Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 14-Απρ-2010 09:59

    Κακοί οιωνοί στην ακτοπλοΐα

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Κώστα Νάνου

    Στον απόηχο των ζημιών που εμφάνισαν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες το προηγούμενο οικονομικό έτος, ήρθε η μεγάλη πτώση της επιβατικής κίνησης στη έξοδο του Πάσχα, εντείνοντας τους φόβους ότι τα χειρότερα στην ακτοπλοΐα έπονται.

    Μπορεί το 2009 να καταγράφηκε ως η χειρότερη μέχρι σήμερα χρονιά που έχει βιώσει η ελληνική ακτοπλοΐα, με εταιρείες υπό το βάρος των χρεών να «εγκαταλείπουν» (GA Ferries, ΣΑΟΣ, ΑΝΕΝ, Kallisti Ferries), πλοία συμβατικά και ταχύπλοα να βάζουν πλώρη για άλλες θάλασσες με ή χωρίς «εισιτήριο»… μετ’ επιστροφής, επειδή οι ιδιοκτήτριες εταιρείες δεν άντεχαν το βάρος τους λειτουργικού τους κόστους και «κόκκινους» ισολογισμούς για τους μεγάλους παίκτες στο Αιγαίο.

    Ωστόσο, παράγοντες της ακτοπλοϊκής αγοράς εκφράζουν φόβους ότι το 2010 μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολη χρονιά για την ελληνική ακτοπλοΐα. Ακόμα και η Αδριατική που τα προηγούμενα χρόνια λειτουργούσε ως αντίβαρο στις κακές περιόδους της εγχώριας αγοράς, πλέον μετατρέπεται σε μεγάλο πονοκέφαλο για όλες τις εταιρείες που βλέπουν το μεταφορικό έργο και τα έσοδα τους κάθε χρόνο να ψαλιδίζονται.

    Υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης που έχει πλήξει τη χώρα μας, η αναπάντεχα μεγάλη πτώση στην επιβατική κίνηση που σημειώθηκε στην πρώτη μεγάλη έξοδο της χρονιάς μπορεί να αποδόθηκε εν μέρει στο γεγονός ότι το Πάσχα εορτάσθηκε ημερολογιακά νωρίτερα, ωστόσο υψηλόβαθμα στελέχη εταιρειών εκτιμούν ότι ήταν ένα μήνυμα στην αγορά για το επερχόμενο καλοκαίρι.

    Η πτώση της κίνησης το καλοκαίρι σε σχέση με το 2009 θεωρείται δεδομένη και παρά το γεγονός ότι τα πλοία που θα ταξιδεύουν φέτος στο Αιγαίο θα είναι σημαντικά λιγότερα δημιουργώντας μια «τεχνητή» ζήτηση, οι μεγάλες εταιρείες θα κληθούν να αντιμετωπίσουν ένα μεγάλο… δίλλημα.

    Από τη μία οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων είναι σημαντικά υψηλότερες έως και 60% σε σχέση με πέρυσι. Σε μια περίοδο ισχνών αγελάδων για τη χώρα, οι μεγάλες ακτοπλοϊκές εταιρείες, όντας με την πλάτη στο τοίχο καθώς τα τραπεζικά χρέη δημιουργούν ένα ασφυκτικό περιβάλλον, θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν τις τιμές των εισιτηρίων προς τα πάνω, δεδομένης της σημαντικής αύξησης του κόστους καυσίμων.

    Από την άλλη όμως, ένας πόλεμος που είναι έτοιμος να ξεσπάσει στο Αιγαίο με στόχο τα παραδοσιακά «κάστρα» των ανταγωνιστών, θα εξωθήσει τις εταιρείες στο να βγάλουν από τη «φαρέτρα» τους όσα όπλα τους έχουν απομείνει.

    Η βασική άλλωστε αιτία της πτώσης του τζίρου πέρυσι στην γραμμή του Ηράκλειου της Κρήτης ήταν οι μεγάλες προσφορές και μειώσεις τιμών στο όνομα του σκληρού ανταγωνισμού, ανάμεσα σε Attica και Μινωικές Γραμμές.

    Η μεγάλη φετινή μάχη θα διεξαχθεί στα Χανιά και τα Δωδεκάνησα όπου ΑΝΕΚ και Attica επιτίθενται στα αντίπαλα «κάστρα». Οι εταιρείες για να διασφαλίσουν τα μερίδια τους θα πρέπει να απαντήσουν στον ανταγωνισμό με προσφορές, «ψαλιδίζοντας» εκ των πραγμάτων τους τζίρους τους.

    Όπως και να χει όμως, το 2010 διεκδικεί με αξιώσεις τον τίτλο της χειρότερης χρονιάς για την ελληνική ακτοπλοΐα.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ