Κυριακή, 05-Μαρ-2023 08:16
ΣΥΡΙΖΑ: Ασκήσεις θεσμικότητας με σκληρά ερωτήματα

Της Νίκης Ζορμπά
Από την πρώτη στιγμή της τραγωδίας στα Τέμπη ο ΣΥΡΙΖΑ στοιχήθηκε πίσω από το νεύμα του Αλέξη Τσίπρα: Όχι σε πολιτική αντιπαράθεση και κομματική κλοτσοπατινάδα πάνω στα συντρίμμια ζωών. Ο χρόνος πάγωσε στη χώρα συνολικά, μοιραία και στον ΣΥΡΙΖΑ.
Πάγωσαν επ’ αόριστον και οι κομματικές διαδικασίες. Ο προγραμματισμός πριν από το μοιραίο δυστύχημα προέβλεπε την άμεση συνεδρίαση της Πολιτικής Γραμματείας του κόμματος και τη συνεδρίαση της επιτροπής δεοντολογίας για το θέμα Πολάκη. Τίποτε από τα δύο δεν θα πραγματοποιηθεί πια, τα ματαίωσαν όλα τα Τέμπη. Το ζήτημα θεωρείται ότι ολοκληρώθηκε με την αποπομπή του Χανιώτη βουλευτή από τα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ.
"Αυτοσυγκράτηση" και "σεβασμός στους νεκρούς" οι λέξεις- κλειδιά για τον ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος δειλά άρχισε μεν τις τροχιοδεικτικές βολές απέναντι στην κυβέρνηση αμέσως μετά την παραίτηση του Κώστα Καραμανλή από το υπουργείο Μεταφορών και την πρωθυπουργική δήλωση, μα με το βλέμμα στη "θεσμικότητα", χωρίς κραυγές και, κυρίως, αρνούμενος να μπει στην ουσία της συζήτησης για την εθνική τραγωδία.
Ο χρόνος της προκήρυξης των εκλογών, βέβαια, θα κρίνει και το πόσο γρήγορα θα ανέβουν οι τόνοι της κομματικής αντιπαράθεσης με την κυβερνητική παράταξη. Ιδιαίτερα εάν τηρηθεί το αρχικό χρονοδιάγραμμα, που προβλέπει διάλυση Βουλής τις αμέσως επόμενες ημέρες και εκλογές στις 9 Απριλίου, θα συντομεύσει αναπόδραστα το χρονικό διάστημα που σκοπεύει η Κουμουνδούρου να περάσει στην αντεπίθεση.
Με "σύνθημα", από την πρώτη στιγμή σχεδόν, πως "σεβασμός στους νεκρούς σημαίνει σεβασμός στην αλήθεια", η Κουμουνδούρου ήδη διά στελεχών της αρχίζει να θέτει στην ατζέντα ερωτήματα για το διά ταύτα της τραγωδίας στα Τέμπη.
Κομματικά στελέχη σημειώνουν κάποια από αυτά:
- "Γιατί η κυβέρνηση αγνόησε τις αλλεπάλληλες προειδοποιήσεις σωματείων εργαζομένων, με τρία εξώδικα της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (τελευταίο στις 31 Οκτωβρίου 2022), που προειδοποιούσαν για επερχόμενο δυστύχημα εξαιτίας της "μη λειτουργίας φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης” και "της μη λειτουργίας του συστήματος ETCS” (European Traffic Control System – του οποίου η λειτουργία προστατεύει έναντι στο ανθρώπινο λάθος), προεξοφλώντας μάλιστα "κροκοδείλια δάκρυα” όταν αυτό θα συμβεί";
- "Γιατί αγνόησαν ακόμα και την παραίτηση του προέδρου ETCS, Χρήστου Κατσιούλη, στις 27 Απριλίου του 2022, ο οποίος παραιτήθηκε καταγγέλλοντας την καθυστέρηση υλοποίησης του έργου για το σύστημα ασφαλείας ETCS και προειδοποιώντας για δυστύχημα";
Στην Κουμουνδούρου είναι ήδη προετοιμασμένοι για το πώς θα αντιμετωπίσουν τη συζήτηση περί διαχρονικών ευθυνών, την οποία χρεώνουν στην κυβέρνηση ως τακτική άμυνας.
Βάσει των ίδιων πληροφοριών από ανώτερα κομματικά στελέχη, το αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ στη διαχρονικότητα των ευθυνών είναι πως:
1. Τον Ιούνιο του 2019 η κυβέρνηση παρέλαβε ολοκληρωμένη τη διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, που η ολοκλήρωσή της ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για την εγκατάσταση του συστήματος ETCS και περιλάμβανε μεγάλες και πολύ δύσκολες τεχνικά υποδομές που έμεναν για χρόνια ανεκτέλεστες, "σύμβαση σε εκτέλεση του έργου για τη σηματοδότηση και τον τηλεχειρισμό της συγκεκριμένης γραμμής, με υλοποιημένο το μεγαλύτερο μέρος, με έγκριση από το ελεγκτικό συνέδριο και με εκπληρωμένες όλες τις παρατηρήσεις της Διαχειριστικής Αρχής και του ελέγχου της ΕΔΕΛ (από τον Μάρτιο του 2019) για την αντιμετώπιση των ελλείψεων της σύμβασης του 2014, με συμβατική υποχρέωση υλοποίησης εντός του 2020, έναν χρόνο δηλαδή μετά την ανάληψη διακυβέρνησης από τη Ν.Δ.". Το έργο όχι μόνο δεν έχει ολοκληρωθεί, αλλά και η Κομισιόν έχει καλέσει την κυβέρνηση να επιστρέψει τα χρήματα για το σύνολο του έργου.
2. Οι εργαζόμενοι και οι μηχανοδηγοί, στη συνάντηση που είχαν την Πέμπτη με τον κ. Τσίπρα, στηλίτευσαν την κυβερνητική προσπάθεια απόδοσης όλων των ευθυνών στο "ανθρώπινο λάθος" και κατήγγειλαν τις αλλεπάλληλες προειδοποιήσεις που είχε απευθύνει το σωματείο τους προς τη διοίκηση και την κυβέρνηση για τον κίνδυνο δυστυχήματος, εξαιτίας της "μη λειτουργίας φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης" και "της μη λειτουργίας του συστήματος ETCS (European Traffic Control System), του οποίου "η λειτουργία προστατεύει ενάντια σε ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους".
3. Ταυτόχρονα, ισχυρίζονται πως επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, για να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους και επειδή η σύμβαση για το ETCS δεν είχε ολοκληρωθεί, ο ΟΣΕ τότε είχε μεριμνήσει να έχει δύο σταθμάρχες τουλάχιστον με εμπειρία σε κάθε κεντρικό σταθμό.
4. Σπουδαιολογούν και τις δηλώσεις του πρώην διευθυντή Ασφάλειας και Κυκλοφορίας Αμαξοστοιχιών ΤΡΑΙΝΟΣΕ Χρήστου Ρετσινά στην ΕΡΤ πως, εάν εξακολουθούσε να υπάρχει το κέντρο δευτεροβάθμιου ελέγχου κυκλοφορίας των τρένων που λειτουργούσε μέχρι τα τέλη του 2020 στο κέντρο της Αθήνας, "δεν υπήρχε περίπτωση να μην προλάβουμε λάθος σταθμάρχη", καθώς μέχρι το τέλος του 2020, σύμφωνα με τον ίδιο, υπήρχε ένα κέντρο παρακολούθησης κυκλοφορίας, δευτεροβάθμιος έλεγχος –ο πρώτος είναι ο σταθμάρχης– στην Καρόλου, ενώ σήμερα δεν υπάρχει.
Στο μεταξύ, ο ΣΥΡΙΖΑ αυξάνει την πίεση εν όψει των εκλογών με απροσχημάτιστη επίθεση στον παραιτηθέντα υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, ζητώντας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη ουσιαστικά να τον αποπέμψει από τα ψηφοδέλτια της Ν.Δ., γνωρίζοντας πως δεν τίθεται ζήτημα μη υποψηφιότητάς του στις Σέρρες.
* Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί