Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 09-Νοε-2025 08:00

    Πώς η ελληνική ένδυση παίζει μπάλα στο διεθνές γήπεδο

    Πώς η ελληνική ένδυση παίζει μπάλα στο διεθνές γήπεδο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ξανθής Γούναρη 

    Η εγχώρια αγορά ένδυσης έχει μπει σε τροχιά στασιμότητας, με τους καταναλωτές να ξοδεύουν μόλις 10 εκατ. ευρώ περισσότερα για ρούχα το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Η οριακή αύξηση 0,6% στις λιανικές πωλήσεις ενδυμάτων –που διαμορφώθηκαν σε 1,68 δισ. ευρώ– υπολείπεται κατά πολύ του πληθωρισμού, υποδηλώνοντας συρρίκνωση σε πραγματικούς όρους.

    Τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής - Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ) για το πρώτο εξάμηνο του 2025 αποτυπώνουν μια αγορά υπό πίεση: οι συνολικές εξαγωγές της αλυσίδας ένδυσης-κλωστοϋφαντουργίας υποχώρησαν 4,6% στα 836 εκατ. ευρώ από 876 εκατ. ευρώ, με τη μείωση να οφείλεται κυρίως στο βαμβάκι που έχασε 22% της αξίας του. Ταυτόχρονα, οι εισαγωγές συνεχίζουν την ανοδική πορεία τους με ρυθμό 6,5%, φτάνοντας τα 1,69 δισ. ευρώ, με τις εισαγωγές κλωστοϋφαντουργίας να εκτοξεύονται κατά 10,0%.

    Ωστόσο, μέσα σε αυτό το δύσκολο περιβάλλον, οι εξαγωγές ενδυμάτων κατάφεραν να διατηρήσουν ανοδική τάση 1,3%, αγγίζοντας τα 400 εκατ. ευρώ, ενώ οι εξαγωγές κλωστοϋφαντουργίας ενισχύθηκαν κατά 5,0%. 

    Πέντε ελληνικές εταιρείες του κλάδου έχουν μετατρέψει αυτή τη δυσκολία σε ευκαιρία, επιλέγοντας τη διεθνοποίηση ως βασική στρατηγική ανάπτυξης, αντιπροσωπεύοντας μάλιστα διαφορετικά μοντέλα εξωστρέφειας – από την ανάπτυξη δικτύου franchise και χονδρικής, έως την εξειδίκευση σε niche αγορές υψηλής προστιθέμενης αξίας και την αποκλειστική εξαγωγική δραστηριότητα.

    B&F: Δίκτυο 68 σημείων στο εξωτερικό

    Η B&F Ενδυμάτων της οικογένειας Μπιθαρά, που διαχειρίζεται τα brands BSB Fashion και Lynne, λειτουργεί 200 φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα, εκ των οποίων τα 68 στο εξωτερικό. Το δίκτυο περιλαμβάνει 27 franchising σε Κύπρο, Βουλγαρία, Αλβανία, Αίγυπτο και Αρμενία, 35 καταστήματα στη Ρουμανία και παρουσία μέσω αποκλειστικών αντιπροσώπων σε Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Γερμανία, Αυστρία και χώρες της Benelux. Το δίκτυο χονδρικής αριθμεί 151 συνεργάτες, ενώ το 40% των πρώτων υλών προέρχονται από εισαγωγές.

    Ο όμιλος κατέγραψε ενοποιημένο κύκλο εργασιών 104,24 εκατ. ευρώ το 2024 έναντι 101,25 εκατ. ευρώ το 2023, αύξηση 3%. Το μικτό περιθώριο κέρδους διατηρήθηκε στο 63,7%, ενώ τα EBITDA ανήλθαν σε 26,02 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη του ομίλου σε 8,58 εκατ. ευρώ (+6,1%).

    Siamidis: Εξαγωγές 96,9% του τζίρου 

    Η Siamidis, που παράγει τεχνικά υφάσματα και ενδύματα για Ένοπλες Δυνάμεις, Ασφάλεια και Πυρόσβεση, σημείωσε κύκλο εργασιών 61,14 εκατ. ευρώ το 2024 έναντι 40,26 εκατ. ευρώ το 2023, άνοδος 51,87%. Από αυτά, πάνω από 58 εκατ. ευρώ –ποσοστό 96,9%– προήλθαν από εξαγωγές.

    Τα EBITDA ενισχύθηκαν κατά 75%, το μικτό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε στο 21,7%, ενώ τα καθαρά κέρδη ξεπέρασαν τα 6,5 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία έχει εδραιωθεί μεταξύ των τεσσάρων κορυφαίων προμηθευτών στρατιωτικού ρουχισμού στην Ευρώπη, διαθέτοντας τη μεγαλύτερη συνδυασμένη γραμμή παραγωγής στον χώρο του ΝΑΤΟ.

    Η αξία του ανεκτέλεστου έργου στις 30 Ιουνίου 2025 ανερχόταν σε 437 εκατ. ευρώ, ενώ η διοίκηση προβλέπει τζίρο 83 εκατ. ευρώ για το 2025 και διψήφια ετήσια ανάπτυξη +10% για τη διετία 2026-2027. Από το 2014 έως το 2024 οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 878%, ενώ από το 2022 έως το 2024 ο τζίρος τριπλασιάστηκε από 15,36 εκατ. σε 61,14 εκατ. ευρώ.

    Τον Ιανουάριο 2025, η εταιρεία απέκτησε το 55% της EUTEX LTD στην Αλβανία, που διαθέτει το μεγαλύτερο εργοστάσιο GORE-TEX στην Ευρώπη. Για την περίοδο 2025-2026 προγραμματίζονται επενδύσεις 4,5 εκατ. ευρώ σε νέο εξοπλισμό και επέκταση παραγωγικών χώρων. Η εταιρεία λειτουργεί έντεκα μονάδες παραγωγής συνολικής επιφάνειας 30.000 τ.μ., απασχολώντας 1.480 εργαζομένους.

    Intrafashion: Είσοδος στην ιταλική αγορά 

    Η Intrafashion του Δημήτρη Ματεμτζή, με τζίρο 46,8 εκατ. ευρώ το 2024, αυξημένο κατά 16,6%, έχει ξεκινήσει το στρατηγικό εγχείρημα της διεθνοποίησης με επίκεντρο την Ιταλία. Το brand Pink Woman, που αποτελεί τον ταχύτερα αναπτυσσόμενο Fast Fashion Women's Retailer της ελληνικής αγοράς με 113 καταστήματα στη χώρα, λειτουργεί ήδη με 6 καταστήματα στην ιταλική αγορά. Τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 5,46 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 38%, ενώ τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 4,25 εκατ. ευρώ. Η καθαρή θέση ανήλθε σε 11,09 εκατ. ευρώ με αρνητικό καθαρό δανεισμό, καθώς τα ταμειακά διαθέσιμα (6,76 εκατ. ευρώ) υπερβαίνουν τον τραπεζικό δανεισμό κατά 1,9 εκατ. ευρώ.

    Η εξωστρέφεια της Intrafashion δεν εξαντλείται στην Pink Woman. Η Bodytalk, που εξαγοράστηκε φέτος, σχεδιάζεται να αποκτήσει διεθνές αποτύπωμα μέσα από B2B στρατηγικές συνεργασίες με διεθνείς παίκτες, ακολουθώντας διαφορετική προσέγγιση από το μοντέλο των φυσικών καταστημάτων.

    Altex: Επέκταση στη Ρουμανία 

    Η Altex, που δραστηριοποιείται με το σήμα Funky Buddha, σημείωσε τζίρο 43,1 εκατ. ευρώ το 2024 (+9,4%). Το μικτό κέρδος αυξήθηκε 12,1% στα 26,54 εκατ. ευρώ, ενώ τα EBITDA ενισχύθηκαν κατά 14,9% στα 8,66 εκατ. ευρώ.

    Η εταιρεία έχει συστήσει θυγατρική στη Ρουμανία, όπου λειτουργεί το πρώτο κατάστημα στο Park Lake του Βουκουρεστίου. Έχουν υπογραφεί συμφωνίες για δύο ακόμα σημεία, που θα ανοίξουν τον Οκτώβριο 2025. Το e-commerce αυξήθηκε 18% το 2024, με πωλήσεις 3,84 εκατ. ευρώ.

    Η Funky Buddha πωλεί μέσω του AboutYou σε 20+ ευρωπαϊκές χώρες, ενώ εντός του 2025 έκανε το ψηφιακό της ντεμπούτο στη Γεωργία μέσω του VELI.store. Στην Κύπρο λειτουργούν 8 σημεία πώλησης, ενώ το δίκτυο χονδρικής αριθμεί 300+ συνεργάτες στην Ελλάδα.

    Mercury: Εξαγωγικός προσανατολισμός 97,9% 

    Η Mercury Corporation των αδελφών Θεοδωρίδη, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, κατέγραψε κύκλο εργασιών 30,97 εκατ. ευρώ το 2024, από τα οποία 30,34 εκατ. ευρώ –ποσοστό 97,9%– προέρχονται από εξαγωγές. Η εταιρεία παράγει ενδύματα για λογαριασμό premium ξένων brands.

    Τα καθαρά κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 5,04 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία διαθέτει ταμειακά διαθέσιμα 7,29 εκατ. ευρώ με μηδενικό δανεισμό. Η καθαρή θέση διαμορφώθηκε σε 19,61 εκατ. ευρώ. Τον Σεπτέμβριο 2024 διανεμήθηκε μέρισμα 1,32 εκατ. ευρώ.

    Η Mercury λειτουργεί με μία κεντρική μονάδα και ένα υποκατάστημα στη Σίνδο, απασχολώντας κατά μέσο όρο 63 εργαζομένους. Το επιχειρηματικό μοντέλο βασίζεται στην παραγωγή για λογαριασμό διεθνών πελατών υψηλής πιστοληπτικής αξιολόγησης.
     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ