Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 03-Ιουν-2010 01:39

    Ήρθε η ώρα της κρίσης για τους μεγάλους των κατασκευών

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Δημήτρη Δελεβέγκου
          
    Tις πιο ισχυρές πιέσεις από την αρχή της χρηματοπιστωτικής κρίσης στην Ελλάδα  δέχονται πλέον τα οικονομικά μεγέθη των τεσσάρων μεγαλύτερων, βάσει κύκλου εργασιών, εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων,  με την ανυπαρξία νέων προς δημοπράτηση δημόσιων έργων να επιτείνει την κατάσταση. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι όμιλοι Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Μηχανική, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2010, κατέγραψαν σημαντική απώλεια εσόδων από τη δραστηριοποίησή τους στον τομέα των κατασκευών συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2009, ενώ και τα ανεκτέλεστα βαίνουν μειούμενα. 

    Το  τοπίο δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο  από την άτεγκτη στάση των  τραπεζών που ζητούν όλο και περισσότερες εγγυήσεις από τις κατασκευαστικές εταιρείες λόγω της αύξησης του κόστους χρήματος, με αποτέλεσμα αρκετά έργα που αναμένονταν ως “μάννα εξ ουρανού” για τις εταιρείες, τώρα να δείχνουν πιο επισφαλή από ποτέ λόγω της οικονομικής κρίσης. Το χρονοδιάγραμμα για τα νέα μεγάλα έργα –επεκτάσεις Αττικής Οδού, αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου– διαρκώς μετατοπίζεται φθάνοντας τώρα στο 2012, ενώ άλλα έργα που έχουν προκηρυχθεί, όπως το Μετρό, ή η επέκταση του τράμ προς Πειραιά –είτε παραμένουν “κολλημένα”, είτε υλοποιούνται με βραδύτερο ρυθμό. 

    Τις μεγαλύτερες, πάντως, απώλειες κερδών σε ποσοστό 51,6% κατέγραψε ο όμιλος Ελλάκτωρ, με τις καθαρές πωλήσεις από κατασκευές και λατομεία να έχουν συρρικνωθεί το πρώτο τρίμηνο κατά 8%. Την ίδια στιγμή, η αποχώρηση της κατασκευαστικής από την υλοποίηση του αυτοκινητοδρόμου “Comarnic - Brasov”, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, σε συνδυασμό με την δραματική υποχώρηση των εγχώριων δημόσιων έργων, δεδομένου ότι έχει να δημοπρατηθεί μεγάλο έργο υποδομής από το φθινόπωρο του 2009, οδήγησαν στην μείωση του ανεκτελέστου της εισηγμένης.  Σήμερα, ο όμιλος διαθέτει έργα προς εκτέλεση, ύψους 2,9 δισ. ευρώ και προς υπογραφή συμβάσεις ύψους 75 εκατ. ευρώ, με τα δύο μεγέθη να εμφανίζουν από το πρώτο εξάμηνο του 2009 βαθμιαία εξασθένιση.  

    Αλλαγή  ρότας

    Η συνεργασία της κατασκευαστικής των Παρασκευαΐδη – Ιωάννου με τον ιταλικό κολοσσό Sorgenia Spa στον τομέα της ενέργειας σηματοδοτεί την “αλλαγή ρότας” των τεχνικών εταιρειών, οι οποίες επενδύουν ολοένα και περισσότερο στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας ή στο περιβάλλον, με στόχο να αντισταθμίσουν την “μαύρη τρύπα” των δημόσιων έργων. 

    Αυτό, εξάλλου, αποδεικνύουν και τα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου τριμήνου της εισηγμένης, η οποία παρότι ενίσχυσε τα κέρδη της κατά 3%, κατέγραψε διολίσθηση σε ποσοστό 18,6% στα έσοδα από κατασκευές, σε ετήσια βάση. Όσον αφορά το ανεκτέλεστο του ομίλου για το σύνολο των υπογεγραμμένων και προς υπογραφή συμβάσεων, έως το τέλος του 2009, ανέρχεται στα 2,6 δισ. ευρώ και βρίσκεται στα ίδια επίπεδα, σε σχέση με προγενέστερες χρήσεις.

    Για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ των Περιστέρη – Κάμπα, βασικός πυλώνας παραμένουν τόσο οι ΑΠΕ όσο και η παραγωγή ηλεκτρισμού από θερμικές πηγές, με την δεύτερη μονάδα του ομίλου “Ήρων 2” να προγραμματίζεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία μέσα στο καλοκαίρι.

    Ως αναμενόμενο, ο κύκλος εργασιών από την κατασκευαστική δραστηριότητα διολίσθησε κατά 9,6%, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ το ανεκτέλεστο του ομίλου διαμορφώνεται στα 2 δισ. ευρώ, του οποίου το 14% προέρχεται από τις αγορές της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων. Ενισχύθηκε δηλαδή σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009, οπότε το μέγεθος των υπό εκτέλεση έργων διαμορφωνόταν στο 1,86 δισ. ευρώ.

    Τέλος η Μηχανική, παρότι στον τομέα του real estate συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2009 ενίσχυσε τον κύκλο εργασιών, ιδίως λόγω του μεγάλου χαρτοφυλακίου ακινήτων στο εξωτερικό, εμφάνισε πτώση (κατά 37,5%) στον τζίρο από κατασκευαστική δραστηριότητα. 

    Έσοδα από κατασκευές (σε εκατ. ευρώ)
    Όμιλος Α΄Τρίμηνο 2008 Α΄Τρίμηνο 2009 Α΄Τρίμηνο 2010
    Ελλάκτωρ 284 372,3 353
    J&P Άβαξ 193 224 183
    ΓΕΚΤΕΡΝΑ 116 150 135
    Μηχανική 50,2 30,2 19
      

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ