09:44 19/09
Η κρίση στον κατασκευαστή πλοίων του ΝΑΤΟ αποσταθεροποιεί τις αμυντικές προσπάθειες της Ευρώπης
Οι ευρωπαϊκές χώρες επανεξετάζουν τις ναυτικές τους δυνατότητες, δεδομένης της αυξημένης στρατιωτικής απειλής από τη Ρωσία.
Προϋπόθεση για να κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Μορέας είναι ο παραχωρησιούχος να συμφωνήσει με τις θέσεις του ελληνικού δημοσίου περί ελεύθερης μετακίνησης για μόνιμους κατοίκους και "ρήτρας ανάπτυξης" στα μεγάλα έργα, σύμφωνα με όσα ανέφερε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή της ΝΔ Μάκη Βορίδη. Ανέφερε ότι η σύμβαση του Μορέα είναι στο Ελεγκτικό Συνέδριο "και περιμένουμε να δούμε εάν το Ελεγκτικό Συνέδριο θα την εγκρίνει".
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, από τα 905 εκατ. ευρώ του έργου (844 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός και τα 68 εκατ. ευρώ της αποζημίωσης καθυστέρησης έναρξης της παραχώρησης), έχουν δοθεί από το δημόσιο 359 εκατ. ευρώ, ενώ ο παραχωρησιούχος έχει λάβει 128 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ (το δάνειο της οποίας ανέρχεται στα 150 εκατ. ευρώ) και 828 εκατ. ευρώ από εμπορικές τράπεζες.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, η ΕΤΕπ προβλέπει μειωμένο φόρτο κατά 23% για τριάντα χρόνια και ζητεί υψηλό επιτόκιο βάσης euribor πάνω από 4,5%, όταν σήμερα αυτό βρίσκεται σε μηδενικό επίπεδο, είπε. "Γιατί οι όροι της ΕΤΕπ θα πρέπει να συμπαρασύρουν και τις ιδιωτικές τράπεζες και την χρηματοδότησή τους;" διερωτήθηκε ο κ. Σπίρτζης.
Ο κ. Σπίρτζης συνέδεσε την ψήφιση της αναθεωρημένης σύμβασης με την ευρύτερη προωθούμενη τροποποίηση των υφιστάμενων συμβάσεων η οποία αποσκοπεί:
- Στην μείωση των διοδίων και τον προσδιορισμό τους με δείκτες που θα λαμβάνουν υπόψη την οικονομική κατάσταση της χώρας.
- Στην παροχή 50 ελεύθερων διελεύσεων σε ακτίνα 25 χλμ από την μόνιμη κατοικία, όπου δεν υπάρχει ασφαλής εναλλακτική όδευση.
- Στην ελεύθερη διέλευση των ΑΜΕΑ και ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού.
- Στην εγκατάσταση ενιαίου, ηλεκτρονικού, αναλογικού, χιλιομετρικού συστήματος χρέωσης των διοδίων.
- Στην διακοπή των διώξεων των πολιτών που αντιδρούν στα διόδια.
"Σε περίπτωση που όλες οι παραχωρήσεις συμφωνήσουν στα παραπάνω, θα έρθει νεα συμφωνία για ψήφιση κι επομένως και η σύμβαση του Μορέα" διευκρίνισε ο κ. Σπίρτζης.
Σε αντίθετη περίπτωση, τόνισε, δεν θα υπάρξει τροποποίηση στη σύμβαση του Μορέα και ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να ολοκληρώσει το έργο με βάση την υφιστάμενη σύμβαση.
Πάντως, ανέφερε ότι Δημόσιο θα τηρήσει τις υφιστάμενες πέντε συμβάσεις παραχώρησης με θρησκευτική ευλάβεια, αλλά θα υπάρχει υπάρχει έλεγχος στα έργα.