Τετάρτη, 27-Απρ-2016 08:50
Ο μύθος της εύρεσης "νέων πόρων" για το Ασφαλιστικό
Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Άνθρακας φαίνεται πως ήταν ο πολυσυζητημένος... "θησαυρός" των νέων πόρων που θα απέτρεπαν τις μειώσεις στις συντάξεις. Το ασφαλιστικό νομοσχέδιο που εγκρίθηκε χθες από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή δεν προβλέπει κανένα νέο τέτοιο πόρο. Αντίθετα προβλέπει περικοπές στις συντάξεις, αλλά και αυξήσεις στις εισφορές.
Δύο μάταια χρόνια αναζήτησης
Από την έκδοση του "προγράμματος της Θεσσαλονίκης" το Σεπτέμβριο του 2014 μέχρι λίγο πριν έλθει στη δημόσια διαβούλευση το ασφαλιστικό νομοσχέδιο την περασμένη εβδομάδα –δηλαδή σχεδόν επί δύο χρόνια-, είχαν βρεθεί κυριολεκτικά στο επίκεντρο της προσοχής του ΣΥΡΙΖΑ σε ό,τι αφορά την πρόταση του για την έξοδο από την κρίση του Ασφαλιστικού.
Εξάλλου, είχε δημιουργηθεί ακόμα και μία Διυπουργική Επιτροπή με στόχο τη διατύπωση συγκεκριμένης πρότασης προς τους θεσμούς ήδη από τα τέλη του 2015.
Ωστόσο, τελικά, καμία πρόταση δεν …συμπεριελήφθηκε στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε την περασμένη Παρασκευή και εγκρίθηκε χθες από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Ο λόγος για τους "νέους πόρους" του ασφαλιστικού συστήματος, τους οποίους θα έβρισκε η κυβέρνηση και έτσι θα απέφευγε –σε συνδυασμό με μία αύξηση στις εισφορές- κάθε μείωση σε κύριες και επικουρικές συντάξεις και γενικότερα σε κάθε ασφαλιστική παροχή.
Μάλιστα, αυτοί οι "νέοι πόροι" οι οποίοι θα εισπράττονταν για λογαριασμό εν γένει του κυοφορούμενου Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης –στον οποία θα ενταχθούν όλα τα ταμεία κύριας ασφάλισης από 1.1.2017- θα αντικαθιστούσαν όλους τους έως τώρα "κοινωνικούς φόρους" τους οποίους απολάμβαναν ορισμένα ταμεία, είτε αυτοί είχαν καταργηθεί από 1.1.2015 βάσει παλιότερων μνημονιακών συμφωνιών (πχ στο Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων), είτε έπρεπε να καταργηθούν μέχρι και του τελευταίου εντός του 2016 βάσει της μνηνονιακής συμφωνίας του Αυγούστου του 2015 (σ.σ. μεταξύ αυτών και το "αγγελιόσημο" για τον ΕΔΟΕΑΠ) .
Τι προβλέπει το τελικό νομοσχέδιο
Κάτι τέτοιο, όμως, ούτε… κατά διάνοια δεν έγινε, δεδομένου πως στο ασφαλιστικό νομοσχέδιο δεν συμπεριλήφθηκαν τα άρθρα 47 και 48 του νομοσχεδίου που είχε έλθει νωρίτερα σε διαβούλευση, σύμφωνα με τα οποία προβλεπόταν:
* η σύσταση Ανώνυμης Εταιρίας Διαχείρισης της Ακίνητης Περιουσίας Ασφαλιστικών Οργανισμών
· Η συγχώνευση της συγχώνευσης της ΕΔΕΚΤ ΕΠΕΥ και της ΑΕΔΑΚ ΑΟ Α.Ε. (Εταιρείας Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων Διευρυμένου Σκοπού Ασφαλιστικών Οργανισμών).
Μάλιστα, σύμφωνα με τα ασφαλιστικό νομοσχέδιο που είχε έλθει σε δημόσια διαβούλευση τα έσοδα από τις παραπάνω εταιρείες θα αποτελούσαν ένα από τους "πρόσθετους πόρους" του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) από την 1η Ιανουαρίου του 2017.
Όχι μόνο αυτό, αλλά όπως στο νομοσχέδιο που ήλθε σε δημόσια διαβούλευση, έτσι και στο νομοσχέδιο που τελικώς κατατέθηκε στη Βουλή και ενεκρίθη από την αρμόδια επιτροπή εξαιρούνται από τους "πρόσθετους πόρους" του ΕΦΚΑ ακόμα και τα έσοδα που προέρχονται από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας που έχει ενταχθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, κόντρα σε κάθε έως τώρα λογική που είχε εκφράσει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Συγκεκριμένα στο άρθρο 49 αναφέρεται πως:
"Στους πόρους του ΕΦΚΑ από 1-1-2017 συμπεριλαμβάνονται οι εξής:
1. Τα ποσά των επιβληθέντων των προστίμων (…) με εξαίρεση το ποσοστό 20% που αποτελεί έσοδο του προϋπολογισμού του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας
2. Το 20% των εσόδων που προκύπτουν από την εκποίηση και εκμετάλλευση ακινήτων του Δημοσίου ή των Ν.Π.Δ.Δ. ή των δημοσίων επιχειρήσεων των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε Ν.Π.Δ.Δ, εξαιρουμένων όσων έχουν μεταβιβαστεί στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Ελληνικού Δημοσίου σύμφωνα με το Ν.3986/2011, όπως ισχύει".