Μολονότι έχουν περάσει 50 χρόνια από τότε που πρωτοεμφανίστηκε, η Cobra συνεχίζει να «σκοτώνει» με τη ομορφιά και τις επιδόσεις της, όπως διαβάσαμε στις σελίδες του περιοδικού ΄Playboy΄.
Φτάνει μόνο μια ιδέα, έστω και πολύ καλή, για να γεννηθεί ένα8 MU6os;΄Oxi, χρειάζεται πάντοτε και μια γερή βάση. Την εξαιρετική ιδέα την είχε ο Κάρολ Σέλμπι, που με επιστολή του το Σεπτέμβριο του 1961 ζήτησε από τη βρετανική AC Cars να διερευνήσει το ενδεχόμενο να φορέσει έναν οκτακύλινδρο αμερικανικό κινητήρα στο πανάλαφρο διθέσιο roadster της, το οποίο ήταν εφοδιασμένο με έναν προπολεμικό εξακύλινδρο κινητήρα Bristol. Η AC Cars απάντησε θετικά και ο Σέλμπι άρχισε να ψάχνει για κινητήρα. Η Ford, που μόλις είχε κατασκευάσει έναν ελαφρύ κινητήρα 4,2λ., συντονισμένο για υψηλές επιδόσεις, του απάντησε θετικά, διαβλέποντας πως το υβρίδιο θα μπορούσε να χτυπήσει τις πετυχημένες «Κορβέτες» της Chevrolet. Το πάντρεμα αποδείχτηκε πετυχημένο και το AC Shelby Cobra, συνδυάζοντας την ευρωπαϊκή φινέτσα με την κτηνώδη δύναμη των αμερικανικών κινητήρων, δεν άφησε κανέναν ασυγκίνητο. Οι «Κόμπρες», 300 κιλά ελαφρύτερες από τις «Κορβέτες», ήταν πολύ πιο γρήγορες, με τελική που ξεπερνούσε τα 250χλμ./ώρα, και το «δάγκωμά» τους το αισθάνθηκε για τα καλά η Chevrolet. Από το ταίριασμα του αμαξώματος (με τις κατάλληλες τροποποιήσεις, φυσικά) με τους διάφορους κινητήρες της Ford δημιουργήθηκαν σύντομα αλλεπάλληλα μοντέλα. Στην πρώτη επίσημη κάθοδο τους στους αγώνες -το 1963-οι «Κόμπρες» έδειξαν τα... οπίσθια τους στις Corvette, στις Jaguar και στις Porsche, ενώ στις 24 Ώρες του Le Mans το ίδιο θέαμα αντίκρισαν και οι Ferrari.
Όσο, όμως, πολλαπλασιάζονταν οι αγωνιστικές επιτυχίες τους, τόσο πιο αντιεμπορικές αποδεικνύονταν, με αποτέλεσμα το 1967 ο Σέλμπι και η Ford να χωρίσουν τα τσανάκια τους με την AC Cars. Η παραγωγή του αυτοκινήτου συνεχίστηκε τόσο από μεριάς Σέλμπι όσο και από μεριάς της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας (μέχρι το 1973). Από το 1980 την κατασκευή ανέλαβε η Shelby American Inc. Στις 21 Ιανουαρίου 2011 η εταιρεία ανακοίνωσε την κατασκευή ενός επετειακού συλλεκτικού μοντέλου Cobra για τα 50 χρόνια του, σε δύο εκδόσεις και 50 αντίτυπα. Η βερσιόν από αλουμίνιο κοστολογήθηκε στα 100.000 ευρώ, ενώ αυτή από fiberglass σε 52.000. Σαράντα οκτώ ώρες αργότερα όλα τα μοντέλα είχαν πωληθεί...
Cobra Racing
Δύο Cobra Daytona στις 24 Ώρες του Le Mans. !. Στο GP της Μαγιόρκας. Ο αγωνιστικός «στάβλος» των Cobra.
Το ενδιαφέρον του Σέλμπι για τη... Ferrari. Φυσικά, ο Στιβ Μακουίν δε θα μπορούσε να μην έχει τη δική του Cobra. Ανακαινισμένες Cobra σε μια έκθεση.
Οh Carroll
Ο Κάρολ Σέλμπι υπήρξε πιλότος της USAF, της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, μέχρι το 1945. Μόλις απολύθηκε, άρχισε να τον απασχολεί το θέμα της επαγγελματικής του αποκατάστασης. Παντρεμένος ήδη και πατέρας ενός παιδιού, ξεκίνησε μια δουλειά με φορτηγά, ώσπου το 1949 διείδε στα κοτόπουλα και στην εκτροφή τους το προσωπικό του Ελντοράντο. Τεξανός, χωρίς ράντσο ή πετρελαιοπηγές στην κατοχή του, έπρεπε να την ψάξει πολύ ώστε να ζήσει το αμερικανικό όνειρό του. «Δεν υπάρχουν δεύτεροι ρόλοι στις ζωές των Αμερικανών» είχε σχολιάσει εύστοχα ο Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ. Η εξάρτηση των πιλότων από την ταχύτητα τον οδήγησε στους αγώνες αυτοκινήτου. Αυτός ήταν ο πρώτος ρόλος που επωμίστηκε ο Κάρολ Σέλμπι, δόξα είχε, λεφτά δεν είχε - τουλάχιστον στην αρχή. Η επιτυχημένη πορεία του τον κατέστησε ζωντανό μύθο της παγκόσμιας αγωνιστικής οδήγησης, ενώ οι λάτρεις της αυτοκίνησης τον ευγνωμονούν για τη δημιουργία της Cobra, αλλά και του Dodge Viper.
Αναδημοσίευση από το τεύχος Μαρτίου Νο183 του περιοδικού ΄Playboy΄.