Δευτέρα, 20-Ιαν-2025 11:18
22 Γυμνάσια και Λύκεια στο δίκτυο των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΕΡΩΣΗ: 11.53
Παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη υπογράφηκε στο Μέγαρο Μαξίμου η σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση για την ίδρυση του δικτύου των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων (ΔΗΜΩΣ).
Το δίκτυο θα αποτελείται από 22 υφιστάμενα σχολεία, 11 Γυμνάσια και 11 Γενικά Λύκεια, τα οποία βρίσκονται σε περιοχές που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες κοινωνικές ή οικονομικές προκλήσεις, με στόχο την ενίσχυση των ευκαιριών που προσφέρει η δημόσια εκπαίδευση.
Βάσει της σύμβασης, η οποία θα κυρωθεί τις επόμενες ημέρες από τη Βουλή, το Ίδρυμα Ωνάση θα διαθέσει 160 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος 12ετίας για την αναβάθμιση των κτηριακών εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού των επιλεγμένων σχολικών μονάδων. Τα πρώτα έξι αναβαθμισμένα σχολεία αναμένεται να λειτουργήσουν τον Σεπτέμβριο του 2025.
"Μια φιλελεύθερη κυβέρνηση, όπως η δική μας, πρεσβεύει τις ίσες ευκαιρίες και τη δυνατότητα σε παιδιά τα οποία μπορεί να προέρχονται από περιοχές που έχουν οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, να έχουν πρόσβαση στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση που το κράτος μπορεί να τους παρέχει", τόνισε ο Πρωθυπουργός κατά την ομιλία του.
"Αυτή η κεντρική λογική των ίσων ευκαιριών, τη δυνατότητα δηλαδή όλα τα παιδιά να μπορούν να ξεκινούν από μια εφάμιλλη αφετηρία, ανεξαρτήτως των κοινωνικών ή των οικονομικών τους δυνατοτήτων, βρισκόταν πάντα στην καρδιά της προόδου της χώρας συνολικά. Αυτό υπηρετεί, οριζόντια, το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης", προσέθεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Τα 22 σχολεία που θα ενταχθούν στο δίκτυο των Ωνάσειων θα ακολουθούν το ωρολόγιο πρόγραμμα των 42 Πρότυπων Σχολείων, ουσιαστικά αυξάνοντας τον αριθμό των Προτύπων κατά παραπάνω από 50%. Η εισαγωγή των μαθητών στην Α’ Γυμνασίου και την Α’ Λυκείου θα γίνεται με παρόμοια διαδικασία που ισχύει για τα Πρότυπα, μέσω γραπτών εξετάσεων.
Εκτός από το διδακτικό πρόγραμμα που ισχύει για τα Πρότυπα Σχολεία, θα λειτουργούν Όμιλοι και Σύνολα με πρόσθετα αντικείμενα σε πληθώρα πεδίων, όπως η πληροφορική και οι ξένες γλώσσες. Η συμμετοχή των μαθητριών και μαθητών στους Ομίλους και στα Σύνολα θα είναι υποχρεωτική για τουλάχιστον 10 εκπαιδευτικές ώρες εβδομαδιαίως, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Πρόσβαση στις δραστηριότητες των Ομίλων και των Συνόλων θα έχουν και μαθητές δημοσίων σχολείων της ίδιας περιοχής.
"Το Ίδρυμα Ωνάση έχει ήδη καταγράψει ένα εξαιρετικά πλούσιο κοινωφελές έργο, θεωρώ όμως ότι η σημερινή δωρεά είναι ξεχωριστή. Και είναι ξεχωριστή διότι ακριβώς θέλουμε να δημιουργήσουμε μαζί, το Ελληνικό Κράτος, η Ελληνική Πολιτεία και το Ίδρυμα Ωνάση, έναν καινούργιο τύπο δημόσιου σχολείου, ο οποίος θα πατάει πάνω στη μεγάλη τεχνογνωσία την οποία έχουμε ήδη αποκτήσει από τα 42 Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια που λειτουργούν στη χώρα μας, για να μπορέσουμε να προσθέσουμε ακόμα περισσότερες εκπαιδευτικές αλλά και γνωσιακές εμπειρίες στους μαθητές μας", σημείωσε ο Πρωθυπουργός.
"Ο σκοπός για τον οποίο επιλέγουμε αυτόν τον τύπο των σχολείων δεν είναι μόνο για να δώσουμε μια δυνατότητα σε ιδιαίτερα χαρισματικά παιδιά να μπορούν να έχουν πρόσβαση στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση, αλλά για να μπορέσουμε να αντλήσουμε και μαθήματα τα οποία στη συνέχεια θα τα επεκτείνουμε σε όλη την δημόσια εκπαίδευση", ανέφερε κλείνοντας ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Σ. Παπαδημητρίου, ανέφερε από την πλευρά του: "Για το Ίδρυμα Ωνάση, η ισότιμη πρόσβαση στη σύγχρονη εκπαίδευση και στην καινοτομία αποτελεί προτεραιότητα. Σε μια ιστορική στιγμή για εμάς, με την επέτειο 50 χρόνων λειτουργίας μας, υπογράψαμε με τον Υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη και με την παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη τη σύμβαση δωρεάς του Ιδρύματος Ωνάση για τη δημιουργία των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων.
Με σεβασμό στις αρχές λειτουργίας του Δημόσιου Σχολείου και με στόχο το μοντέλο των ΔΗΜΩΣ να φέρει στον χώρο της δημόσιας παιδείας την καινοτομία που έφερε στον χώρο της υγείας το Ωνάσειο Νοσοκομείο, το Ίδρυμα Ωνάση προχωρά στη δημιουργία ενός σύγχρονου σχολείου. Στόχος μας είναι να δώσουμε ίσες ευκαιρίες σε αυτούς που δεν τις έχουν και να δημιουργήσουμε το δημόσιο σχολείο του αύριο που θα αγαπήσουν μαθητές, γονείς και καθηγητές".
Υπολογίζεται ότι, με τη σταδιακή ένταξη αναβαθμισμένων μονάδων στα ΔΗΜΩΣ, περισσότερα από 22.000 παιδιά θα φοιτήσουν σε αυτά σε ορίζοντα 12ετίας.
*Ολόκληρη η ομιλία του Πρωθυπουργού πριν την υπογραφή της σύμβασης από τον Υπουργό Παιδείας Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη και τον Πρόεδρο του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνη Σ. Παπαδημητρίου*
Κύριε Πρόεδρε και αγαπητά μέλη της Διοίκησης του Ιδρύματος Ωνάση, κ. Υπουργέ, κα Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι,
Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος, κ. Πρόεδρε, για την απόφαση του Ιδρύματος να προχωρήσει σε μία τόσο σημαντική δωρεά μακράς πνοής και μακράς διάρκειας.
Και πράγματι, δύσκολα θα φανταζόμουν μια πιο σημαντική παρέμβαση του Ιδρύματος, επ’ αφορμή των 50 ετών από την ίδρυσή του, από το πρόγραμμα για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, το οποίο έχουμε την ευκαιρία σήμερα να επικυρώσουμε με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Το Ίδρυμα Ωνάση έχει ήδη καταγράψει ένα εξαιρετικά πλούσιο κοινωφελές έργο στους τομείς τους οποίους ήδη αναφέρατε -στην υγεία, στην εκπαίδευση, στον πολιτισμό-, θεωρώ όμως ότι η σημερινή δωρεά είναι ξεχωριστή.
Και είναι ξεχωριστή διότι ακριβώς θέλουμε να δημιουργήσουμε μαζί, το Ελληνικό Κράτος, η Ελληνική Πολιτεία και το Ίδρυμα Ωνάση, έναν καινούργιο τύπο δημόσιου σχολείου, ο οποίος θα πατάει πάνω στη μεγάλη τεχνογνωσία την οποία έχουμε ήδη αποκτήσει από τα 42 Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια που λειτουργούν στη χώρα μας, για να μπορέσουμε να προσθέσουμε ακόμα περισσότερες εκπαιδευτικές αλλά και γνωσιακές εμπειρίες στους μαθητές μας.
Αυτό ακριβώς σηματοδοτεί και η δωρεά αυτή: 22 σχολεία σε περιοχές που, όπως είπατε, αντιμετωπίζουν οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις, θα ενταχθούν μέσα στους επόμενους 18 μήνες στο δίκτυο των Ωνάσειων Σχολείων, με σημαντικές επενδύσεις στις υποδομές τους, με πρόσθετη υποστήριξη στους καθηγητές και με τη δυνατότητα για τους μαθητές των σχολείων αυτών να ανακαλύπτουν καινούργια αντικείμενα, πέραν του ωρολογίου προγράμματος, είτε συζητάμε για ρομποτική και γνώσεις STEM, τεχνητή νοημοσύνη, δράσεις πολιτισμού, δράσεις αθλητισμού, δράσεις που, όπως είπε και ο κ. Υπουργός, θα είναι ανοιχτές και στα υπόλοιπα σχολεία της ευρύτερης περιοχής.
Με εκπαιδευτικούς οι οποίοι θα αμείβονται για το συμπληρωματικό έργο το οποίο θα παρέχουν και με μαθητές οι οποίοι θα έρχονται και θα φεύγουν, κυρίως, από το σχολείο, χαμογελαστοί και ικανοποιημένοι για την ποιότητα εκπαίδευσης την οποία θα τους παρέχει το Ελληνικό Δημόσιο, με τη στήριξη του Ιδρύματος Ωνάση.
Δεν χρειάζεται, νομίζω, να μιλήσω αναλυτικά για την πολύ μεγάλη επιτυχία του θεσμού των Πρότυπων σχολείων. Εξάλλου, αποτελούσε κεντρικό πρόταγμα του προγράμματός μας η ενίσχυση και η αύξηση του αριθμού των Πρότυπων σχολείων. Και αν κρίνω από το ενδιαφέρον το οποίο έχουν οι γονείς να στείλουν τα παιδιά τους στα Πρότυπα σχολεία πρέπει, κ. Υπουργέ, να κάνουμε ακόμα περισσότερα βήματα για να αποκτήσουμε ακόμα περισσότερα Πρότυπα σχολεία.
Ουσιαστικά, όμως, με μια κίνηση αυξάνουμε κατά 50% τον αριθμό των Πρότυπων σχολείων, δίνοντάς τους και μια παραπάνω δυναμική και προσφέροντας ακόμα περισσότερες εκπαιδευτικές υπηρεσίες από αυτές που έχουν σήμερα τα Πρότυπα σχολεία.
Η δωρεά αυτή, είπα στην αρχή ότι είναι δωρεά μακράς πνοής και μακράς διάρκειας. Μιλάμε για 160 εκατομμύρια ευρώ, όπως είπατε κ. Πρόεδρε, σε ορίζοντα 12ετίας και για ένα πρόγραμμα το οποίο θα ωφελήσει σχεδόν 30.000 μαθητές.
Θέλω να κλείσω επισημαίνοντας ιδιαίτερα την αναφορά την οποία κάνατε στις ίσες ευκαιρίες, διότι, πράγματι, μια φιλελεύθερη κυβέρνηση, όπως η δική μας, πρεσβεύει τις ίσες ευκαιρίες και τη δυνατότητα σε παιδιά τα οποία μπορεί να προέρχονται από περιοχές που, όπως είπα πριν, έχουν οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, να έχουν πρόσβαση στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση που το κράτος μπορεί να τους παρέχει. Και πράγματι, είμαι σίγουρος ότι τα σχολεία αυτά θα γίνουν περιζήτητα και ενδεχομένως και η πίεση να αυξηθεί ο αριθμός τους θα είναι σημαντική.
Όμως, αυτή η κεντρική λογική των ίσων ευκαιριών, τη δυνατότητα δηλαδή όλα τα παιδιά να μπορούν να ξεκινούν από μια εφάμιλλη αφετηρία, ανεξαρτήτως των κοινωνικών ή των οικονομικών τους δυνατοτήτων, βρισκόταν πάντα στην καρδιά της προόδου της χώρας συνολικά. Αυτό υπηρετεί, οριζόντια, το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης. Και νομίζω ότι τα Ωνάσεια Σχολεία θα έρθουν να δώσουν μια πολύ σημαντική πρόσθετη υποστήριξη σε ένα δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης το οποίο έχει τα προβλήματά του, και αυτό όμως οφείλει να αλλάξει και να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις των καιρών.
Ο σκοπός για τον οποίο επιλέγουμε αυτόν τον τύπο των σχολείων δεν είναι μόνο για να δώσουμε μια δυνατότητα σε ιδιαίτερα χαρισματικά παιδιά να μπορούν να έχουν πρόσβαση στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση, αλλά για να μπορέσουμε να αντλήσουμε και μαθήματα τα οποία στη συνέχεια θα τα επεκτείνουμε σε όλη την δημόσια εκπαίδευση, σε όλα τα σχολεία μας, σε όλα τα Νηπιαγωγεία μας, σε όλα τα Δημοτικά, σε όλα τα Γυμνάσια, σε όλα τα Λύκεια.
Η εκπαίδευση είναι το μεγάλο στοίχημα της επόμενης γενιάς, θα έλεγα, σε έναν κόσμο που αλλάζει με τόσο μεγάλη ταχύτητα. Και νομίζω ότι μας δίνετε σήμερα, κ. Πρόεδρε, με αυτή την πολύ ευγενική δωρεά μια τόνωση, μία ένεση αισιοδοξίας ότι αυτό το στοίχημα μπορούμε να το κερδίσουμε.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.
Στον Κολωνό, την Κυψέλη, το Μενίδι, το Πέραμα και το Περιστέρι Αττικής, στην Ξηροκρήνη και τον Εύοσμο Θεσσαλονίκης, καθώς επίσης και στην Κοζάνη, την Ξάνθη, τη Ρόδο και το Ηράκλειο θα ιδρυθούν τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία.
Νωρίτερα σήμερα, Δευτέρα, υπεγράφη η Σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση, η οποία ανοίγει το δρόμο για την ίδρυση του Δικτύου Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων (ΔΗΜ.Ω.Σ). Συνολικά, πρόκειται για 22 σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Γενικά Λύκεια) που θα λειτουργήσουν σε περιοχές της Ελλάδας που "αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και θα δώσουν σε χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες τα εφόδια, τη γνώση και το περιβάλλον που χρειάζονται για να εξελίξουν τις δεξιότητες τους", όπως αναφέρεται σε σχετικό ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου Παιδείας.
Σύμφωνα με το ίδιο σημείωμα, τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα λειτουργούν υπό την επίβλεψη του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, σε στενή συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο αναλαμβάνει την κτηριακή αναβάθμισή τους και την κάλυψη μέρους των λειτουργικών τους εξόδων. Το ωρολόγιο πρόγραμμα θα προσομοιάζει με αυτό των πρότυπων σχολείων και θα περιλαμβάνει πρόσθετες καινοτομίες, ως προς τον τρόπο σύνδεσής τους με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, ενώ στη λειτουργία των εκπαιδευτικών ομίλων και συνόλων θα έχουν πρόσβαση και μαθητές όμορων δημοσίων σχολείων.
"Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία έρχονται να πολλαπλασιάσουν τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες, να ενισχύσουν τις τοπικές κοινωνίες, να αυξήσουν την ώσμωση μεταξύ δημοσίων σχολείων, πανεπιστημίων και ιδρυμάτων και να δώσουν το στίγμα της συνολικής αναβάθμισης στην εκπαίδευση, που είναι ο στόχος του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού", αναφέρει το σημείωμα.
ΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΩΝΑΣΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ (ΔΗΜ.Ω.Σ) ΣΕ ΔΕΚΑ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Aκολουθούν δέκα ερωτήσεις σχετικά με τη λειτουργία των Δημοσίων Ωνάσειων Σχολείων και οι απαντήσεις τους, όπως δόθηκαν σε σχετικό ενημερωτικό σημείωμα από το υπουργείο Παιδείας:
Πρόκειται για ένα δίκτυο υφιστάμενων δημόσιων σχολείων, τα οποία με χρηματοδότηση του Ιδρύματος Ωνάση θα μετατραπούν σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Πρόκειται για 22 Σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια) σε όλη τη χώρα. Τον Σεπτέμβριο του 2025 θα λειτουργήσουν τουλάχιστον οι πρώτες 6 σχολικές μονάδες (3 Λύκεια, 3 Γυμνάσια), οι οποίες θα ανακοινωθούν μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2025.
Οι μαθήτριες και μαθητές που κατά την έναρξη λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα φοιτούν στη Β' και Γ' τάξη του Γυμνασίου και Λυκείου παραμένουν και ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους σε αυτά. Ο συνολικός αριθμός μαθητών και μαθητριών στα ΔΗΜ.Ω.Σ θα φτάσει τις 6.000 ανά έτος και συνολικά πάνω από 22.000 σε ορίζοντα δωδεκαετίας.
Από το σύνολο των 22 σχολείων, τα 10 (Γυμνάσια - Λύκεια) θα λειτουργήσουν στην Περιφέρεια Αττικής και τα 12 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Στην Αττική τα ΔΗΜ.Ω.Σ θα ιδρυθούν στον Κολωνό, την Κυψέλη, το Μενίδι, το Πέραμα και το Περιστέρι. Στην Θεσσαλονίκη, οι περιοχές που επελέγησαν είναι η Ξηροκρήνη και ο Εύοσμος. Στην περιφέρεια, ΔΗΜ.Ω.Σ. θα υποδεχθούν η Κοζάνη, η Ξάνθη, η Ρόδος και το Ηράκλειο.
Βασικό κριτήριο επιλογής ήταν η ενίσχυση περιοχών που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις. Προϋπόθεση ήταν επίσης να μην υπάρχουν άλλα πρότυπα ή πειραματικά σχολεία σε κοντινή απόσταση, ενώ ρόλο έπαιξε και η γεωγραφική εγγύτητα των Γυμνασίων και Λυκείων που επελέγησαν, ώστε να διευκολύνεται η μεταξύ τους συνεργασία, καθώς και η συνεργασία τους με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα.
Η τελική απόφαση για τις περιοχές ελήφθη ύστερα από στενή συνεργασία του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του Ιδρύματος Ωνάση.
Το Δίκτυο των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα διοικείται από εννεαμελή επιτροπή, στην οποία πέντε μέλη θα ορίζονται από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με απόφαση του αρμόδιου υπουργού. Τα υπόλοιπα τέσσερα μέλη υποδεικνύονται από το Ίδρυμα Ωνάση.
Την ευθύνη για την καθημερινή λειτουργία των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα έχουν α) ο διευθυντής/διευθύντρια β) ο υποδιευθυντής/υποδιευθύντρια και γ) ο σύλλογος διδασκόντων. Οι σχολικές μονάδες που εντάσσονται στο δίκτυο υπάγονται διοικητικά στον οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η διαμόρφωση ολοκληρωμένων πολιτών. Η παροχή δημόσιας δωρεάν παιδείας υψηλής ποιότητας με στόχο την ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη και καλλιέργεια των μαθητών. Η υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων με αξιοποίηση βιωματικών μεθόδων διδασκαλίας και άλλων πρωτοπόρων διδακτικών πρακτικών και δράσεων. Η προαγωγή της επιστημονικής έρευνας στην εκπαίδευση, η προαγωγή της κατάρτισης των μαθητών στην ψηφιακή τεχνολογία και στην τεχνητή νοημοσύνη και η προώθηση της πολυγλωσσίας.
Η φοίτηση θα είναι απολύτως δωρεάν. Τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα ακολουθούν το πρόγραμμα των Πρότυπων Σχολείων, δίνοντας έμφαση στις Ανθρωπιστικές, Θετικές και Κοινωνικές Επιστήμες, στις Καλές Τέχνες, στην Ψηφιακή Παιδεία και στη Συναισθηματική και Κοινωνική Νοημοσύνη. Για την επίτευξη των στόχων, εκτός από το ωρολόγιο πρόγραμμα που ισχύει για τα Πρότυπα Σχολεία, θα λειτουργούν Όμιλοι και Σύνολα, με πρόσθετα αντικείμενα στις Θετικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες, στις Γλώσσες, στην Τέχνη, στον Πολιτισμό και στον Αθλητισμό. Στους Ομίλους θα πραγματοποιούνται καινοτόμες δράσεις, ενισχυτική διδασκαλία και προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Η συμμετοχή των μαθητριών και μαθητών στους Ομίλους και στα Σύνολα θα είναι υποχρεωτική για τουλάχιστον 10 εκπαιδευτικές ώρες εβδομαδιαίως, καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Στόχος είναι η ώσμωση που θα βοηθήσει συνολικά στην αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Στους Ομίλους και στα Σύνολα μπορούν να συμμετέχουν και μαθητές άλλων δημόσιων σχολικών μονάδων της ίδιας γεωγραφικής περιοχής, κατόπιν αίτησης και έγκρισής τους από τον διευθυντή των ΔΗΜ.Ω.Σ..
Η εισαγωγή των μαθητών στην Α' Γυμνασίου και στην Α' Λυκείου θα γίνεται με παρόμοια διαδικασία που ισχύει και για τα Πρότυπα Σχολεία με συμμετοχή σε γραπτές εξετάσεις (τεστ) γνώσεων και δεξιοτήτων.
Το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα επιλέγεται επίσης με παρόμοια διαδικασία που ακολουθείται για το εκπαιδευτικό προσωπικό των Πρότυπων Σχολείων.
Το Ίδρυμα Ωνάση, μέσω δωρεάς συνολικού ύψους 160 εκατ. ευρώ για 12 σχολικά έτη, θα καλύψει τον εξοπλισμό και την κτηριακή αναβάθμιση των υφιστάμενων κτηριακών υποδομών των 22 σχολικών μονάδων. Θα διαθέσει έως 1.000.000 ευρώ ανά σχολική μονάδα για την αναβάθμιση και βελτίωση των υποδομών και έως 500.000 ευρώ ανά σχολική μονάδα και ανά σχολικό έτος για την ενίσχυση δράσεων και την κάλυψη δαπανών. Ακόμα, το Ίδρυμα Ωνάση θα διαθέσει το ποσό των 6.000.000 ευρώ για την κάλυψη έκτακτων δαπανών που θα προκύψουν από τη λειτουργία του δικτύου των Ωνάσειων Σχολείων.
Το Ίδρυμα Ωνάση θα καλύπτει την πρόσθετη αμοιβή των εκπαιδευτικών και του διοικητικού προσωπικού των ΔΗΜ.Ω.Σ. για την πρόσθετη απασχόλησή τους πέραν του ωραρίου τους αλλά και τις δαπάνες για τη λειτουργία των Ομίλων και των Συνόλων. Το Ίδρυμα Ωνάση θα καλύπτει τις δαπάνες για την ανάπτυξη και επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού μέσω της συμμετοχής σε εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ελλάδα ή το εξωτερικό αλλά και για υποτροφίες.
Πέρα από τη δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση, το χρηματοδοτικό πλαίσιο των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα είναι ίδιο με αυτό των Πρότυπων Σχολείων. Η μισθοδοσία του εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού θα καλύπτεται από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και τα πάγια λειτουργικά έξοδα των σχολείων από τους Δήμους στους οποίους ανήκουν.
Η σύμβαση θα ισχύσει από την ημερομηνία κύρωσής της στη Βουλή και τη δημοσίευσή της στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Πρόκειται για μία σύμπραξη μεταξύ του Ιδρύματος Ωνάση και του Ελληνικού Δημοσίου, κατά το επιτυχημένο πρότυπο του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου. Η "Κύρωση Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Κοινωφελούς Ιδρύματος "ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ", του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου (Ω.Κ.Κ.) και του Ελληνικού Δημοσίου" ψηφίστηκε (27 Σεπτεμβρίου 2018) με ευρεία πλειοψηφία και τη στήριξη των ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, ΝΔ, Δημοκρατικής Συμπαράταξης, και Ποταμιού.
Περιφέρεια Αττικής
Δήμος Αθηναίων (Κολωνός): 52ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Αθηνών / 52ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Αθηνών
Δήμος Αθηναίων (Κυψέλη): 15ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Αθηνών / 15ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Αθηνών
Δήμος Αχαρνών (Μενίδι): 3ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Αχαρνών / 7ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Αχαρνών
Δήμος Περάματος: 1ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Περάματος / 1ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Περάματος
Δήμος Περιστερίου: 5ο Ημερήσιο Γυμνάσιο Περιστερίου / 5ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο Περιστερίου
Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Δήμος Θεσσαλονίκης: 12ο Ημερήσιο Γυμνάσιο / 16ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο
Δήμος Κορδελιού - Ευόσμου: 6ο Ημερήσιο Γυμνάσιο / 3ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο
Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
Δήμος Κοζάνης: 3ο Ημερήσιο Γυμνάσιο / 3ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο
Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης
Δήμος Ξάνθης: 1ο Ημερήσιο Γυμνάσιο / 2ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου
Δήμος Ρόδου: 6ο Ημερήσιο Γυμνάσιο / 3ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο
Περιφέρεια Κρήτης
- Δήμος Ηρακλείου: 9ο Ημερήσιο Γυμνάσιο / 10ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο