Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 09-Νοε-2009 09:54

    Η... επέλαση των Κινέζων "κολοσσών" στην Ελλάδα

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Μαριέτας Χριστοπούλου

    Μπορεί η είσοδος της Cosco ως στρατηγικός επενδυτής στο λιμάνι του Πειραιά να συναντά σοβαρά εμπόδια και να προκαλεί αναταράξεις σε πολιτικό και επιχειρηματικό επίπεδο, όμως για τους Κινέζους το “λιμάνι” της ελληνικής οικονομίας έχει εδώ και χρόνια ανοίξει διάπλατα.

    Πρώτη ήδη σε εξαγωγές χώρα του κόσμου, κατακτώντας ακόμη και την πρώτη θέση στην προμήθεια εισαγόμενων προϊόντων στην Αμερική που άλλοτε κατείχε ο Καναδάς, η Κίνα δε θα μπορούσε να μην διευρύνει την οικονομική της παρουσία και στη χώρα μας. Η Ελλάδα μάλλον αποτελούσε εύκολο στόχο για κινεζικές εταιρείες που ήρθαν τα τελευταία χρόνια στην χώρας μας... για να μείνουν, συνάπτοντας συνεργασίες με κολοσσούς και αποσπώντας ένα σεβαστό μερίδιο της αγοράς από τις ελληνικές και ξένες επιχειρήσεις.

    Πρώτη από όλες η Cosco Shipping, η οποία, σύμφωνα με στελέχη της, κατέχει περίπου το 40% με 45% του μεριδίου αγοράς των ναυτιλιακών μεταφορών της Ελλάδας. Η εταιρεία που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα από τον Φεβρουάριο του 1998 υπό τη μορφή ανώνυμης εταιρείας, έχει συνάψει 35ετή σύμβαση με τον ΟΛΠ για την εκμετάλλευση του λιμανιού έναντι 4,3 δισ. ευρώ. H Cosco παρουσίασε κύκλο εργασιών 26,9 δισ. δολ. το 2008 και βρίσκεται ανάμεσα στις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως ενώ κατέχει τη πρώτη θέση στην Ασία. Εξυπηρετεί πάνω από 100 λιμάνια, διαθέτοντας περισσότερα από 130 κοντέινερ, 600 εμπορικά πλοία με δυνατότητα μεταφοράς 35 εκατ. μετρικών τόνων και 100 δεξαμενόπλοια χωρητικότητας 1,8 δισ. dwt.

    Στο τομέα της ναυτιλίας, ένας ακόμα κινέζος παίκτης έχει κάνει εδώ και καιρό αισθητή την παρουσία του. Ο λόγος για την China Shipping, που ανήκει θυγατρικά στην China Shipping Container Lines με έδρα τη Σανγκάη και αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς φορτίων στην Κίνα. H CSCL διαθέτει στόλο 147 φορτηγών πλοίων και σε συγκεκριμένα λιμάνια της Κίνας το μερίδιο αγοράς της αγγίζει έως και το 90%. Πραγματοποιεί πληθώρα διαδρομών προς Αυστραλία, Ευρώπη, Αμερική, Περσικό Κόλπο και μαζί με τη Cosco θεωρούνται οι κυρίαρχες των ναυτιλιακών μεταφορών στην Ελλάδα.

    Στον τεχνολογικό κλάδο, δύο μεγάλες κινεζικές εταιρείες έχουν συνάψει σημαντικές συμφωνίες στην Ελλάδα. Η Huwaei, ο κινεζικός τεχνολογικός κολοσσός που πέρυσι εμφάνισε τζίρο 18,3 δισ. δολ. και καθαρά κέρδη 1,15 δισ. δολαρίων, είχε κερδίσει δύο σημαντικούς διαγωνισμούς για τον ΟΤΕ πριν 3 χρόνια, που αφορούσαν την προμήθεια του τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού. Σε διεθνές επίπεδο, το 75% των συμφωνιών της εταιρείας αφορά αγορές εκτός Κίνας. Λειτουργώντας πάνω από 100 γραφεία παγκοσμίως, η Huawei συνεργάζεται με τεχνολογικούς κολοσσούς όπως IBM, Intel, Microsoft, Motorola καθώς και με τη Siemens.

    Ισχυρή παρουσία διαθέτει και η ΖΤΕ, κορυφαίος κατασκευαστής τηλεπικοινωνιακού εξοπλισμού, που δραστηριοποιείται σε πάνω από 130 χώρες και έχει στο ενεργητικό της συμφωνία με τον ΟΤΕ για εξοπλισμό ADSL. Στη Κίνα η ΖΤΕ αποτελεί τον ηγέτη της βιομηχανίας 3G κατέχοντας περίπου το 30% της αγοράς, ενώ εκτός Κίνας συνεργάζεται με περισσότερους από 500 τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Η ZTE έχει συνάψει σημαντικές συμφωνίες με τεχνολογικούς κολοσσούς όπως Alcatel, Ericsson, France Telecom, Nortel ενώ το Μάιο υπέγραψε ακόμα μια με την Intracom Telecom ύψους 85 εκατ. δολ. για κατασκευή δικτύου.

    Εκτός από την γη και θάλασσα, η Κίνα ταξιδεύει και στον ελληνικό αέρα μέσω της Air China, τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα της χώρας. Το 2007 η εταιρεία κατάφερε μετά από πολλά χρόνια προσπαθειών να συνδέσει αεροπορικά την Αθήνα και το Πεκίνο. Από το 2001 και επί 7 συναπτά έτη η Air China παρουσίαζε κερδοφορία, προσφέροντας 81 διαδρομές εντός Κίνας και 42 διεθνής δρομολόγια. Ο κύκλος εργασιών της το 2008 ανήλθε σε 7,7 δισ. δολ. ωστόσο παρουσίασε ζημιές έναντι κερδών λόγω της οικονομικής κρίσης.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνοκινεζικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, άλλες μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα είναι, μεταξύ άλλων, ο κινεζικός νηογνώμονας China Classification Society, η China Marine & Seamen Service Corp. και η Sino-Hellenic Marine Services.

    Η δημιουργία της κινέζικης αποικίας καταγράφεται και σε αριθμούς. Σύμφωνα τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Εξωτερικών, η Κίνα κατατάσσεται στην 5η θέση των μεγαλύτερων προμηθευτών της χώρας μας, καταλαμβάνοντας ποσοστό 5%. Ωστόσο, από την χώρα μας δεν υπάρχει αντίστοιχη επίδοση, με τις ελληνικές εξαγωγές να βαίνουν μειούμενες.

    Παραεμπόριο

    Εκτός όμως από τους ισχυρούς, υπάρχουν και οι μικροί «παίκτες» που με τον αριθμό τους είχαν συμβάλλει στην αλλαγή της εικόνας του ελληνικού εμπορίου. Προ τετραετίας, το 2005, όταν και καταργήθηκαν οι ποσοστώσεις εξαγωγών κινεζικών προϊόντων κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης προς την Ευρωπαϊκή Ένωση η αθρόα είσοδος μικρών κινεζικών καταστημάτων που εμπορεύονταν φθηνά προϊόντα ένδυσης και υπόδησης, αλλά και ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, είχε προκαλέσει αντιδράσεις στον εμπορικό κόσμο της χώρας. Σήμερα, τα πράγματα είναι διαφορετικά αφού η κρίση έχει αλλάξει πολλά, κανείς όμως ακόμη δεν μπορεί να υπολογίσει με ασφάλεια τον αριθμό των κινεζικών καταστημάτων, αφού τόσο σε επίπεδο επιμελητηρίου, όσο και εμπορικών συλλόγων δεν έχουν καταγραφεί.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ