Τρίτη, 06-Μαϊ-2025 07:41
Οι πολίτες αξιολογούν το Δημόσιο - Βήμα-βήμα η διαδικασία - Οι κυβερνητικοί στόχοι

Του Δημήτρη Γκάτσιου
Την αυλαία μίας πρωτοβουλίας που έχει ως στόχο να γυρίσει σελίδα στη σχέση των πολιτών με το κράτος σηκώνει η κυβέρνηση. Αρχής γενομένης από αύριο, πέντε εκατομμύρια εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας, ηλικίας 17 ετών και άνω, θα έχουν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών του Δημοσίου. Θα κληθούν, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, να απαντήσουν σε περίπου 50 ερωτήσεις και να βαθμολογήσουν από το "ένα" μέχρι το "δέκα", την εξυπηρέτηση, την ταχύτητα, την ευγένεια, αλλά και την αποτελεσματικότητα, καταθέτοντας, παράλληλα, εφόσον το επιθυμούν και συγκεκριμένες προτάσεις ή παρατηρήσεις.
-Η διαδικασία.
Η αξιολόγηση, όπως σημειώνουν κυβερνητικά στελέχη, θα γίνεται ανώνυμα, μέσω τακτικού ερωτηματολογίου που θα μπορούν να συμπληρώσουν εθελοντικά όσοι ενδιαφέρονται. Η νέα μέθοδος θα παρουσιαστεί σήμερα σε ειδική εκδήλωση στο Μέγαρο Μαξίμου, υπό τον πρωθυπουργό και το ερωτηματολόγιο είναι σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο, προκειμένου να καλύπτει εκείνες τις υπηρεσίες που οι πολίτες σπανίως έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο με δημόσιους ή δημοτικούς υπαλλήλους. Ωστόσο, θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικές για την ποιότητα της καθημερινότητας.
Ειδικότερα, στο νέο σύστημα αξιολόγησης του Δημοσίου περιλαμβάνονται υπηρεσίες, όπως:
-Ο e-ΕΦΚΑ.
-Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
-Η καθαριότητα, ο φωτισμός στους δρόμους, οι χώροι στάθμευσης και οι παιδικοί σταθμοί των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
-Η ΑΑΔΕ.
-Η ΔΥΠΑ.
-Το Κτηματολόγιο.
-Τα ΚΑΠΗ.
-Οι Πολεοδομίες.
-Η ανακύκλωση.
-Οι χώροι πρασίνου.
-Η κάλυψη των αναγκών ατόμων με αναπηρία.
-Τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
-Τα δημοτικά ιατρεία.
Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, ο οποίος θα παρουσιαστεί από τον υπουργό Εσωτερικών, Θοδωρή Λιβάνιο και τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, στη λίστα θα βρεθούν και ψηφιακές υπηρεσίες, όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση, αλλά και υπηρεσίες που πλέον παρέχονται μέσω του gov.gr, όπως η συμπλήρωση υπεύθυνης δήλωσης, ο ψηφιακός έλεγχος εισιτηρίων για γήπεδα και το e-παράβολο.
Η ανάλυση των στοιχείων που θα προκύψουν από τα σχόλια των πολιτών θα πραγματοποιείται σε πολλά επίπεδα. Ανά φορέα, ανά υπηρεσία, ανά περιφέρεια, περιφερειακή ενότητα, δήμο και δημοτική ενότητα, ακόμα και σε επίπεδο ταχυδρομικού κώδικα.
Οι απαντήσεις θα εξετάζονται, με βάση και την ηλικιακή ομάδα των συμμετεχόντων, ενώ μέσα από τη μελέτη των αποτελεσμάτων, ο άμεσος στόχος του νέου συστήματος είναι ο εντοπισμός συγκεκριμένων σημείων όπου παρατηρούνται πρακτικές δυσλειτουργίες και δεν ικανοποιούνται οι προσδοκίες των φορολογουμένων.
Μακροπρόθεσμα όμως, οι απαντήσεις των πολιτών θα επιτρέψουν την οικοδόμηση μίας μεγάλης τράπεζας δεδομένων που θα επιτρέπει την αντιμετώπιση συστημικών αδυναμιών του Δημοσίου, αλλά και την αναγνώριση επιτυχημένων πρακτικών, που μπορούν να δοκιμαστούν ευρύτερα.
Όπως σχολιάζουν στελέχη της κυβέρνησης, τα δεδομένα που θα προκύπτουν από τις απαντήσεις των πολιτών θα είναι διαθέσιμα σε όλους και θα οπτικοποιούνται σε χάρτες. Σε χρόνο παράλληλο και για τις υπηρεσίες όπου η εξυπηρέτηση γίνεται συνήθως γίνεται πρόσωπο με πρόσωπο σχεδιάζεται μία συμπληρωματική μέθοδος αξιολόγησης.
Αυτό σημαίνει ότι, μετά την απομάκρυνση από το γκισέ, ο πολίτης θα λαμβάνει στο κινητό του τηλέφωνο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, μέσω του οποίου θα μπορεί να αξιολογήσει τόσο την υπηρεσία, όσο και τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την κάλυψη των αναγκών του.