Παρασκευή, 21-Νοε-2025 07:30
Motor Oil Hellas: Η ζημιά στο διυλιστήριο ανήκει στο παρελθόν - Η επόμενη μέρα και οι στρατηγικές κινήσεις σε διύλιση, ρεύμα, κυκλική οικονομία
Του Χάρη Φλουδοπούλου
Με ένα ξεκάθαρο μήνυμα επιστροφής στην κανονικότητα, η διοίκηση της Motor Oil Hellas παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα εννεαμήνου και το επικαιροποιημένο στρατηγικό πλάνο έως το 2030. Η μεγάλη ζημιά στο διυλιστήριο της Κορίνθου, που ταλαιπώρησε τον όμιλο για σχεδόν έναν χρόνο, αποτελεί πλέον παρελθόν: η παραγωγή έχει επανέλθει πλήρως, η νέα μονάδα λειτουργεί με αυξημένη δυναμικότητα, ενώ οι ασφαλιστικές αποζημιώσεις ρέουν κανονικά, καλύπτοντας τόσο τη διακοπή εργασιών όσο και τις υλικές ζημιές.
Ο αναπληρωτής CEO, Πέτρος Τζαννετάκης, περιέγραψε την κατάσταση μετά την αποκατάσταση της ζημιάς, σημειώνοντας ότι η επανεκκίνηση της αποστακτικής μονάδας (CBU) τον Αύγουστο επέτρεψε στο διυλιστήριο να λειτουργεί για πάνω από δύο μήνες σε πλήρη δυναμικότητα, φτάνοντας –και διατηρώντας– το νέο επίπεδο επεξεργασίας των 220 χιλ. βαρελιών/ημέρα, έναντι ~200 χιλ. πριν το συμβάν.
"Το δύσκολο κομμάτι πέρασε", σημείωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας την άριστη συνεργασία τεχνικών ομάδων και ασφαλιστών. Οι αποζημιώσεις για business interruption έφτασαν τα 211 εκατ. ευρώ στο 9μηνο (συν 40 εκατ. στο Q4 2024), ενώ οι υλικές ζημιές ανέρχονται σε 34 εκατ. ευρώ. Το τελευταίο, μικρότερο, πακέτο αποζημίωσης θα αναγνωριστεί στο Q4, με την εκταμίευση να ολοκληρώνεται αρχές 2026, καθώς απομένουν περίπου 18 εκατ. ευρώ να εισρεύσουν στα ταμεία.
Η απόδοση του διυλιστηρίου στο τρίτο τρίμηνο αποτυπώνει την πλήρη επαναφορά: το Adj. EBITDA διύλισης Q3 ανήλθε σε 296 εκατ. ευρώ, διπλάσιο του 2024, οι επεξεργασμένοι όγκοι αυξήθηκαν κατά 6% σε σχέση με το Q3 2024, ενώ τα ισχυρά προϊόντα διατηρούν υψηλές τιμές, με diesel crack στα 25,1 δολ./βαρέλι και jet στα 20,1 δολ./βαρέλι.
Ο κ. Τζαννετάκης απέφυγε να δώσει guidance, ωστόσο σημείωσε ότι οι καθημερινές επιδόσεις του διυλιστηρίου και τα περιθώρια προϊόντων δείχνουν ότι το Q4 έχει ξεκινήσει πολύ θετικά. Η δυναμικότητα πλέον επιτρέπει να "κοιτάμε πάνω από τα 220 χιλ. βαρέλια ημερησίως", με fine tuning μέσα στο 2026 να δίνει και μεγαλύτερη ευελιξία. Εφόσον αυτή η εικόνα διατηρηθεί, το run rate των EBITDA μπορεί να φτάσει επίπεδα άνω του 1,1–1,2 δισ. ευρώ ετησίως.
Η εμπορία καυσίμων κατέγραψε ιδιαίτερα καλή επίδοση: το Adj. EBITDA 9μήνου ανήλθε σε 110 εκατ. ευρώ (+30%), με ισχυρή ζήτηση σε premium καύσιμα και θετικό αντίκτυπο από την κατάργηση του πλαφόν περιθωρίων από 1/7. Το μερίδιο αγοράς αυξήθηκε σε αυτοκίνητο, αεροπορικά και ναυτιλιακά καύσιμα. Παρά τους περιορισμούς στο διυλιστήριο στο πρώτο εξάμηνο, ο όμιλος έδωσε προτεραιότητα στην ελληνική αγορά, αυξάνοντας το μερίδιο των εγχώριων πωλήσεων στο 45% των συνολικών, έναντι ιστορικού 30%.
Η δραστηριότητα ηλεκτρισμού και αερίου εμφάνισε μικρότερη κερδοφορία στο 9μηνο (75 εκατ. ευρώ EBITDA έναντι 97 εκατ.), καθώς το α΄ εξάμηνο επηρεάστηκε από χαμηλές τιμές TTF και χαμηλότερη παραγωγή ΑΠΕ λόγω καιρικών συνθηκών. Ωστόσο, στο Q3 σημειώθηκε ισχυρή ανάκαμψη (EBITDA 33 εκατ. ευρώ), με άνοδο του load factor της MORE στο 20,5%, ενώ η μεταφορά πάρκων από τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ ενίσχυσε την εγκατεστημένη ισχύ στα 847 MW.
Η διοίκηση θεωρεί ότι το 2026 θα αποτελέσει σημείο καμπής, καθώς η νέα μονάδα φυσικού αερίου 877 MW στην Κομοτηνή (μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) θα λειτουργήσει για πρώτη πλήρη χρονιά, ενώ θα ολοκληρωθεί το εταιρικό joint venture nrg–Heron, δημιουργώντας μια ολοκληρωμένη εταιρεία ηλεκτρισμού και αερίου με πάνω από 550 χιλ. πελάτες. Το run rate EBITDA της νέας εταιρείας για το 2026 υπολογίζεται από τους αναλυτές μεταξύ 180–220 εκατ. ευρώ.
Ο Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής, Γιώργος Τριανταφύλλου, παρουσίασε το πιο ώριμο –μέχρι σήμερα– πλάνο μετασχηματισμού του ομίλου. Ουσιαστικά, η Motor Oil περνά από τη "φάση χτισίματος" στη "φάση κλιμάκωσης".
Τρεις επιχειρηματικοί πυλώνες με ξεκάθαρες προοπτικές:
1. Διύλιση & καύσιμα – "ο χρυσός αιώνας της διύλισης"
Ο Γ. Τριανταφύλλου τόνισε ότι η ευρωπαϊκή διυλιστική αγορά ευνοεί τη Motor Oil, καθώς πάνω από 1 εκατ. βαρέλια/ημέρα έχουν αποσυρθεί την τελευταία 5ετία και η ζήτηση παραμένει υψηλή. Οι επενδύσεις της εταιρείας (νέα CBU, propylene splitter, logistics, naphtha reformer) έχουν αυξήσει την ικανότητα, την ευελιξία και την παραγωγή υψηλής αξίας προϊόντων. Το FSRU Διώρυγα Gas επανεντάσσεται στο στρατηγικό πλάνο λόγω της αυξημένης ζήτησης LNG από την Ανατολική Ευρώπη.
2. Ηλεκτρισμός – διπλό στοίχημα σε ΑΠΕ & ευέλικτη ισχύ
Η MOH επενδύει σε δύο διακριτές πλατφόρμες:
MORE: 847 MW σήμερα, ορατό pipeline άνω του 1 GW, στόχος 2 GW ως το 2030 και EBITDA >250 εκατ. ευρώ. Το 92% της παραγωγής είναι συμβολαιοποιημένο, εξασφαλίζοντας σταθερές ροές.
nrg–Heron Integrated Utility: ολοκληρωμένη εταιρεία ηλεκτρισμού & φυσικού αερίου με 1,5 GW ευέλικτης ισχύος, δυνατότητα αποθήκευσης/ευελιξίας και πάνω από μισό εκατομμύριο πελάτες.
3. Κυκλική οικονομία – ο τρίτος, γρήγορα αναπτυσσόμενος πυλώνας
Η Motor Oil έχει εξελιχθεί στον μεγαλύτερο παίκτη της κυκλικής οικονομίας στην Ελλάδα, διαχειριζόμενη πάνω από 1 εκατ. τόνους υλικών ετησίως. Έως το 2030 προβλέπεται ανάπτυξη έργων waste-to-energy, μεγάλες συμβάσεις νερού και λυμάτων, παραγωγή e-methanol και biofuels μέσω των projects IRIS και Symbioh. Το EBITDA της δραστηριότητας έχει εκτοξευθεί από 8 εκατ. (2021) σε 47 εκατ. ευρώ το 2025 LTM, με στόχο πολλαπλασιασμό έως το 2030.