Τρίτη, 15-Οκτ-2024 18:18
Κ. Μητσοτάκης: Η εκτός σχεδίου δόμηση δημιουργεί προβλήματα, θα μπουν περιορισμοί - Τι είπε για τη δουλεία διόδου

Τα μεγάλα στοιχήματα που καλείται να κερδίσει η χώρα όσον αφορά στην επόμενη ημέρα του τουρισμού ανέδειξε ο πρωθυπουργός, στο πλαίσιο συζήτησης που είχε με τον διευθυντή της "Καθημερινής", Αλέξη Παπαχελά.
"Θέλουμε να στρέψουμε την κρουαζιέρα και προς άλλους προορισμούς... Μεγάλος μας σκοπός είναι πώς θα μπορέσουμε να διευρύνουμε την τουριστική περίοδο, ώστε να μην έρχονται όλοι οι επισκέπτες τον Ιούνιο και τον Αύγουστο. Να επεκτείνουμε τους τουριστικούς προορισμούς και τις επενδύσεις σε περιοχές που παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητες...", τόνισε ο κ. Μητσοτάκης, που προανήγγειλε περιορισμούς στην εκτός σχεδίου δόμηση, κυρίως στα νησιά, αφήνοντας, επίσης ανοιχτό παράθυρο για περιορισμούς της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε περιοχές με πρόβλημα στη φοιτητική στέγη.
Ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε ότι οι περιορισμοί στη δόμηση θα γίνουν πάντα με βάση τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.
"Ιδιαίτερα για την εκτός σχεδίου δόμηση που δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα θα μπουν περιορισμοί και πιστεύω ότι καλώς θα μπουν περιορισμοί", ανέφερε.
Ερωτηθείς ποια θα είναι η διάταξη για την εκτός σχεδίου δόμηση ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε ότι θα ανακοινωθεί "πολύ σύντομα".
"Πιστεύω ότι θα είναι μια ισορροπημένη διάταξη. Ένα πράγμα το οποίο γνωρίζουμε πια, με βάση την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, είναι ότι η δουλεία, έτσι όπως την ξέραμε, ανήκει στο παρελθόν".
Σε διευκρινιστική ερώτηση του Αλέξη Παπαχελά αν όποιος έχει πρόσοψη σε δουλεία θα μπορεί να χτίζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε: "Ναι, το ζήτημά μας αυτή τη στιγμή είναι να έχει πρόσοψη σε δρόμο, αλλά ποιο δρόμο; Αυτό είναι το ερώτημα το οποίο μας απασχολεί πάντα. Γιατί, όπως ξέρετε, οι αναγνωρισμένοι δρόμοι είναι πολύ λίγοι και μέχρι που να τους αναγνωρίσουμε θα χρειαστεί να περάσει αρκετός χρόνος".
"Έχουμε επίσης ζητήματα με τον νέο οικοδομικό κανονισμό, είχαμε μια σημαντική δίκη πρόσφατα και - χωρίς να θέλω να παρέμβω στο σκεπτικό του δικαστηρίου - τονίζω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό στα ζητήματα αυτά να έχουμε μια ολιστική προσέγγιση του τι σημαίνει περιβαλλοντική επιβάρυνση της δόμησης. Δεν είναι μόνο το ζήτημα του ύψους που επηρεάζει το περιβάλλον, είναι και η ποιότητα των υλικών, είναι και το πόσο φιλικά προς το περιβάλλον είναι τα κτίρια, ποια είναι η ενεργειακή τους κατανάλωση και προφανώς προς τα εκεί κινήθηκε ο νέος κανονισμός", σημείωσε, ξεκαθαρίζοντας ότι το ίδιο το ΣτΕ θα κρίνει τη συνταγματικότητα του.
"Ο τουρισμός έχει τεράστια σημασία για την ανάπτυξη της χώρας και θέλω να πω ότι η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα υπερτουρισμού... Αντιμετωπίζει ζητήματα μεγάλης συγκέντρωσης τουριστών σε συγκεκριμένους προορισμούς λίγους μήνες το χρόνο... Στόχος στον τουρισμό είναι τα έσοδα... Θέλουμε οι επισκέπτες να δαπανούν περισσότερα χρήματα στη χώρα μας... Δε θέλουμε η αυξημένη χρέωση του επισκέπτη να οδηγήσει στη μείωση της ανταγωνιστικότητας... Θέλουμε περισσότερες επενδύσεις σε ποιοτικό και βιώσιμο τουρισμό...", σημείωσε ο πρωθυπουργός.
Ο κ. Μητσοτάκης, εστιάζοντας στο τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, ανέφερε ότι κάθε πρόσθετος φόρος που μπαίνει προβληματίζει πάντα πολύ την κυβέρνηση. "Θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι το κόστος που μεταφέρουμε τελικά, είτε στον τελικό χρήστη, είτε στον επιχειρηματία εάν επιλέξει ο ίδιος να μην περάσει αυτό το βάρος στον χρήστη, είναι ένα κόστος που δεν πρέπει να υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού... Με απασχολεί πιο πολύ η ίδια η συμπεριφορά και η τιμολογιακή πολιτική του κλάδου του τουρισμού... μέχρι στιγμής δεν αισθάνομαι ότι έχουμε προβλήματα... Αυτός ο φόρος δεν θεωρώ ότι θα δημιουργήσει ζήτημα ανταγωνιστικότητας στον ελληνικό τουρισμό, αν και κατανοώ τις οποίες αντιδράσεις... Προχωρήσαμε στο μέτρο να μη δίνουμε νέες άδειες για βραχυχρόνια μίσθωση, με δυνατότητα να επεκτείνουμε αυτό το μέτρο και αλλού. Αλλά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η βραχυχρόνια μίσθωση έχει δώσει δυνατότητα σε πολλούς συμπολίτες μας να αξιοποιήσουν την περιουσία τους...", επεσήμανε και διαβεβαίωσε ότι δεν πρόκειται να επιβληθεί κανένα άλλο έκτακτο τέλος στον τουρισμό.
Νωρίτερα, το Capital.gr μετέδιδε:
Την πεποίθηση του ότι η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα υπερτουρισμού εξέφρασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας με τον Αλέξη Παπαχελά στην εκδήλωση "Reimagine Tourism in Greece".
"Η Ελλάδα δεν εχει πρόβλημα υπερτουρισμού. Αντιμετωπίζει όμως προβλήματα με τη συγκέντρωση μεγάλων αριθμών σε συγκεκριμένους λίγους προορισμούς για κάποιους μήνες το χρόνο", ανέφερε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε: "Σε αυτό το πλαίσιο, σε κάποια νησιά του Αιγαίου κάποιους μήνες έχουμε ζήτημα, όπου οι υποδομές δοκιμάζονται. Αν είχαμε καλύτερες υποδομές θα μπορούσαμε να έχουμε και περισσότερους τουρίστες".
Ερωτηθείς για το θέμα των υποδομών, ο πρωθυπουργός τόνισε πως πρέπει να "διαχωρίσουμε τις υποδομές σε εθνικής εμβέλειας και σε εκείνης που εξαρτώνται από την τοπική αυτοδιοίκηση". Σημείωσε μάλιστα την πρόοδο που έχει επιτευχθεί, λέγοντας ότι η "χώρα μας έχει πολύ σύγχρονα αεροδρόμια, έναν ιδιωτικό, εθνικό αερομεταφορέα, καινούριους αυτοκινητόδρομους που προσφέρουν αναπτυξιακές δυνατότητες, ενώ προχωρήσαμε σε σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις στα λιμάνια μας".
Ως προς τη βιωσιμότητα, ο κ. Μητσοτάκης σχολίασε πως "έπρεπε να καλύψουμε ένα χαμένο έδαφος. Έχουμε προχωρήσει, αλλά δεν είμαστε εκεί που θέλουμε", ενώ αναφέρθηκε στο παράδειγμα της ανακύκλωσης υπογραμμίζοντας πως εκεί χρεάζεται και η συμβολή των τοπικών αρχών, όπως πχ. στην περίπτωση της Τήλου όπου η ανακύκλωση σε σχεδόν απόλυτο βαθμό έχει γίνει πραγματικότητα. Δεν παρέλειψε επίσης να μιλήσει και για το νερό, το οποίο και χαρακτήρισε "κρίσιμη παράμετρο", τονίζονας ότι η απάντηση πρέπει να είναι αποτέλεσμα μελέτης ανά περιοχή. "Προς το παρόν είμαστε στη λογική των προσωρινών λύσεων, αλλά σχεδιάζουμε και τις μακροπρόθεσμες λύσεις. Για παράδειγμα το να δώσουμε λύση στις αφαλατώσεις των νησιών, θα μπορούσε να γίνει πιο συνολικά, με τη βοήθεια της ΕΥΔΑΠ".
Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι και τα δύο νησιά έχουν γνωρίσει ιδιαίτερη επιβάρυνση και σε αυτό το πλαίσιο έχουν ήδη γίνει βήματα εκεί, "με την απαγόρευση για παράδειγμα των νέων οικοδομικών αδειών μέχρι να αξιολογηθεί ο αντίκτυπος αυτής της γρήγορης ανάπτυξης και την ολοκλήρωση των τοπικών χωρικών σχεδίων που είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση".
"Γνωρίζουμε ότι είναι δύο νησιά με πολύ σημαντική προστιθέμενη αξία. Την ίδια στιγμή αυτές οι πιέσεις είναι αντιπαραγωγικές για το ίδιο το τουριστικό προϊόν και εμείς δεν πιστεύουμε στην αυτορύθμιση εκεί, δεν θέλουμε δηλαδή να γίνει ζημιά εκεί για να προσαρμοστεί η αγορά", ανέφερε.
"Στην κατεύθυνση αυτή παρεμβαίνουμε, όπως στο ζήτημα της κρουαζιέρας για παράδειγμα. Το να βάλουμε ένα εισιτήριο στην κρουαζιέρα και να ελέγξουμε τον τρόπο που προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια αυτούς τους προορισμούς είναι λογικά βήματα", πρόσθεσε, ενώ ειδικά για τη Σαντορίνη σημείωσε ότι χρειάζεται κατεπειγόντως ένα νέο λιμάνι και "ήδη το δρομολογούμε αυτό".
Ερωτηθείς για το τέλος βιωσιμότητας, ο κ. Μητσοτάκης είπε πως αυτό "κατευθύνεται μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η χώρα συνολικά πρέπει να κάνει επενδύσεις για την προστασία από την κλιματική αλλαγή". Τόνισε μάλιστα πως "χρειάζεται ένας εξορθολογισμός του δικού μας κανονιστικού και ρυθμιστικού πλαισίου για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις", υπενθυμίζοντας ότι ως χώρα πρέπει να δαπανούμε περισσότερους πόρους και για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.
Ως προς το αν οι πρόσθετοι φόροι πλήττουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμούς, σχολίασε: "Είμαστε μία κυβέρνηση που μείωσε τους φόρους. Κάθε πρόσθετος φόρος μας προβληματίζει. Θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι το κόστος που μεταφέρουμε είναι ένα κόστος που δεν πρέπει να υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού. Αν δει κανείς το μέγεθος του κλάδου της εστίασης με την επιβάρυνση, θεωρώ ότι αυτή θα είναι πολύ μικρή... Πιο πολύ με απασχολεί η τιμολογιακή πολιτική του κλάδου του τουρισμού". Εν κατακλείδι, τόνισε "αυτός ο φόρος δεν θα δημιουργήσει ζήτημα ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού, αν και κατανοώ απόλυτα τις αντιδράσεις από τον κλάδο. Η συνολική εικόνα μας επιτρέπει να νομοθετήσουμε αυτή τη μικρή επιβάρυνση για να αντιμετωπίσουμε ζητήματα που χρειάζονται περισσότερους δημόσιους πόρους".