Μετά από ολιγόμηνη καθυστέρηση, η κοινοπραξία Άκτωρ ΑΤΕ - Άκτωρ Παραχωρήσεις- Vinci Concessions-Vinci Construction Grands Projets έρχεται ένα βήμα πιο κοντά στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, ύψους 2 δισ. ευρώ, στη Ρουμανία.
Το ελληνογαλλικό κοινοπρακτικό σχήμα Άκτωρ – Vinci, στο οποίο κάθε κατασκευαστική συμμετέχει με 50%, μειοδότησε πέρυσι το Μάιο για το σχεδιασμό, τη χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρησης του τμήματος του άξονα Comarnic – Braşov, μήκους 55 χιλιομέτρων (από το 110 χλμ έως το 165 χλμ.), μέρος του αυτοκινητοδρόμου Βουκουρέστι – Μπρασόβ.
Η σύμβαση αναμενόταν να υπογραφεί στις αρχές του περασμένου Αυγούστου, καθώς ο Ρουμάνος υπουργός Μεταφορών και Υποδομών δήλωνε ότι «ορισμένα μικροπροβλήματα που υπήρχαν ξεπεράστηκαν οριστικά». Παρ΄ όλ’ αυτά, μένουν ακόμη να προσδιοριστούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, με την μελετητική πρόταση της Άκτωρ να προβλέπει τη διάνοιξη πολυάριθμων σηράγγων και την υλοποίηση του έργου σε “εύκολες” γεωγραφικά περιοχές. Το 80% των προς απαλλοτρίωση εκτάσεων ανήκει στο ρουμανικό δημόσιο, ενώ η τεχνική λύση που προκρίνει η Άκτωρ θα εξασφαλίσει ταχύτητες έως 120 χλμ ανά ώρα.
Σύμφωνα με τη σύμβαση, η ελληνογαλλική κοινοπραξία αναλαμβάνει την παραχώρηση του έργου για 30 χρόνια. Οι κατασκευαστικές εργασίες θα διαρκέσουν μία τετραετία και για 26 χρόνια Άκτωρ και Vinci θα έχουν τη συντήρηση και λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου.
Όπως επισημαίνουν σε σχετικά reports η Marfin Analysis και η Εθνική P&K, η συμφωνία με το ρουμανικό δημόσιο εκτιμάται ότι θα αυξήσει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ελληνικού κατασκευαστικού ομίλου περίπου στα 5,8 δισ. ευρώ. Κατά την Marfin Analysis, η τιμή – στόχος της Ελλάκτωρ των 7,5 ευρώ ενδέχεται να αυξηθεί κατά 0,23 ευρώ ανά μετοχή, δεδομένου ότι το περιθώριο EBIT ανέρχεται στο 5%, το μέσο σταθμισμένο κόστος κεφαλαίου διαμορφώνεται στο 9,4% και εξασφαλίζει στην εισηγμένη κατασκευαστική δραστηριότητα τεσσάρων ετών.
Αναφορικά με τη χρηματοδότηση του αυτοκινητοδρόμου, θα αντληθεί κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό θα καλυφθεί από ιδιωτικό δανεισμό.
Η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών θα ξεκινήσει επτά-οκτώ μήνες αφότου υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης, ενώ, μετά την ολοκλήρωση του έργου οι παραχωρησιούχοι θα εισπράττουν κάθε χρόνο από το ρουμανικό δημόσιο 180 εκατομμύρια ευρώ.
Η υπογραφή της -πρώτης για τη χώρα- σύμβασης παραχώρησης τοποθετείται μετά την ολοκλήρωση των προεδρικών εκλογών στη χώρα, οι οποίες θα διεξαχθούν σε δύο γύρους, στις 22 Νοεμβρίου και στις 6 Δεκεμβρίου. Από τις 13 Οκτωβρίου που ο Emil Boc, o ηγέτης της δεξιάς ρουμανικής κυβέρνησης δεν κατάφερε να λάβει ψήφο εμπιστοσύνης, έχει οριστεί υπηρεσιακή κυβέρνηση και το Βουκουρέστι έχει βυθιστεί σε περίοδο πολιτικής αβεβαιότητας.
Το ασταθές, πάντως, πολιτικό σκηνικό, όπως και ο σχηματισμός νέας κυβέρνησης δεν θέτει σε κίνδυνο την πορεία του έργου, αφού η πλειοψηφία του ρουμανικού κοινοβουλίου είναι υπέρ της υλοποίησης του αυτοκινητοδρόμου.
Η Ρουμανία παραμένει υπό καθεστώς “βαθιάς” ύφεσης από τα τέλη του 2008. Ως γνωστόν, η χώρα έχει λάβει πακέτα στήριξης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αξίας 20 δισ. ευρώ, οφείλει όμως να προχωρήσει σε δραστική περικοπή των δαπανών μισθοδοσίας στο δημόσιο.
Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, αναθεώρησε ανοδικά τις προβλέψεις για τους ρυθμούς ανάπτυξης της χώρας το 2010, στο 1% από 0,6%. Προβλέπει, επίσης, για το 2010 ότι οι ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης θα αυξηθούν περίπου 2,5% στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.