Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 21-Ιουλ-2015 08:25

    Η δικαιοσύνη, τα κρατικά ακίνητα και το ΤΑΙΠΕΔ

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου
     
     
    Η άσκηση ποινικών διώξεων σε μέλη του δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ και του συμβουλίου εμπειρογνωμόνων σχετικά με την πώληση και επαναμίσθωση (sale&leaseback) των 28 κρατικών ακινήτων προκαλεί "πονοκέφαλο” στην αγορά για ένα βασικό λόγο. Για τον αργό ρυθμό απονομής δικαιοσύνης με τη μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος να παραμένει στα χαρτιά από την εποχή του πρώτου μνημονίου. Εν προκειμένω, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, εάν δεν υπάρξει άμεσα η απόφαση της δικαιοσύνης για τη φερόμενη ως επιζήμια για το Δημόσιο πώληση και επανεκμίσθωση του χαρτοφυλακίου των 28 ακινήτων, οι σχεδιαζόμενες νέες αποκρατικοποιήσεις δεν πρόκειται να προχωρήσουν. Και αυτό επειδή εάν ο... θησαυρός του φερόμενου ως σκανδάλου αποδειχθεί... άνθρακες ύστερα από πολύ καιρό, το πλήγμα στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων θα είναι μάλλον μη αναστρέψιμο.
     
    Αντιεπενδυτικό μήνυμα
     
    Όλα αυτά όταν έχει περάσει περισσότερο από ενάμιση χρόνος από τον Οκτώβριο του 2013 οπότε οι εταιρείες επένδυσης σε ακίνητη περιουσία Εθνική Πανγαία και Grivalia απέκτησαν προς συνολικά περίπου 261 εκατ. ευρώ τα 28 κρατικά ακίνητα. Τον Ιανουάριο του 2014 το Ελεγκτικό Συνέδριο μπλόκαρε τη συναλλαγή εγείροντας ενστάσεις. Ωστόσο, τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς, η ολομέλεια του Ανώτατου Δικαστηρίου ενέκρινε τη συναλλαγή. Ακολούθησε η επίσημη ολοκλήρωση της συναλλαγής και σήμερα, μετά από περισσότερο από ένα χρόνο, η εισαγγελία Διαφθοράς άσκησε ποινικές διώξεις για κακουργήματα.
     
    Περίπου, δηλαδή, 18 μήνες από την ανάδειξη των δύο ΑΕΕΑΠ ως πλειοδοτών, η δικαιοσύνη αμφισβητεί την εγκυρότητα του deal που αφορά κτήρια με ξεκάθαρες χρήσεις και χωρίς πολεοδομικές ασάφειες ή διεκδικήσεις τρίτων.
     
    Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο στελέχη της αγοράς διερωτώνται κατά πόσο θα ήταν εφικτό να προχωρήσουν μεγάλα και περισσότερο πολύπλοκα έργα ιδιωτικοποιήσεων, όπως το Ελληνικό, όταν είναι πολυάριθμες οι περιπτώσεις ολοκληρωμένων αποκρατικοποιήσεων που "κόλλησαν” αφότου ολοκληρώθηκαν και αφότου πέρασαν από το κόσκινο της δικαιοσύνης.
     
    Και το τοπίο αυτό είναι μάλλον...εξωτικό για τους ξένους θεσμικούς επενδυτές, οι οποίοι διαπιστώνουν ότι  οι παραχωρήσεις ύστερα από διεθνή διαγωνισμό κρατικών assets  παραμένουν εγκλωβισμένες σε ναρκοπέδιο νομοτεχνικών, γραφειοκρατικών και δικαστικών προβλημάτων τα οποία χρονίζουν.
     
    Η συναλλαγή
     
    Όσον αφορά την αποκρατικοποίηση των 28 κρατικών ακινήτων είχε κριθεί συμφέρουσα από την απελθούσα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, που τελεί υπό την εποπτεία στελεχών της Κομισιόν, με δεδομένο ότι το κράτος θα εισπράττει, άμεσα ή έμμεσα, περίπου 5 εκατ. ευρώ ετησίως από φόρους, τέλη κ.λπ., ενώ ο προϋπολογισμός για τη συντήρηση των κτηρίων σε βάθος 20ετίας τοποθετείται από τους φορείς του Δημοσίου στα 100 εκατομμύρια ευρώ.  Το ποσό αυτό είναι πολύ μικρότερο εάν το χαρτοφυλάκιο περιέλθει σε ιδιώτη επενδυτή, καθώς η διαχείριση είναι πιο αποτελεσματική και περισσότερο λιτή. Τέλος, τα 260 εκατ. ευρώ που βρίσκονται σήμερα στα κρατικά ταμεία εμφανίζουν κόστος ευκαιρίας. Υπολογίζοντας, δηλαδή, βάσει του επιτοκίου των ομολόγων που διαμορφωνόταν στο 8,5% όταν η συμφωνία επικυρώθηκε, εάν τα χρήματα αυτά επενδύονταν, θα απέφεραν περίπου 22 εκατ. ευρώ ετησίως.
     
    dimitris.delevegos@capital.gr

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ