ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 13:40
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Επανέρχεται στο προσκήνιο το θέμα του ιδιωτικού φορτίου αερίου LNG με μια επιστολή-κόλαφο του προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, η οποία γνωμοδοτεί εκ νέου υπέρ του ανοίγματος της αγοράς αερίου.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες που επιβεβαιώνουν δημοσίευμα της εφημερίδας "Κεφάλαιο" με ημερομηνία 19 Δεκεμβρίου, το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου αναμένεται νέο φορτίο υγροποιημένου αερίου. Ουσιαστικά, με το νέο αυτό φορτίο θα απελευθερωθεί και de facto η αγορά φυσικού αερίου.
Ειδικότερα, στην επιστολή του κ. Σ. Σιμόπουλου, ξεκαθαρίζεται ένα θέμα που ήγειρε η νομική υπηρεσία του ΔΕΣΦΑ, αναφορικά με το εάν η Αλουμίνιον της Ελλάδος είναι εποχιακός χρήστης.
Πρόκειται για ένα από τα προβλήματα/προσχήματα που είχαν επικαλεστεί οι υπηρεσίες του διαχειριστή στις αρχές Δεκεμβρίου ώστε να εμποδίσουν το άνοιγμα της αγοράς αερίου. Τότε είχε επιχειρηθεί να εισαχθεί φορτίο υγροποιημένου αερίου για λογαριασμό της Αλουμίνιον της Ελλάδος (στο πλαίσιο της συνεργασίας των ομίλων Μυτιληναίου και Βαρδινογιάννη) ωστόσο το εγχείρημα οδηγήθηκε σε αποτυχία. Ένα από τα προβλήματα που είχε επικαλεστεί τότε η νομική υπηρεσία του ΔΕΣΦΑ αφορούσε την κατάρτιση της σύμβασης, καθώς είχε υποστηριχθεί ότι η ΑτΕ είναι εποχικός χρήστης και κατά συνέπεια δεν μπορεί να κάνει χρήση του τιμολογίου που υπάρχει για τη ΔΕΠΑ. Καθώς ξεκαθαρίζεται ένα τόσο κρίσιμο θέμα, ανοίγει, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ο δρόμος για αστικές διεκδικήσεις εκατομμυρίων ευρώ από τους ομίλους Μυτιληναίου Motor Oil για τις ζημίες που υπέστησαν από τη μη εκφόρτωση του 1ου φορτίου (παρά την ομόφωνη τότε απόφαση της ΡΑΕ/με προσχηματικούς λόγους που επικαλέστηκε - παντελώς αντιδεοντολογικά – η Νομική Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ και οι οποίοι λόγοι «γελοιοποιούνται» με τη νεότερη απόφαση της ΡΑΕ.
Ωστόσο η απάντηση της ΡΑΕ με ημερομηνία 4 Ιανουαρίου δίνει σαφή και ξεκάθαρη απάντηση στο ζήτημα αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «ο καταναλωτής Αλουμίνιον Α.Ε. προφανώς δεν εμφανίζει εποχικό προφίλ» και προσθέτει ότι «η τιμολόγηση υπηρεσιών μεταφοράς φυσικού αερίου πραγματοποιείται σύμφωνα με το ισχύον τιμολόγιο μεταφοράς δηλαδή στην περίπτωση της ΑτΕ καθώς πρόκειται για μη επαναλήψιμη βραχυχρόνια δέσμευση, η χρέωση ισχύος αναπροσαρμόζεται αναλογικά και υπολογίζεται με βάση ακέραιους ημερολογιακούς μήνες ανεξαρτήτως εάν η διάρκεια της σύμβασης είναι μικρότερη του ακέραιου αριθμού μηνών». Με απλά λόγια η ΡΑΕ αποφάνθηκε ότι υπάρχει ξεκάθαρο και σαφές πλαίσιο τιμολόγησης του φυσικού αερίου. Και βέβαια εγείρεται θέμα σε σχέση με τη στάση του ΔΕΣΦΑ, που αγνόησε τις γνωμοδοτήσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι το τιμολόγιο που υφίσταται και χρησιμοποιεί η ΔΕΠΑ (και βάσει των μεταβατικών διατάξεων του νόμου ισχύει και για τρίτους χρήστες του συστήματος), είναι ένα είδος «ενοικίου» μέσω του οποίου γίνεται η απόσβεση των επενδύσεων που έγιναν και γίνονται ακόμη και σήμερα για την επέκταση του δικτύου του φυσικού αερίου. Φυσικά η πρόσβαση στα δίκτυα αυτά δεν αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο του κρατικού μονοπωλίου, αλλά εφόσον τηρηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες (αδειοδοτήσεις κλπ) η αγορά είναι ανοιχτή και σε ιδιώτες επενδυτές. Κάτι που σημαίνει αφενός εναλλακτική για τους καταναλωτές με φθηνότερα καύσιμα, μειωμένα λειτουργικά κόστη κλπ, αφετέρου επιπλέον έσοδα για το ΔΕΣΦΑ, του οποίου τα έσοδα προέρχονται σήμερα κυρίως από τη μητρική ΔΕΠΑ.