Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 23-Οκτ-2009 09:47

    Το "τρίγωνο" των συμβάσεων στο λιμάνι του Πειραιά

    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου
    Του Κώστα Νάνου 

    Την ώρα που η κυβέρνηση με την κινεζική Cosco και τους λιμενεργάτες ετοιμάζονται να καθίσουν στο τραπέζι του διαλόγου για την επανεξέταση των ζητημάτων της σύμβασης παραχώρησης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, μια άλλη σύμβαση γίνεται η αιτία για να προκαλέσει και πάλι αναβρασμό στο λιμάνι.

    Ο ιταλο-ελβετικός κολοσσός στην παγκόσμια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων MSC, που αποτελεί και τον μεγαλύτερο πελάτη του ΟΛΠ, προχώρησε στην καταγγελία της μεταξύ τους σύμβασης με σκοπό την επαναδιαπραγμάτευση των όρων που εμπεριέχονται σε αυτή.

    Παρά την αίσθηση που προκάλεσε στην αγορά η κίνηση της MSC να καταγγείλει την σύμβαση με τον ΟΛΠ, οι περισσότεροι έδειχναν να περιμένουν αυτή την εξέλιξη. 

    Μάλιστα, κύκλοι του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας αναφέρουν ότι η πολιτική ηγεσία ήταν ενήμερη εδώ και μέρες για την απόφαση της MSC και την χαρακτηρίζουν ως μια εύλογη επιχειρηματική κίνηση στην οποία προχώρησε ο ιταλο-ελβετικός όμιλος για να αποσπάσει καλύτερους όρους. Παρά μάλιστα τη χρονική συγκυρία υπογραμμίζουν ότι η ενέργεια αυτή δεν αλλάζει τις συνθήκες του διαλόγου με την κινεζική Cosco για την επαναδιαπραγμάτευση τη σύμβασης παραχώρησης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων. 

    Εκτός από το νομικό «πάτημα» που υπήρχε για να καταγγελθεί η σύμβαση από την στιγμή που ο έλεγχος της προβλήτας ΙΙ είχε πλέον περάσει στην Cosco, η MSC είχε τουλάχιστον τρεις σοβαρούς λόγους για να προβεί σε αυτή την κίνηση.

    Η σύμβαση εξυπηρέτησης αποκλειστικά φορτίου μεταφόρτωσης με την εταιρεία MSC όταν υπεγράφη προ ετών προέβλεπε ειδική χρέωση για τα transit φορτία. Ωστόσο στην προσπάθεια του ο ΟΛΠ το τελευταίο διάστημα να καταστεί το λιμάνι του Πειραιά πιο ανταγωνιστικό έναντι των υπολοίπων λιμένων της Μεσογείου, μείωσε σημαντικά τις χρεώσεις μεταφόρτωσης φορτίων, με αποτέλεσμα η προνομιακή μεταχείριση του μεγαλύτερου πελάτη να έχει σχεδόν εκλείψει.

    Ένας επιπλέον λόγος για τον οποίο η MSC οδηγήθηκε στην απόφαση αυτή έχει να κάνει με το γεγονός ότι τα τελευταία 2 χρόνια η εμπορευματική κίνηση στο λιμάνι έχει συρρικνωθεί εξαιτίας των απεργιακών κινητοποιήσεων. Λόγω αυτής της μείωσης ο διεθνής κολοσσός στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να πετύχει τις 500.00 κινήσεις σε ετήσια βάση για φορτία μεταφόρτωσης(transit) που υποχρεούται βάση της σύμβασης και η οποία μάλιστα προβλέπει και ποινικές ρήτρες αποζημίωσης.

    Ενδεικτικό της μείωσης της εμπορευματικής κίνησης που αποτυπώνεται και στα έσοδα του ΟΛΠ από την MSC, είναι το γεγονός ότι από τα 11 εκατ. ευρώ που είχαν ανέλθει το 2007, υπέστησαν ραγδαία πτώση το 2008 φθάνοντας μόλις τις 500.000 ευρώ. Μέχρι σήμερα τα ετήσια έσοδα για τον ΟΛΠ από την MSC για τη χρονιά που διανύουμε ανέρχονται σε 1,5 εκατ. ευρώ.

    Παράλληλα όμως με όλα αυτά υπάρχει και κάτι άλλο που ανάγκασε την MSC να καταγγείλει την σύμβαση και αυτό σχετίζεται με τα έργα αναβάθμισης στα οποία θα προχωρήσει η Cosco το 2010 στην προβλήτα. Η ικανότητα μεταφόρτωσης στην προβλήτα θα μειωθεί και είναι άγνωστο εάν οι Κινέζοι θα μπορέσουν να εξυπηρετήσουν την MSC. Την ίδια εξάλλου περίπου περίοδο και συγκεκριμένα τον Ιούνιο του 2010, θα είναι έτοιμη η προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ και θεωρείται βέβαιο ότι η MSC θα χτυπήσει και πάλι την πόρτα του.

    Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι με βάση τη σύμβαση που έχει υπογραφεί με την Cosco, ο ΟΛΠ εισπράττει ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα που δεν εξαρτάται από τον όγκο διακίνησης και για την πρώτη χρονιά ανέρχεται σε 17,6 εκατ. ευρώ από τη διαχείριση της προβλήτας ΙΙ, συν βέβαια το ενοίκιο που υπολογίζεται σε 5-6 εκατ. ευρώ.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ