Τρίτη, 30-Νοε-2021 14:16
Ρούχα και παπούτσια κέρδισαν το στοίχημα της λιανικής
Του Γιώργου Λαμπίρη
Tη μεγαλύτερη ετήσια μεταβολή στον δείκτη όγκου στο λιανικό εμπόριο κατά τον Σεπτέμβριο του 2021 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020 παρουσιάζουν τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, όπως προκύπτει από στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Συγκεκριμένα ο δείκτης στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης ήταν αυξημένος κατά 26,5% από Σεπτέμβριο σε Σεπτέμβριο, ενώ ακολουθούν αμέσως μετά τα καταστήματα επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού με 20%.
Εξετάζοντας συνολικά την εικόνα του Γενικού Δείκτη Κύκλου Εργασιών κατά τον Σεπτέμβριο του 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2020, κινήθηκε ανοδικά κατά 13,0% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2021 αύξηση 1,1%. Αναλυτικότερα η αύξηση του δείκτη κύκλου εργασιών κατά 13% από τον περσινό στον φετινό Σεπτέμβριο προήλθε κυρίως από την αύξηση κατά 26,1% σε ένδυση και υπόδηση, κατά 19,7% σε καύσιμα και λιπαντικά αυτοκινήτων, κατά 18% σε βιβλία και χαρτικά, κατά 17,2% σε φαρμακευτικά και καλλυντικά και κατά 6,5% σε μεγάλα καταστήματα τροφίμων.
Το ενδιαφέρον είναι ότι συνεχίζουν να παρουσιάζουν ανοδική πορεία τα καταστήματα ειδών διατροφής με αύξηση του δείκτη όγκου λιανικού εμπορίου από τον περσινό Σεπτέμβριο στον φετινό, κατά 5,6% και τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων κατά 3,6%. Επισημαίνουμε τη συγκεκριμένη διάσταση, συνυπολογίζοντας το γεγονός ότι το 2020 ήταν μία χρονιά με έντονη καταναλωτική κίνηση στα καταστήματα πώλησης τροφίμων, λόγω των έκτακτων συνθηκών που έφερε στην αγορά η πανδημία.
Εάν ωστόσο εξετάσει κανείς την εικόνα του φετινού Σεπτεμβρίου με αυτήν του Αυγούστου θα παρατηρήσει ότι οι περισσότερες κατηγορίες κινήθηκαν πτωτικά σε επίπεδο δεικτών όγκου. Συγκεκριμένα, ο κλάδος ένδυσης υπόδησης παρουσιάζει και πάλι την μεγαλύτερη - αρνητική αυτή τη φορά - μεταβολή με ποσοστιαία μείωση του δείκτη όγκου κατά -21,9% τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2021, γεγονός που οφείλεται εν πολλοίς και στην παρέλευση της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα. Ισχυρή ήταν επίσης η μείωση που δέχτηκαν τα πολυκαταστήματα καθώς τον Σεπτέμβριο ο δείκτης όγκου ήταν μειωμένος κατά -20,2% σε σύγκριση με τον Αύγουστο.
Ωστόσο ανοδικά κινήθηκαν τα βιβλία και τα χαρτικά με αύξηση κατά 18,7% καθώς και τα έπιπλα, τα ηλεκτρικά είδη και τα προϊόντα οικιακού εξοπλισμού με 13,6%.
Στην κατάρτιση του δείκτη περιλαμβάνονται 38.444 επιχειρήσεις, με ετήσιο κύκλο εργασιών (στο έτος 2015) ίσο ή μεγαλύτερο των 140.000 ευρώ, από τις οποίες επελέγη και ερευνάται αντιπροσωπευτικό δείγμα μεγέθους 1.674 επιχειρήσεων σε όλη την Ελλάδα.
Επιπλέον, ο Γενικός Δείκτης Όγκου που είναι ο κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές, κατά τον μήνα Σεπτέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Σεπτεμβρίου 2020, παρουσίασε αύξηση κατά 10,1% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Αυγούστου 2021 μείωση κατά 3,1%.
Διαβάστε ακόμα: