Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 12-Απρ-2010 09:41

    Πρατήρια "στο κόκκινο"

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Η αύξηση του  κόστους των καυσίμων λόγω της μεγάλης αύξησης της φορολογίας (ΕΦΚ, ΦΠΑ), σε συνδυασμό με τη μείωση της κατανάλωσης, έχει δημιουργήσει έναν ασφυκτικό κλοιό στην αγορά καυσίμων, με πρώτα «θύματα» τους πρατηριούχους. Παράγοντες της αγοράς τονίζουν στο Capital.gr ότι τα πρατήρια που δεν μπορούν να καλύπτουν εκπρόθεσμες οφειλές έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα και ήδη κάνουν την εμφάνισή τους προσωρινά λουκέτα για δύο, τρεις ή και περισσότερες ημέρες. Αυτό που συμβαίνει δηλαδή είναι ότι λόγω οφειλών τα συγκεκριμένα πρατήρια δεν μπορούν να εφοδιαστούν με καύσιμα και για αυτό το λόγο παραμένουν κλειστά. 

    «Το φαινόμενο  είναι πανελλαδικό, κάθε εταιρεία έχει στο πελατολόγιό της πάνω από 10 έως 15 πρατήρια, κατά μέσο όρο, τα οποία  είναι στο κόκκινο, με καθυστερήσεις  από τρεις, τέσσερις, πέντε ή και  περισσότερες μέρες» σημειώνει η  ίδια πηγή. Υπενθυμίζεται ότι οι πρατηριούχοι πληρώνουν τις εταιρείες εμπορίας κατά κανόνα με επιταγές 10ήμερες, ενώ συνολικά σε ολόκληρη τη χώρα τα πρατήρια που αντιμετωπίζουν προβλήματα υπολογίζονται σε πάνω από 200.  

    Για την επόμενη  μέρα, τα μηνύματα που μεταφέρονται κάθε άλλο παρά ευχάριστα είναι καθώς εάν συνεχιστεί η μείωση της αγοράς, η κατάσταση δυσχεραίνει και γίνεται ακόμη πιο δύσκολη. Υπάρχουν πρατήρια ή έμποροι που έχουν δώσεις πιστώσεις σε κλάδους με προβλήματα, όπως μεταφορικές εταιρείες και μικροβιοτεχνίες. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η ανάκαμψη κάθε άλλο παρά εύκολη είναι. «Είναι τα πρώτα ουσιαστικά μηνύματα της κρίσης» τονίζει η ίδια πηγή που προσθέτει με νόημα ότι το πρώτο δείγμα είναι τα πρατήρια, ωστόσο υπάρχει και συνέχεια. Το τι μπορεί να αφορά αυτή η συνέχεια, είναι κοινό μυστικό καθώς ο επόμενος κρίκος της αλυσίδας αφορά σε εταιρείες εμπορίας και τους χονδρεμπόρους.  

    Άλλωστε τα προβλήματα ρευστότητας λειτουργούν ως «ντόμινο» (τα πρατήρια είναι πελάτες χονδρεμπόρων ή εταιρειών, που με τη σειρά τους πρέπει να πληρώσουν οφειλές προς τα διυλιστήρια). Αξίζει άλλωστε να θυμίσουμε ότι από τις 3 Μαρτίου και με αφορμή τις προβλέψεις για απαιτήσεις από πελάτες που περιλαμβάνονταν στους δημοσιευμένους ισολογισμούς διυλιστηρίων, το Capital.gr είχε κάνει λόγο για «εκρηκτικό κοκτέιλ» της αγοράς καυσίμων. Χαρακτηριστικά να επαναλάβουμε ορισμένα μεγέθη που αναφέρονταν σε ισολογισμό εταιρείας διύλισης, καθώς για τον τομέα της εμπορίας οι απαιτήσεις από 122 εκατ. ευρώ το 2008 εκτινάχθηκαν στα 265 εκατ. ευρώ το 2009, ενώ οι προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις αυξήθηκαν από 95,2 σε 106,9  εκατ. ευρώ.

    Στην παρούσα  φάση πάντως οι πληροφορίες αναφέρουν  ότι δεν έχουν κάνει την εμφάνισή τους προβλήματα με τις υποχρεώσεις εταιρειών προς τα διυλιστήρια, τα οποία σημειωτέον έχουν ακολουθήσει πολύ σφιχτή πολιτική πιστώσεων και έχουν ελαχιστοποιήσει την έκθεσή τους. Σε σχέση με την εικόνα στην αγορά εμπορίας, οι τρεις εταιρείες που έχουν δημοσιεύσει ισολογισμούς (Elinoil, Revoil, Avin) έδειξαν ισχυρή συμπεριφορά με δεδομένο ότι το 2009 ήταν η δεύτερη συνεχόμενη δύσκολη χρονιά μετά το 2008 όταν και μεγάλες εταιρείες του κλάδου έκλεισαν με ζημιές. Έτσι η Elinoil έκλεισε με καθαρά κέρδη 4,7 εκατ. ευρώ έναντι 1,3 εκατ. το 2008, η Ρεβόιλ είχε κέρδη μετά από φόρους 3,04 εκατ. ευρώ έναντι 1,4 εκατ. ευρώ το 2008 ενώ η Avin είχε κέρδη προ φόρων 2,8 εκατ. ευρώ έναντι 2,5 εκατ. το 2008.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ