Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Με τον εκτός Γαλλίας κύκλο εργασιών στο φετινό εννεάμηνο να προσεγγίζει τα 9 δισ. ευρώ, μέγεθος που αντιστοιχεί στο 38,1% του συνολικού τζίρου του ομίλου, ο γαλλικός κατασκευαστικός κολοσσός Vinci ουδόλως μετανιώνει που επέκτεινε την παρουσία του και στη μικρή αλλά άκρως προσοδοφόρα ελληνική αγορά.
Ένα σημαντικό μέρος των εσόδων της Vinci προέρχεται και από τις δραστηριότητές της στην Ελλάδα, αγορά που αποτελεί τη σημαντικότερη του ομίλου εκτός Γαλλίας. Η διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, στο πλαίσιο των οποίων κατασκευάστηκαν στη χώρα πολύ σημαντικά έργα, αλλά και οι υψηλές ανάγκες που εξακολουθεί να παρουσιάζει η Ελλάδα για υποδομές εξηγούν το υψηλό ενδιαφέρον του γαλλικού ομίλου για την εγχώρια κατασκευαστική αγορά που συνεχίζει να συνεισφέρει στο ανεκτέλεστο υπόλοιπό του, το οποίο ανήλθε στο εννεάμηνο στα 24,2 δισ. ευρώ, εμφανίζοντας αύξηση κατά 4%, σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, αν και στο ίδιο διάστημα υπήρξε μικρή υποχώρηση της ενοποιημένης κερδοφορίας.
Ο γαλλικός όμιλος κατασκεύασε την περίοδο 1991-2002 τμήμα 17,6 χιλιομέτρων των γραμμών 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας, προϋπολογισμού 851 εκατ. ευρώ. Ουσιαστικά, πρόκειται για το πιο σημαντικό έργο Μετρό που έχει εκτελέσει μέχρι στιγμής η Vinci εξαιτίας του μήκους αλλά και του μεγέθους του προϋπολογισμού του.
Η κατασκευαστική συμμετέχει με 57,45% στη σύμβαση παραχώρησης της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, μαζί με τις Άκτωρ Παραχωρήσεις (22,02%), J&P Άβαξ (12,14%) και Αθηνά (8,39%). Η γέφυρα «Χαρίλαος Τρικούπης» συνολικού κόστους 704 εκατ. ευρώ, ξεχωρίζει από το συνολικό χαρτοφυλάκιο των έργων της Vinci, καθώς έπρεπε να πληροί ιδιαίτερες αντισεισμικές προδιαγραφές. Κατά το περασμένο οκτάμηνο, ο τζίρος της κοινοπραξίας ανήλθε στα 35 εκατ. ευρώ, με την κίνηση των βαρέων φορτηγών να έχει υποχωρήσει λόγω κρίσης κατά 25%, τάση που παρατηρείται σε διεθνές επίπεδο.
Έχει αναλάβει επίσης στη χώρα μας δύο «χρυσοφόρες» συμβάσεις κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης τμημάτων του μεγαλύτερου δικτύου αυτοκινητοδρόμων μήκους 600 χιλιομέτρων, που υλοποιεί προς στιγμήν εκτός Γαλλίας.
Συμμετέχει με 36% στην κοινοπραξία «Ολυμπία Οδό Α.Ε.» που έχει αναλάβει την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου, μήκους 365 χλμ που θα ενώνει την Πελοπόννησο με την υπόλοιπη Ελλάδα και την Ευρώπη, έργο προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το έργο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο δρόμο υψηλού κινδύνου που σήμερα ενώνει την Ελευσίνα με την Κόρινθο, την Πάτρα και τον Πύργο και θα επεκταθεί ως τον αυτοκινητόδρομο προς Καλαμάτα, στη διασταύρωση με την Τσακώνα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ο συγκεκριμένος οδικός άξονας αναμένεται να ολοκληρωθεί τμηματικά έως το 2014.
Στα «χέρια» της κατασκευαστικής βρίσκεται και η κατασκευή ενός νέου τμήματος 24,71 χλμ στον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός - Κλειδί, αλλά και η εκτέλεση εργασιών συντήρησης στον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο μήκους 204,69 χλμ. Η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή του Μαλιακός – Κλειδί είναι η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, στην οποία συμμετέχει η Vinci Concessions με 13,75%.
Στον επόμενο μεγάλο οδικό άξονα που προτίθεται να δηλώσει συμμετοχή η Vinci είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, οι οποίες αναμένεται να επαναδημοπρατηθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2010. Αλλά και όταν το αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης επαναδημοπρατηθεί -αφότου ξεπεραστούν τα νομικά προβλήματα- είναι σχεδόν βέβαιο ότι ο γαλλικός κολοσσός θα επιδείξει ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο έργο, αρχικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ.