Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 30-Ιουν-2014 08:25

    Δ.Κούτρας: "Κακές οι προοπτικές για τις κατασκευαστικές στην Ελλάδα"

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Δημήτρη Δελεβέγκου

    Οι κατασκευές που αποτελούσαν, πριν από μερικά χρόνια, στυλοβάτη της οικονομίας («στήριζαν» κατά μέσο όρο με 6,4% το ΑΕΠ το διάστημα 1995-2004), βρίσκονται σήμερα στο ναδίρ.  Τα νέα μεγάλα έργα είναι περιορισμένα, ενώ η στροφή στο εξωτερικό είναι επιβεβλημένη. Στην τάση αυτή, που, τουλάχιστον από το 2008, κυριαρχεί στις κατασκευές αναφέρθηκε, κατά την πρόσφατη ετήσια γενική συνέλευση του ομίλου Ελλάκτωρ, ο πρόεδρος της Άκτωρ Δημήτρης Κούτρας.

    «Οι προοπτικές των ελληνικών κατασκευών είναι κακές. Τα έργα λιγοστεύουν ολοένα και περισσότερο και βάσει των σημερινών δεδομένων, με δυσκολία μπορούμε να αναπληρώσουμε το ανεκτέλεστο που υλοποιείται. Οι προσδοκίες  είναι μικρές από τα νέα έργα που σχεδιάζονται, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και την υποθαλάσσια ζεύξη σε Σαλαμίνα και Πέραμα. Στους σιδηροδρόμους δεν αναμένονται περισσότερα από δύο έργα της τάξης των 500-600 εκατ. ευρώ» σημείωσε.

    Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία από το 2004 έχει στραφεί στο εξωτερικό, όπου το ανεκτέλεστο αντιπροσωπεύει το 55% του συνόλου, με τον όμιλο να υλοποιείται έργα (οδικά ή περιβαλλοντικά) σε Αλβανία, Σερβία, Σκόπια, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ρωσία, Βοσνία, Τουρκία, Αιθιοπία, Ιταλια, Παναμά, Χιλή, Γκάνα και την Μέση Ανατολή.

    Στο εσωτερικό της χώρας, η εταιρεία κατασκευάζει τα οδικά έργα παραχώρησης (Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας) των οποίων το ανεκτέλεστο υπόλοιπο εργασιών τοποθετείται στα 500 εκατομμύρια ευρώ με το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης να τοποθετείται τέλη του 2015.

    Επίσης, η Άκτωρ έχει αναλάβει την αποπεράτωση της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 900 εκατ. ευρώ (και την επέκτασή της), στο πλαίσιο μνημονίου συναντίληψης που έχει υπογράψει με τις τράπεζες Πειραιώς και Alpha.

    «Οι τράπεζες εμπιστεύθηκαν εμάς τους...διαπλεκόμενους για την αποπεράτωση δύσκολων έργων, όπως το μετρό Θεσσαλονίκης» σημείωσε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της Άκτωρ.

    Την ίδια στιγμή, η εταιρεία σε κοινοπραξία με την γαλλική Vinci θα συμμετάσχει στους διαγωνισμούς για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι και για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων.

    Βελτιώνονται τα μεγέθη

    Πάντως, τα μεγέθη του ομίλου καταγράφουν σημαντική βελτίωση, όπως ανέφεραν οι επικεφαλής του Ελλάκτωρ. Η λειτουργική κερδοφορία της Άκτωρ είναι σημαντικά αυξημένη συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, το ανεκτέλεστο των υπογραγραμμένων συμβάσεων ανέρχεται στα 4 δισ. και αυξάνεται στα 4,71 δισ., συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή έργων.

    «Αντιμετωπίζουμε με αισιοδοξία το 2014 και ελπίζουμε ότι θα δούμε σιγά-σιγά μια νέα Ελλάδα με λιγότερους φόρους. Μετά και την επέκταση των δανείων μας κατα 10 χρόνια, διερευνουμε νεες μορφές χρηματοδότησης, ενώ σκεφτόμαστε να αποκτήσουμε πιστοληπτική αξιολόγηση (rating) ώστε να είμαστε πιο διαφανείς και αξιοπιστοι στις ξένες τράπεζες» σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ελλάκτωρ Λεωνίδας Μπόμπολας.

    «Βλέπουμε φως στο βάθος. Ο όμιλος πέτυχε τους στοχους που ειχε θέσει, μεταξύ άλλων, την αντιστάθμιση του κινδύνου λόγω της μειωσης του αντικειμενου στο εσωτερικό της χώρας και την αναστολή της διακοπής των εργων παραχωρησης. Για πρώτη φορά αυξάνουμε σταδιακά του προσωπικό μας, ενώ το ανεκτέλεστό μας έχει αυξηθεί σημαντικά» ανέφερε ο πρόεδρος του Ελλάκτωρ Αναστάσιος Καλλιτσάντσης.

    Σχετικά με τις παραχωρήσεις, το 2013 η κυκλοφορία στην Αττική Οδό υποχώρησε 7%, ενώ από τις αρχές της χρονιάς περιορίστηκε στο 3%, με τις προβλέψεις για το σύνολο του 2014 να κάνουν λόγο για σταθεροποίηση. Είναι ενδεικτικό ότι μετά από 52 μήνες συνεχούς πτώσης, ο Μάϊος, ήταν ο πρώτος μήνας παρατηρήθηκε αύξηση της κυκλοφορίας σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013.

    Τέλος, η Ελληνική Τεχνοδομική Ανεμος λειτουργεί πάρκα συνολικής ισχύος 171 MW, ενώ διαθέτει ακόμη 60 MW στο στάδιο της κατασκευής και επιπλέον 850 MW προς αδειοδότηση.  Οι επικεφαλής του ομίλου που ανέφεραν ότι η εταιρεία είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη στον κλάδο των ΑΠΕ, αναμένουν το πράσινο φώς από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για την είσοδο της ΕΛΤΕΧ Άνεμος στο Χ.Α. και την ΑΜΚ ύψους 40 εκατ. ευρώ».

    dimitris.delevegos@capital.gr
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ