Παρασκευή, 10-Ιουν-2016 19:20
Η αποτίμηση της αξίας των πλοίων και οι Έλληνες εφοπλιστές

Η ελληνική ναυτιλία και η σημασία της αποτίμησης της αξίας των πλοίων τέθηκε στο επίκεντρο των Ποσειδωνίων 2016. Με συνέντευξή του στο Capital.gr o Richard Rivlin, CEO της συμβουλευτικής εταιρείας VesselsGroup, αναλύει το πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη της αποτίμησης της αξίας των πλοίων και ειδικότερα στην εποχή της οικονομικής κρίσης.
Χαρακτηρίζοντας τους Έλληνες εφοπλιστές ως "τους πιο πολυμήχανους όσον αφορά στις αγορές από δεύτερο χέρι", ο Richard Rivlin εξηγεί πώς οι ιδιοκτήτες πλοίων μπορούν να προβούν σε σίγουρες επενδυτικές επιλογές, αλλά και πώς έχουν αλλάξει τα δεδομένα της αγοράς με τους νέους κανονισμούς στο τραπεζικό σύστημα, που επισείουν την προσοχή στη μεγαλύτερη διαφάνεια.
Η κινητήρια δύναμη πίσω από την έναρξη της VesselsValue, τα collaterals και τα σκάφη υπεράκτιων γεωτρήσεων.
Συνέντευξη στην Σοφία Κουτάνη
- Γιατί είναι σημαντική η αποτίμηση της αξίας των πλοίων;
Εάν το πλοίο δεν έχει αγοραστεί με μετρητά, θα υπάρχει ένα δάνειο που χρηματοδοτεί την αγορά του. Ο δανειστής θα απαιτήσει ασφάλεια και τα περισσότερα πλοία αγοράζονται χρησιμοποιώντας τα σκάφη ως εγγύηση. Εάν ο ιδιοκτήτης αποτύχει να ανταποκριθεί στο δάνειο, η τράπεζα έχει το δικαίωμα να προχωρήσει στην πώληση του πλοίου για να αποπληρώσει το δάνειο. Οι τράπεζες παρακολουθούν τη σχέση δανείου προς την αξία των πλοίων. Εάν η αξία του δανείου υποχωρήσει πολύ, πρέπει να ληφθούν κάποια μέτρα.
- Τι είδους μέτρα;
Αυτό εξαρτάται από την τράπεζα, και τα τελευταία έξι περίπου χρόνια έχουμε διαβάσει πολλά για τα waivers (για τα οποία ο ιδιοκτήτης πρέπει να πληρώσει ένα αντίτιμο). Ωστόσο, οι νέοι κανονισμοί στο τραπεζικό σύστημα επιμένουν σε μεγαλύτερη διαφάνεια, κι εκεί είναι που απαιτούνται άμεσες και ακριβείς εκτιμήσεις.
- Είναι ο τραπεζικός τομέας η κύρια πηγή των πελατών σας;
Οι τράπεζες και οι φορείς παροχής χρηματοδότησης, όπως τα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια και τα hedge funds είναι σημαντικοί πελάτες για τη VesselsValue. Είναι οι πιο εξελιγμένοι χρήστες της VesselsValue και καταλαβαίνουν τη χρήση των αλγορίθμων. Τα τμήματα συμμόρφωσης και ανάλυσης κινδύνου τους έχουν εξετάσει και είναι εξοικειωμένα με τη μεθοδολογία μας. Τούτου λεχθέντος, έχουμε επίσης "παραδοσιακά" Έλληνες εφοπλιστές που χρησιμοποιούν τη VesselsValue.
- Πώς χρησιμοποιούν οι Έλληνες ιδιοκτήτες πλοίων τη VesselsValue;
Εκτός από τις τρέχουσες τιμές της αγοράς, η VesselsValue παρέχει επίσης τις αξίες Discounted Cash Flow, γνωστές και ως DCF, ή συνολικής αξίας. Το μοντέλο του DFC μπορεί να προσαρμοστεί, για παράδειγμα μπορεί κανείς να επιλέξει να εξετάσει την αξία ενός σκάφους υπό το πρίσμα ενός διαφορετικού ποσοστού ναύλωσης ή εξόδων λειτουργίας. Ο ελληνικός ναυτικός στόλος είναι ένας από τους μεγαλύτερους (σήμερα αποτιμάται στα 90 δισ. δολάρια) και οι Έλληνες εφοπλιστές είναι γνωστοί ως οι πιο πολυμήχανοι όσον αφορά στις αγορές από "δεύτερο χέρι". Το μοντέλο της αξίας DFC επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να εξετάσουν μία δυνητική αγορά πλοίου υπό διάφορα σενάρια.
- Μιλώντας για σενάρια, βλέπω ότι έχετε ξεκινήσει μία έκδοση της VesselsValue που επικεντρώνεται σε σκάφη υπεράκτιων γεωτρήσεων. Περί τίνος πρόκειται;
Οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν παραδοσιακά επιφυλακτικοί όσον αφορά σε επενδύσεις πλοίων για υπεράκτιες γεωτρήσεις και για καλό λόγο! Οι τιμές σε αυτόν τον τομέα έχουν συρρικνωθεί τόσο γρήγορα και τόσο εμφατικά, με αποτέλεσμα να καταγράφεται μεγάλο εύρος διαφορετικών αξιών. Έχουμε δει τιμές για το ίδιο AHTS (ρυμουλκό πλοίο) να κυμαίνονται από 30 εκατ. δολάρια έως και 90 εκατ. δολάρια. Μας ζητήθηκε από τις τράπεζες να εφαρμόσουμε τη μεθοδολογία μας σχετικά με τα σκάφη υπεράκτιων γεωτρήσεων, προκειμένου να επέλθει κάποια τάξη και ακρίβεια. Ωστόσο, οι ιδιοκτήτες πλοίων υπεράκτιων γεωτρήσεων δεν είναι και ενθουσιασμένοι με την ιδέα της διαφάνειας, ιδίως όταν οι αξίες στην τρέχουσα αγορά υπεράκτιων γεωτρήσεων μπορεί να "παραβιάζουν" τους "κανόνες" δανείων προς την αξία όπως αυτοί προαναφέρθηκαν. Θα πρέπει να επισημάνω ότι η VesselsValue κατέχει μία ισχυρή ομάδα 40 ερευνητών και αναλυτών. Οι πελάτες μας συνεχώς ζητούν νέα εργαλεία και έχουμε πολλά καινοτόμα προϊόντα στα "σκαριά".
- Ποια ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από την έναρξη τη VesselsValue;
Η κινητήρια δύναμη ήταν η οικονομική κρίση. Ακριβώς όταν η βιομηχανία χρειαζόταν τις τρέχουσες αξίες, οι κυριότεροι μεσίτες αρνήθηκαν να τις παράσχουν. Επεξεργαζόμουν (σ.σ. από καιρό) την ιδέα ενός αυτόματου συστήματος αξιολόγησης αξίας και τον Μάιο του 2011, ξεκινήσαμε τη VesselsValue.