Του Κώστα Νάνου
Υπερπροσφορά χωρητικότητας και μείωση μεταφορικού έργου εν μέσω οικονομικής κρίσης θεωρούνται οι μεγάλες πληγές της Αδριατικής που προκαλούν οικονομική «αιμορραγία» στις ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Είκοσι πλοία δραστηριοποιούνται σήμερα στις γραμμές που ενώνουν την Ελλάδα με την Ιταλία και όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν στο Capital.gr παράγοντες της ακτοπλοϊκής αγοράς, «είναι μεγάλος ο αριθμός των πλοίων που είναι δρομολογημένα στην Αδριατική, περισσεύουν πλέον σε αυτή την αγορά».
Τα τελευταία χρόνια το μεταφορικό έργο στην αγορά της Αδριατικής, παρουσιάζει πτωτική πορεία. Πέρυσι μειώθηκε η επιβατική κίνηση κατά 3-5%, ωστόσο το μεγάλο πλήγμα επέφερε η μεγάλη πτώση στα φορτηγά που άγγιξε σε κάποιες γραμμές το 20% σε σχέση με το 2008.
Τρεις μεγάλοι και τέσσερις μικρότερου βεληνεκούς παίκτες μοιράζονται την «πίτα» στην Αδριατική έχοντας ρίξει στη μάχη αυτή 20 πλοία με αφετηρία την Πάτρα και την Ηγουμενίτσα και προορισμό τα λιμάνια της Ανκόνα, της Βενετίας, του Μπάρι, του Πρίντεζι και τελευταία προστέθηκε στη λίστα και η Ραβέννα.
Μινωικές Γραμμές και ΑΝΕΚ δραστηριοποιούνται σε Ανκόνα και Βενετία με δύο πλοία σε κάθε γραμμή. Τον περασμένο Οκτώβρη ο Ναπολιτάνος ιδιοκτήτης Εμμάνουελ Γκριμάλντι δρομολόγησε στην Ανκόνα το πρώτο από τα δύο πλοία που ναυπήγησε για λογαριασμό των Μινωικών και τον ερχόμενο Ιούνιο έπεται και το αδερφό πλοίο. Δύο πλοία που διεκδικούν τον τίτλο των μεγαλύτερων πλοίων που πλέουν στη θάλασσα της Μεσογείου με χωρητικότητα 3.000 επιβάτες και 180 φορτηγά το κάθε ένα. Η φιλοσοφία της κίνησης εστιάζει στο γεγονός ότι μεταφέρονται περισσότεροι επιβάτες και εμπορεύματα σε ένα πλοίο μειώνοντας έτσι κόστη καυσίμων. Όπως και να έχει όμως τα πλοία αυτά μπαίνουν στην αγορά, σε μια περίοδο που «πάσχει» από υπερπροσφορά χωρητικότητας.
Τα τέσσερα Superfast Ferries της Attica μοιράζονται στην Ανκόνα και το Μπάρι, ενώ προ μηνών η εταιρεία προχώρησε στην πώληση του υπό ναυπήγηση Superfast V που προορίζονταν για την Αδριατική, μετά τη διαπίστωση ότι υπάρχει σημαντικό “overcapacity” στην περιοχή.
Στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας υπάρχει το «μπλοκ» των μικρών παικτών της αγοράς εξυπηρετώντας τα λιμάνια της Νότιας Ιταλίας (Μπάρι και Πρίντεζι). Η εταιρεία του Γιώργου Βεντούρη με τρία πλοία που εκτελούν δρομολόγια προς Μπάρι, η Agoudimos Lines του Αλέξανδρου Δ. Αγούδημου με ένα πλοίο που εκτελεί δρομολόγια στη γραμμή Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα-Πρίντεζι και η Endeavor Lines του Δημήτρη Τζανετάτου με δύο πλοία που εξυπηρετούν το Πρίντεζι.
Το «παζλ» στην Αδριατική συμπληρώνει η νεοεισερχόμενη Adriatic Lines που αποτελεί κοινοπραξία μεταξύ της ιταλικής Trans Ferry Spa και της ελληνικής Greek Ocean Finance.
Η εταιρεία με δύο πλοία καλύπτει το δρομολόγιο Ραβέννα-Μπάρι-Κόρινθος, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η εταιρεία επιδοτείται μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος Marco Polo, με πόρους που ξεπερνούν τα 4 εκατ. ευρώ.
Παράγοντες μάλιστα της αγοράς επισημαίνουν ότι έχει ανακύψει ζήτημα με το θέμα της επιδότησης της συγκεκριμένης εταιρείας, διότι η γραμμή αυτή θεωρείται άκρως ανταγωνιστική έναντι των υπολοίπων γραμμών, υπογραμμίζοντας μάλιστα πως η απόσταση μεταξύ Ραβέννας και Ανκόνα, ανέρχεται σε 150 περίπου χλμ.
Η αγορά της Αδριατικής σε κάθε περίπτωση έχει πάψει να λειτουργεί ως αντίβαρο στις κακές περιόδους της εγχώριας αγοράς με κάποιες εταιρείες να σκέφτονται την αποδρομολόγηση πλοίων από την Αδριατική. Είναι χαρακτηριστική η δήλωση υψηλόβαθμου στελέχους ακτοπλοϊκής εταιρείας, ότι εάν οι συνθήκες ήταν πιο ευνοϊκές, κάποια πλοία που σήμερα δραστηριοποιούνται στην Αδριατική θα είχαν ήδη πουληθεί.