Παρασκευή, 31-Οκτ-2025 07:33
ΕΛΤΑ: Το λουκέτο σε 204 καταστήματα και το δύσκολο στοίχημα της εξυγίανσης
 
 
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Λουκέτο σε 204 καταστήματά τους σε όλη τη χώρα, εκ των οποίων τα 40 βρίσκονται στην Αττική και τα υπόλοιπα στην περιφέρεια, βάζουν από τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), στο πλαίσιο του εξορθολογισμού του δικτύου τους, που υλοποιούν από το 2023.
Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, πρόκειται για καταστήματα με χαμηλή επισκεψιμότητα και περιορισμένη εμπορική δραστηριότητα, τα οποία ήταν επί της ουσίας μη βιώσιμα. Η απόφαση για την αναστολή λειτουργίας των 204 καταστημάτων βασίστηκε σε στοιχεία όπως η περιορισμένη κίνηση, οι επικαλύψεις με γειτονικά σημεία και οι ζημίες, που σε ορισμένα καταστήματα ξεπερνούσαν τις 150.000 ευρώ ετησίως. Πρόκειται κυρίως για μικρά ταχυδρομεία που αριθμούν 4-5 υπαλλήλους.
Το μόνιμο προσωπικό θα μεταφερθεί εσωτερικά στα υπόλοιπα καταστήματα και σε άλλες παραγωγικές λειτουργίες του δημόσιου Οργανισμού. Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, οι συναλλαγές στα φυσικά καταστήματα φέρνουν μόνο ένα μικρό μέρος των εσόδων της τάξεως του 10%, ενώ "τρώνε" πάνω από το μισό των εξόδων. Αυτό περιορίζει σημαντικά τις δυνατότητες επένδυσης και ανάπτυξης σε άλλους δυναμικούς τομείς, όπως οι υπηρεσίες courier και το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Στην Αττική θα μπει λουκέτο σε ταχυδρομεία που λειτουργούν σε περιοχές όπως ο Άλιμος, η Δάφνη, η Μεταμόρφωση, η Καισαριανή, η Νίκαια, η Κυψέλη και ο Χολαργός. Συνολικά 164 καταστήματα θα αναστείλουν τη λειτουργία τους στην περιφέρεια, όπου σε αρκετές περιοχές ο ρόλος των ταχυδρομείων ήταν κομβικός, κυρίως για τους ηλικιωμένους.
Το κλείσιμο των 204 καταστημάτων είναι ακόμα μια κίνηση στο πλαίσιο της οργανωμένης προσπάθειας ανασυγκρότησης της θυγατρικής του Υπερταμείου που ξεκίνησε το 2020, ύστερα από μια δεκαετία οικονομικής καθίζησης και απραξίας. Το σχέδιο στηρίχθηκε κυρίως σε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου 2.000 υπαλλήλων, με στόχο τη μείωση κόστους, ωστόσο το εγχείρημα προσέκρουσε σε διαρθρωτικά προβλήματα αλλά και στις συνέπειες της πανδημίας. Η κατάσταση επιδεινώθηκε το 2022, όταν μια σοβαρή κυβερνοεπίθεση αποκάλυψε ευαίσθητα δεδομένα πελατών και έπληξε έτι περαιτέρω την οικονομική εικόνα του οργανισμού. Το 2023 ξεκίνησε ένα νέο πλάνο εξυγίανσης. Μεταξύ των πρώτων ενεργειών ήταν το κλείσιμο 143 υποκαταστημάτων, η ενοποίηση των ΕΛΤΑ Courier με τη μητρική εταιρεία και η προσπάθεια λειτουργικού εξορθολογισμού. Η νέα αναδιάρθρωση που επιχειρείται αυτή τη φορά φανερώνει ότι τα ΕΛΤΑ δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν τα οικονομικά τους προβλήματα και τα μειωμένα έσοδα από τη συρρίκνωση της επιστολικής αλληλογραφίας.
Παρά τις οποίες προσπάθειες, οι οικονομικοί δείκτες για το 2024 δεν αφήνουν περιθώρια για υπερβολική αισιοδοξία, καθώς ο οργανισμός παραμένει ζημιογόνος. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 2%, στα 249 εκατ. ευρώ από 243,3 εκατ. το 2023 και οι ζημιές μετά από φόρους ανήλθαν στα 8,018 εκατ. ευρώ έναντι 29,814 εκατ. Τα ίδια κεφάλαια παραμένουν αρνητικά, στα -140,1 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνεχείς υποχρεώσεις προς τρίτους εντείνουν την πίεση και δυσχεραίνουν την πορεία εξυγίανσης.
Η αλληλογραφία παραμένει η βασική πηγή εσόδων για τα ΕΛΤΑ, αποφέροντας την περσινή χρονιά, 101,24 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν οι υπηρεσίες courier, με κύκλο εργασιών 66,26 εκατ. ευρώ και στην τρίτη θέση βρίσκονται οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με έσοδα 42,13 εκατ. ευρώ.
Δύο χρόνια μετά το πάτημα του "κουμπιού επανεκκίνησης", η εξυγίανση των ΕΛΤΑ παραμένει μια δύσκολη και επίπονη μάχη. Η διοίκηση, ωστόσο, εκφράζει αισιοδοξία ότι το σχέδιο μετασχηματισμού θα οδηγήσει τα ΕΛΤΑ σε θετικά ίδια κεφάλαια και ενισχυμένη βιωσιμότητα. Για την τριετία 2025-2027, ο κύκλος εργασιών προβλέπεται να κυμανθεί μεταξύ 250 και 280 εκατ. ευρώ, με EBITDA περίπου 55 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας τις λειτουργικές ροές της εταιρείας, όπως αναφέρουν τα ΕΛΤΑ στις χρηματοοικονομικές τους καταστάσεις.
 
        