οι 9 Αντεισαγγελείς
-
Με διπλό μήνυμα σήμερα στην Αθήνα ο Αμερικανός κορυφαίος αξιωματούχος της ενέργειας
-
Το ελληνικό χρέος έως το 2040 (122)
-
Έκτακτη σύγκληση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ ζητούν πέντε χώρες μετά τις εξελίξεις στην Πολωνία (45)
-
Οι ΗΠΑ ενέκριναν την πώληση 400 και πλέον πυραύλων αέρος-αέρος στη Φινλανδία (44)
-
Ο Πούτιν κάνει τη Ρωσία όλο και πιο υποτελή στην Κίνα (28)
-
Δημοσκόπηση Interview: Πόσοι θα ψήφιζαν κόμμα Καρυστιανού, Τσίπρα και Σαμαρά - Το 77% ικανοποιήθηκε λίγο ή καθόλου από τα μέτρα της ΔΕΘ (27)
-
Με διπλό μήνυμα σήμερα στην Αθήνα ο Αμερικανός κορυφαίος αξιωματούχος της ενέργειας (24)
-
CNN: Η δολοφονία του Τσάρλι Κερκ προκάλεσε σοκ σε όλο το πολιτικό φάσμα (22)
-
WSJ: Ο Τραμπ τόνισε οργισμένα στον Νετανιάχου ότι η απόφαση για επίθεση στο Κατάρ δεν ήταν "σοφή" (17)
-
Welt για Πολωνία: Πέντε ρωσικά drones πιθανότατα κατευθύνονταν προς βάση του ΝΑΤΟ (11)
-
Αυστρία: Προς απαγόρευση της μαντίλας για κορίτσια κάτω των 14 ετών στα σχολεία (10)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
